MARANHÃO AS A CENTRAL AXIS IN THE TEACHING OF MATHEMATICS IN THE FIRST YEARS OF SCHOOLING IN MARANHÃO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n7.2022.6

Keywords:

Maranhensidade, Mathematics Education, Didactic sequences, Child education, Early Years of Elementary School

Abstract

The objective is to problematize the teaching of mathematics in the first years of schooling and the curricular prescription of Maranhão. An investigation of the State of the Art type is carried out, which presents an unexplored field of publications and discovers the absence of productions that deal with the curriculum of the mathematics curricular component of the first years of schooling in the state of Maranhão, especially analyzing the Curricular Document of the Maranhão Territory. It is suggested the production of didactic sequences work on mathematics in the first years of schooling with Maranhão’s way of being as the focus to help in the state's curriculum debate and inspire other teachers from Maranhão in the craftsmanship of their classroom practices.

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Author Biographies

Jónata Ferreira Moura, Universidade Federal do Maranhão

Doutor e Mestre em Educação (Educação Matemática) pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade São Francisco (2015-2019) com período de estágio doutoral na Universitat de Barcelona (09/2018-02/2019). Especialista em Educação Infantil pela Faculdade de Educação Santa Terezinha (2009). Licenciado em Ciências com Habilitação em Matemática pela Universidade Estadual do Maranhão (2006) e em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (2009). Docente da Universidade Federal do Maranhão (CCSST/UFMA), atuando no curso de Pedagogia. Membro da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (SBEM) e da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOGraph). Avaliador do SINAES.

Mariana Ribeiro Cardoso Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Formação Docente em Práticas Educativas da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual da Região Tocantina do Maranhão (UEMASUL).

Mônica Letícia Sousa Vale, Universidade Federal do Maranhão

Especialista em Administração Educacional, Psicopedagogia, Metodologia do Ensino Superior e Metodologia do Ensino da Matemática. Possui graduação pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2001) e acadêmica de Artes Visuais na Uninter. Coordenadora no Colégio Militar Tiradentes II da Unidade do Governo do Estado do Maranhão e coordenadora da EMEI Juracy A. Conceição da rede municipal de Imperatriz MA. 

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Published

2023-03-02

How to Cite

MOURA, Jónata Ferreira; SOUSA, Mariana Ribeiro Cardoso; VALE, Mônica Letícia Sousa.
MARANHÃO AS A CENTRAL AXIS IN THE TEACHING OF MATHEMATICS IN THE FIRST YEARS OF SCHOOLING IN MARANHÃO
. Revista Humanidades & Educação, p. 2–14, 2 Mar. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/20122. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

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Artigos