THE ROLE OF MANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXT:

overcoming challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n9.2023.14

Keywords:

School management, Pandemic, Challenges, Estategies, Education

Abstract

The article addresses the impact of the COVID-19 pandemic on school management, due to the closure of schools and the transition to remote learning, when management faced significant challenges in ensuring the continuity of education. The research aims to understand the main strategies used by school management to address the damages caused by the COVID-19 pandemic to teaching and learning processes. This research is qualitative and uses the case study method, conducted at a municipal school in Porteiras, Ceará. The text highlights the importance of adapting school management during the pandemic, emphasizing the need to rethink practices and develop socio-emotional skills in this process. We conclude that the urgent need for adaptation and overcoming by educational institutions, managers, teachers, students, and families was evident. Thus, it was essential for managers and education professionals to prepare themselves to face the challenges of remote teaching, constantly seeking innovative ways to ensure the quality of teaching and learning, even amidst adversities. Only through collective engagement and collaboration among all involved parties will it be possible to overcome challenges and build a more promising future for education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francione Charapa Alves, Universidade Federal do Cariri

Professora Adjunta da Universidade Federal do Cariri- UFCA.Pós-doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará-UECE. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará- UFC/CAPES-DS, linha Educação, Currículo e Ensino ( 2012-2016) com Doutorado Sanduíche na Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa- UL, Portugal (2015-2016). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará- UECE, linha de pesquisa Didática e Formação Docente/CAPES (2009-2011). Especialista no Ensino de Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri - URCA (1998). Graduada em Pedagogia pela Estácio de Sá-UNESA (2017). Licenciatura em Filosofia pela Faculdade de Ciências e Letras de Cajazeiras- FAFIC (2007); bacharelado em Ciências Econômicas pela Universidade Regional do Cariri -URCA (1997) e licenciada no Ensino de Matemática para o Ensino Fundamental e Médio pela Universidade Estadual do Ceará- UECE. Professora Permanente do Mestrado Profissional em Educação da Universidade REgional do Cariri (MPEDU/URCA); Professora do Mestrado Profissional em Filosofia da Universidade Federal do Cariri (PROF-Filo) em parceria com a UFPR; Professora do Mestrado Profissional em Saúde (PROF-SAÚDE) da Universidade Federal do Cariri em parceria com a FIOCRIZ; Líder do Grupo de estudos e pesquisas (auto)biográficas em formação docente, interseccionalidades e currículo (GEPAFIC), CNPq; Membro do Grupo de Pesquisa Grupo de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências da Natureza, Tecnologia e Educação ( INCINATE/UFCA), Cnpq e membro do Laboratório de estudos e pesquisas sobre gênero, educação, sexualidades e diferenças (LEGRAR), Cnpq. Coordenadora dos Subprojetos PIBID Multidisciplinar Ciências Naturais e PIBID Filosofia da Universidade Federal do Cariri - UFCA (2018-2020). Coordenadora Institucional do PIBID -UFCA (Atual). Coordenadora dos Subprojetos PIBID Multidisciplinar Ciências Naturais e PIBID Pedagogia da Universidade Federal do Cariri - UFCA (2020-2022). Tem experiência na área de Educação: sub-áreas: Didática, Currículo, Formação de professores; Pesquisa (auto) biográfica, Pesquisa Educacional; e Filosofia com ênfase na sub-área: Filosofia da Educação e Ensino de Filosofia.

References

ANTUNES, L. D. M. Educação e pandemia: contribuições da Teoria Contingencial na Gestão Escolar em tempos de COVID-10. Revista Mediação, n. 11, 2020.

CUNHA, Laura Beatriz et al. CuidArte, Enferm ; 15(2): 263-273, jul.-dez. 2021.

LIBÂNEO, J. C. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus, 2013. P. 304.

LÜCK, H. (Org.) Gestão Escolar e formação de gestores. Em aberto, v. 17, n, 72, p.1-195, fev./jun. 2000.

LÜCK, H. et al. A escola Participativa: o trabalho do gestor escolar. 5. Ed. São Paulo, 2001.

LÜCK, H. Gestão Participativa na escola. Petrópolis: Vozes, 2009.

MATOS, C. T.; PIMENTA, L. B. Gestão escolar: dificuldades e desafios no oferecimento do ensino remoto em tempos de pandemia. 2020.

MORAN, J. M.; BACICH, L. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, v. 25, jun. 2018. Disponível em:. Acesso em: 10 ago. 2023.

PALÚ, J. A crise do capitalismo, a pandemia e a educação pública brasileira: reflexões e percepções in PALÚ, J., SCHÜTZ, J. A., MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia (org.) Cruz Alta: Ilustração, 2020. pp. 87-106

PARO, V. H. Gestão democrática na escola pública. São Paulo: Cortez, 2017.

SILVA, J. A. D. da; WEINMAN, C. OS desafios de uma gestão democrática em tempos de pandemia na escola pública in PALÚ, J., SCHÜTZ, J. A., MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia (org.) Cruz Alta: Ilustração, 2020.

Published

2024-04-24

How to Cite

SANTANA, Johny Juvino; ALVES, Francione Charapa.
THE ROLE OF MANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXT:: overcoming challenges
. Revista Humanidades & Educação, v. 5, n. 9, p. 38–53, 24 Apr. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/23202. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)