THE ROLE OF MANAGEMENT IN THE PANDEMIC CONTEXT:
overcoming challenges
DOI:
https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n9.2023.14Keywords:
School management, Pandemic, Challenges, Estategies, EducationAbstract
The article addresses the impact of the COVID-19 pandemic on school management, due to the closure of schools and the transition to remote learning, when management faced significant challenges in ensuring the continuity of education. The research aims to understand the main strategies used by school management to address the damages caused by the COVID-19 pandemic to teaching and learning processes. This research is qualitative and uses the case study method, conducted at a municipal school in Porteiras, Ceará. The text highlights the importance of adapting school management during the pandemic, emphasizing the need to rethink practices and develop socio-emotional skills in this process. We conclude that the urgent need for adaptation and overcoming by educational institutions, managers, teachers, students, and families was evident. Thus, it was essential for managers and education professionals to prepare themselves to face the challenges of remote teaching, constantly seeking innovative ways to ensure the quality of teaching and learning, even amidst adversities. Only through collective engagement and collaboration among all involved parties will it be possible to overcome challenges and build a more promising future for education.
Downloads
References
ANTUNES, L. D. M. Educação e pandemia: contribuições da Teoria Contingencial na Gestão Escolar em tempos de COVID-10. Revista Mediação, n. 11, 2020.
CUNHA, Laura Beatriz et al. CuidArte, Enferm ; 15(2): 263-273, jul.-dez. 2021.
LIBÂNEO, J. C. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Heccus, 2013. P. 304.
LÜCK, H. (Org.) Gestão Escolar e formação de gestores. Em aberto, v. 17, n, 72, p.1-195, fev./jun. 2000.
LÜCK, H. et al. A escola Participativa: o trabalho do gestor escolar. 5. Ed. São Paulo, 2001.
LÜCK, H. Gestão Participativa na escola. Petrópolis: Vozes, 2009.
MATOS, C. T.; PIMENTA, L. B. Gestão escolar: dificuldades e desafios no oferecimento do ensino remoto em tempos de pandemia. 2020.
MORAN, J. M.; BACICH, L. Aprender e ensinar com foco na educação híbrida. Revista Pátio, v. 25, jun. 2018. Disponível em:. Acesso em: 10 ago. 2023.
PALÚ, J. A crise do capitalismo, a pandemia e a educação pública brasileira: reflexões e percepções in PALÚ, J., SCHÜTZ, J. A., MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia (org.) Cruz Alta: Ilustração, 2020. pp. 87-106
PARO, V. H. Gestão democrática na escola pública. São Paulo: Cortez, 2017.
SILVA, J. A. D. da; WEINMAN, C. OS desafios de uma gestão democrática em tempos de pandemia na escola pública in PALÚ, J., SCHÜTZ, J. A., MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia (org.) Cruz Alta: Ilustração, 2020.