HOW THE LGBTQIA+ ACADEMIC UNDERSTANDS HIMSELF IN THE UNIVERSITY SPACE

a case study in the Human Sciences/Sociology Course of UFMA/Imperatriz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n7.2022.11

Keywords:

LGBTQIA , Sexual Diversity, College education

Abstract

This work presents an exploratory and analytical study on the sexual orientation of students who entered the Human Sciences/Sociology Course of the Federal University of Maranhão, Campus de Imperatriz, in 2019. Multiple choice questionnaires and semistructured interviews were used to analyze how subjects self-declared as gay, lesbian, or bisexual experience their sexual orientation in the university space. Based on some studies by Foucault (1985; 1988), Butler (2020), and Beauvoir (1970; 1980), the category of sexuality was analyzed from a sociopolitical perspective in order to understand how social relations interfere with the subjective experiences of the sexual orientation of the research subjects. The collected data point to an entry of students who are homosexuals, but who, due to
social factors, try to maintain it secret for fear of being discriminated by their family or people who are part of their everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Silva Araújo, Universidade Federal do Maranhão

Graduanda do Curso de Licenciatura em Ciências Humanas (LCH/Sociologia) da Universidade
Federal do Maranhão (UFMA). 

Edson Ferreira da Costa, Universidade Federal do Maranhão

Bacharel Licenciado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (Puc-Minas), Mestre e Doutor em Filosofia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) com estágio de doutorado na Universidad de Salamanca/Esp. Atuou como professor e coordenador de curso na Faculdade do Vale do Jaguaribe (FVJ), como professor no curso de Filosofia da Universidade Estadual do Ceará. Atualmente faz parte do corpo docente do Curso de Licenciatura em Ciências Humanas da Universidade Federal do Maranhão  (UFMA) e, coordena o grupo de Estudo e Pesquisa em Epistemologia e Educação (GEPEE). Desenvolve pesquisa sobre o pensamento filosófico de José Ortega y Gasset. 

Fernando Brasil Alves, Universidade Federal do Maranhão

Graduado em Ciências Humanas/Sociologia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Francisco Wilson Leite da Silva, Universidade Federal do Maranhão

Graduado em Ciências Humanas/Sociologia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

References

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: experiência vivida. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1980.

BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: experiência vivida. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1980. V. II.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

FOCAULT, Michel, 1926-1984. História da sexualidade: o cuidado de si. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

FOCAULT, Michel, 1926-1984. História da sexualidade: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

GROSSI, Miriam Pillar. Identidade de gênero e Sexualidade. Florianópolis: UFSC, 2012.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista Guacira Lopes Louro. Petrópolis/RJ: Vozes, 1997, p. 14-36.

LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre a sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LOURO, Guacira Lopes (org.) O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SIMÓES, J.A. IN.: FACCHINI, Regina Sopa de letrinhas?: Movimento homossexual e produção de iden- tidades coletivas nos anos 1990 / Regina Facchini. – Rio de Janeiro: Garamond, 2005.

ORTEGA Y GASSET, J. Porque se vuelve a la filosofia (1930). In: ORTEGA Y GASSET, J. Obras Completas, Taurus: Barcelona, 2017. V.3.

OLIVEIRA, Domingos. Relatório do grupo gay da Bahia, 2021. Disponível em: https://grupogaydabahia.com/2022/02/24/mortes-violentas-de-lgbt-no-brasil/Grupo Gay da Bahia (2020). Acesso em: 24 de fev. de 2022.

RISTUM, M. Bullying escolar. In: ASSIS, SG., CONSTANTINO, P., and AVANCI, JQ., (Orgs). Impactos da violência na escola: um diálogo com professores [online]. Rio de Janeiro: Ministério da Educação. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2010, pp. 95-119. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788575413302. Acesso em: 01 de jan. de 2021.

Published

2023-03-02

How to Cite

ARAÚJO, Amanda Silva; COSTA, Edson Ferreira da; ALVES, Fernando Brasil; SILVA, Francisco Wilson Leite da.
HOW THE LGBTQIA+ ACADEMIC UNDERSTANDS HIMSELF IN THE UNIVERSITY SPACE: a case study in the Human Sciences/Sociology Course of UFMA/Imperatriz
. Revista Humanidades & Educação, p. 62–75, 2 Mar. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/20876. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)