TEACHER’S MEDICAL LEAVE AND ILLNESS AT THE UNIVERSITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.68

Keywords:

professor, university, illness, medical leave, Historical-Cultural Psychology, activity

Abstract

The aim of this article is to discuss teacher illness in Higher Education, based on data on absences from work. Illness expressed in the individual dimension is particularized in University data – a space of contradictions that problematize a dehumanized daily life and points to a social, universal process of illness. Methodologically, data were presented from 2005 to 2019 regarding the professors’ medical leaves from a public university, indicating that the meaning of teaching practice has been permeated by the process of alienation and the forms of resistance to illness have been passive. As a data collection instrument, absence reports were used, which record the medical leaves of University professors and the content of research interviews carried out by the authors. The perspective is based on the approach of Historical-cultural Psychology, in the dialogue among its main representatives and educational theorists. As a result, the need to oppose the obscurantism that permeates society is highlighted, without succumbing to neoliberal ideas, which insist on
defending that nothing can change, which naturalizes illness and medical leave. We understand that illness is the result of a complex historical process, which includes the subjective scope, the specificities of work activity, the political, social and institutional context. Therefore, the confrontation has to be collective, towards proposing better working conditions. 

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Author Biographies

Alcione Ribeiro Dias, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduada em Psicologia pela Fundação Mineira de Educação e Cultura (1984). Psicodramatista Didata Supervisora pela Federação Brasileira de Psicodrama (FEBRAP). Especialista em Psicologia Organizacional e do Trabalho. Consultora do Campo Socioeducacional desde 1985. Professora de Pedagogia Psicodramática e Metodologias Socionômicas. Coordenadora Pedagógica da Escola de Psicodrama Entre Nós/MS. Vice-presidente da Associação Entre Nós/MS – ONG que trabalha com comunidade vulnerável e educação.

Vanderlei Braulino Queiroz, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduado em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2004) e em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (2010). É psicólogo da Prefeitura Municipal de Campo Grande (MS).

Marilda Gonçalves Dias Facci, Universidade Estadual de Maringá

Pós-Doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP) e pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS. Psicóloga pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), mestre em Educação e doutora em Educação Escolar pela UNESP – Araraquara. Professora do Departamento de Psicologia e Programa de Pós-graduação em Psicologia da UEM e UFMS. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. É Editora Geral da Revista Psicologia em Estudo e da Revista Psicologia Escolar e Educacional, membro do Grupo de Trabalho de Psicologia Educacional da ULAPSI. Presidente da ABRAPEE.

Sônia da Cunha Urt, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Pós-Doutorado pela Unicamp e pela Universidad de Alcalá de Henares - Espanha e Universidade de Lisboa - Portugal. Doutora em Educação com ênfase em Psicologia Educacional pela Universidade Estadual de Campinas (1992). Mestre em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1989). Graduada em Psicologia, Pedagogia e Administração de Empresas. Professora Titular Aposentada da UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Professora Pesquisadora Sênior dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Psicologia - GEPPE/UFMS.

Published

2024-05-21

How to Cite

DIAS, Alcione Ribeiro; QUEIROZ, Vanderlei Braulino; FACCI, Marilda Gonçalves Dias; URT, Sônia da Cunha.
TEACHER’S MEDICAL LEAVE AND ILLNESS AT THE UNIVERSITY
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 277–299, 21 May 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18439. Acesso em: 26 jun. 2024.