An ethical review of the impacts of artificial intelligence in distance education

Authors

Keywords:

artificial intelligence, distance education, privacy and data protection, algorithmic bias, personalization

Abstract

Artificial Intelligence (AI) in Distance Education (DE) is rapidly transforming educational paradigms, raising ethical questions and contradictions that demand systematic analysis. Although previous research has addressed specific aspects of the ethical implications of AI in education, there is still a lack of comprehensive understanding of the dimensions involved. This study conducted a systematic review of 90 academic publications between 2018 and 2024 was carried out in order to map and categorize the main ethical dimensions of AI in DE. From this set of productions, we examined the temporal evolution of ethical concerns and their inter-relations in the field. Seven ethical dimensions were identified with varying prevalence: privacy and data protection (34.4%), algorithmic bias (25.6%), personalization (22.2%), equity and access (21.1%), academic integrity (15.6%), transparency (10%), and co-responsibility (7.8%). The results show a change in the ethical discourse, with an expressive increase in publications - from five articles before 2020 to thirty-five in 2023, reflecting a theoretical transition to the challenges of praxis. By addressing the ethical implications of AI in DE, the study provides relevant inputs for educational policy makers, technology developers and educators, proposing practical guidelines for the ethical qualification of AI in virtual learning environments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Américo Domingos Matindingue, Universidade Católica de Moçambique/UCM

Doutor em Ciências da Educação - Especialização em Inovação e Currículo pela Universidade Jean Piaget de Moçambique (UniPiaget). É docente e assessor da Vice-Reitoria Acadêmica para as áreas de Qualidade, Pedagogia e Currículo, na Universidade Católica de Moçambique (UCM), Moçambique. Pós-Doutorando em Educação pela Universidade La Salle (UNILASALLE, Canoas, RS). ORCID: https://orcid.org/0009-0006-6394-7324 E-mail: amatindingue@ucm.ac.mz

Jacint Duduka, Universidade Católica de Moçambique/UCM

Mestre em Sistemas de Informação Empresarial pela Universidade Aberta de Portugal (UAB) e Licenciado em Ensino de Física pela Universidade Pedagógica de Moçambique (UP). Pesquisador em tecnologia e educação; Consultor Técnico na Uniper; Especialista em Suporte L3, L2 e L1 na Lexmark Enterprise Software. ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4480-2403 E-mail: djacint@yahoo.com

Lino Marques Samuel, Universidade Católica de Moçambique/UCM

Doutor em Inovação Educativa pela Universidade Católica de Moçambique. Pós-Doutorando em Educação pela Universidade La Salle (UNILASALLE, Canoas, RS). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3847-9833 E-mail: lsamuel@ucm.ac.mz

Elaine Conte, Universidade La Salle/UNILASALLE

Doutora em Educação (UFRGS). Pesquisadora nos Programas de Pós-Graduação (PPG) em Educação e PPG em Memória Social e Bens Culturais, ambos da Universidade La Salle (UNILASALLE). Líder do Núcleo de Estudos sobre Tecnologias na Educação (NETE/CNPq), com financiamento do Programa Pesquisador Gaúcho da FAPERGS e Bolsista de Produtividade em Desenvolvimento Tecnológico e Extensão Inovadora do CNPq. E-mail: elaine.conte@unilasalle.edu.br

References

ALAHMED, Yazan; ABADLA, Reema; AMEEN, Nardin; SHTEIWI, Abdulla. Bridging the gap between ethical AI implementations. International Journal of Membrane Science and Technology, Reino Unido, v. 10, n. 3, p. 3034–3046, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.15379/ijmst.v10i3.2953. Acesso em: 22 set. 2025.

AMIN, Mohd Rushidi Mohd; ISMAIL, Ismaanzira; SIVAKUMARAN, Vinesh Maran. Revolucionando a Educação com Inteligência Artificial (IA)? Desafios e Implicações para o Ensino Aberto e a Distância (EaD). Ciências Sociais e Humanas Abertas, v. 11, p. 1-8, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2025.101308. Acesso em: 22 set. 2025.

BARNES, Emily; HUTSON, James. Navigating the ethical terrain of AI in higher education: Strategies for mitigating bias and promoting fairness. Forum for Education Studies, v. 2, n. 2, p. 1–17, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.59400/fes.v2i2.1229. Acesso em: 22 set. 2025.

