EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND COMPULSORY EDUCATION

educational policies, implementation and children’s rights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n32022.53

Keywords:

Early Childhood Education, Mandatory teaching, Educational policies

Abstract

The article reflects on Early Childhood Education with a focus on compulsory education for preschoolers indicated by Law no. 12,796. Initially, we historically presented the legislation that supports education in this stage of Basic Education, analyzing the education of children from 0 to 6 years old as a recent policy in the country. The problematization addresses the issues of compulsory education for part of Early Childhood Education, preschool, articulating the reflection to the provisions of Goal 1 of the National Education Plan and its development in the Municipal Plans. This is a theoretical research, with documentary analysis, the results of which indicate that the expansion of mandatory needs to be implemented linked to the rights of all children, with quality in care and the necessary articulation of actions between the federated entities. 

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Author Biographies

Aliandra Cristina Mesomo Lira, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada do Departamento de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste/UNICENTRO, Guarapuava/PR.

Ângela Mara de Barros Lara, Universidade Estadual de Maringá

Professora Associada Aposentada da UEM. Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho e Pós-Doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina.

Lilian Martins de Proêncio, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Centro-Oeste/UNICENTRO.

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Published

2022-12-29

How to Cite

LIRA, Aliandra Cristina Mesomo; LARA, Ângela Mara de Barros; PROÊNCIO, Lilian Martins de.
EARLY CHILDHOOD EDUCATION AND COMPULSORY EDUCATION: educational policies, implementation and children’s rights
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 3, 29 Dec. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/14175. Acesso em: 19 may 2024.

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