BENJAMIN, Ruha. Race after technology: Abolitionist tools for the New Jim Code. Cambridge: Polity Press, 2019.

BOND, Melissa; KHOSRAVI, Hassan; LAAT, Maarten De; BERGDAHL, Nina; NEGREA, Violeta; OXLEY, Emily; PHAM, Phuong; CHONG, Sin Wang; SIEMENS, George. Uma revisão meta-sistemática da inteligência artificial no ensino superior: um apelo por maior ética, colaboração e rigor. International Journal of Educational Technology in Higher Education, v. 2, p. 11-41, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1186/s41239-023-00436-z. Acesso em: 22 set. 2025.

CONTE, Elaine. A pedagogia performativa na cultura digital. Linhas Críticas, Brasília, v. 27, e30350, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v27.2021.30350. Acesso em: 22 set. 2025.

CONTE, Elaine; MARTINI, Rosa Maria Filippozzi. Fenomenologia e Hermenêutica: um desafio para a educação? Veritas, Porto Alegre, v. 64, n. 2, e28372, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.28372. Acesso em: 22 set. 2025.

CONTE, Elaine; MATINDINGUE, Américo Domingos; SPERB, Leonardo Conte. Explorando as teias digitais e redes da inteligência artificial em práticas educativas. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 9, p. 1-18, 2025. Disponível em: https://doi.org/10.12957/redoc.2025.82360. Acesso em: 22 set. 2025.

COYNE, Lewis. Hans Jonas. Life, Technology and the Horizons of Responsibility. London; New York: Bloomsbury Academic, 2021.

DAKAKNI, Deema; SAFA, Nehme. Artificial intelligence in the L2 classroom: Implications and challenges on ethics and equity in higher education: A 21st century Pandora’s box. Computers and Education: Artificial Intelligence, v. 5, 100179, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100179. Acesso em: 22 set. 2025.

DOGAN, Murat Ertan; DOGAN, Tulay Goru; BOZKURT, Aras. The use of artificial intelligence (AI) in online learning and distance education processes: A systematic review of empirical studies. Applied Sciences, v. 13, 3056, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.3390/app13053056. Acesso em: 22 set. 2025.

DURSO, Samuel de Oliveira; ARRUDA, Eucidio Pimenta. Artificial intelligence in distance education: A systematic literature review of Brazilian studies. Problems of Education in the 21st Century, v. 80, n. 5, p. 679-692, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.33225/pec/22.80.679. Acesso em: 22 set. 2025.

ELB LEARNING. 11 AI use cases in higher. American Fork, Utah, EUA: Elb Learning, 2024.

FRANQUEIRA, Alberto da Silva; VIEIRA, Anderson Amaro; VALE, Karla Verônica Silva; DIAS, Lucas Silva; PEDRA, Rodrigo Rodrigues. Desafios e Oportunidades na Integração da Inteligência Artificial na Educação a Distância. RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, p. 1-4, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.480. Acesso em: 22 set. 2025.

FROEHLICH, Laura; WEYDNER-VOLKMANN, Sebastian. Adaptive interventions reducing social identity threat to increase equity in higher distance education. Journal of Learning Analytics, v. 11, n. 2, p. 112–122, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.18608/jla.2023.8301. Acesso em: 22 set. 2025.

HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE, Elaine. As tecnologias digitais e o desenvolvimento da criatividade humana em questão. Temas em Educação, Paraíba, v. 28, p. 295-314, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.22478/ufpb.2359-7003.2019v28n3.46740. Acesso em: 22 set. 2025.

HOLMES, Wayne; PORAYSKA-POMSTA, Kaska; HOLSTEIN, Ken; SUTHERLAND, Emma, BAKER, Toby; SHUM, Simon Buckingham; SANTOS, Olga; RODRIGO, Mercedes; CUKUROVA, Mutlu; BITTENCOURT, Ig Ibert; KOEDINGER, Kenneth. Ethics of AI in education: Towards a community-wide framework. International Journal of Artificial Intelligence in Education, v. 32, n. 3, p. 504–526, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1. Acesso em: 22 set. 2025.

HUANG, Lan. Ethics of artificial intelligence in education: Student privacy and data protection. Science Insights Education Frontiers, v. 16, n. 2, p. 2577–2587, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.15354/sief.23.re202. Acesso em: 22 set. 2025.

JONAS, Hans. O princípio responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Rio de Janeiro: Contraponto; Ed. PUC-Rio, 2006.

LABBA, Chahrazed; ATITALLAH, Rabie Ben; BOYER, Anne. Combining artificial intelligence and edge computing to reshape distance education (Case Study: K-12 Learners). Lecture Notes in Computer Science, Springer International Publishing, p. 218–230, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-3-031-11644-5_18. Acesso em: 22 set. 2025.

LEE, Kai-Fu; GIUFAN, Chen. 2041: como a inteligência artificial vai mudar sua vida nas próximas décadas. Rio de Janeiro: Globo Livros, 2022.

LUCKIN, Rosemary; HOLMES, Wayne. Intelligence unleashed: An argument for AI in education. London: Pearson, 2016.

MIAO, Fengchun; CUKUROVA, Mutlu. AI competency framework for teachers. Paris: UNESCO, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.54675/ZJTE2084. Acesso em: 2 abr. 2025.

MIAO, Fengchun; HOLMES, Wayne. Guia para a IA generativa na educação e na pesquisa. Paris: UNESCO, 2024. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000390241. Acesso em: 2 abr. 2025.

NGUYEN, Andy; NGO, Ha Ngan; HONG, Yvonne; DANG, Belle; NGUYEN, Bich-Phuong Thi. Ethical principles for artificial intelligence in education. Educ Inf Technol, v. 28, p. 4221-4241, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w. Acesso em: 22 set. 2025.

NOBLE, Safiya Umoja. Algorithms of oppression: How search engines reinforce racism. New York: New York University Press, 2018.

O’NEIL, Cathy. Weapons of math destruction: How big data increases inequality and threatens democracy. New York: Crown Publishing, 2016.

OECD. AI and the future of skills: Capabilities and assessments. V. 1. Paris: OECD Publishing, 2021. Disponível em: https://www.oecd.org/en/publications/ai-and-the-future-of-skills-volume-1_5ee71f34-en.html. Acesso em: 22 set. 2025.

QUEIROZ, Davi Cipriano de; NASCIMENTO, Jonatha Lisboa Galvão do; NUNES, Paulo Henrique de Oliveira; GOMES, Ananda Maria Pinto; SOUZA, Joseilson Trajano de; OLIVEIRA, Israel Nogueira de. Inteligência Artificial na Educação: uma visão geral dos cursos de educação a distância. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 18, n. 5, e08125, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.24857/rgsa.v18n5-169. Acesso em: 22 set. 2025.

RETS, Irina; HERODOTOU, Christothea; GILLESPIE, Anna. Six practical recommendations enabling ethical use of predictive learning analytics in distance education. Journal of Learning Analytics, v. 10, n. 1, p. 149–167, 2023. Disponível em: https://learning-analytics.info/index.php/JLA/article/view/7743. Acesso em: 2 abr. 2025.

RIENTIES, Bart; DOMINGUE, John; DUTTAROY, Subby; HERODOTOU, Christothea; TESSAROLO, Felipe; WHITELOCK, Denise. I would love this to be like an assistant, not the teacher: A voice of the customer perspective of what distance learning students want from an artificial intelligence digital assistant. Computers and Society, 2024a. Disponível em: https://doi.org/10.48550/ARXIV.2403.15396. Acesso em: 22 set. 2025.

RIENTIES, Bart; DOMINGUE, John; DUTTAROY, Subby; HERODOTOU, Christothea; TESSAROLO, Felipe; WHITELOCK, Denise. What distance learning students want from an AI digital assistant. Distance Education, p. 1–17, 2024b. Disponível em: https://doi.org/10.1080/01587919.2024.2338717. Acesso em: 22 set. 2025.

SÁ, Gilmara Benício de; PEREIRA, Adilson Lima; PINTO, Alan Carlos Pereira; SANTOS FILHO, Elzo Brito dos; OLIVEIRA, Jacson King Valério. Integração de Inteligência Artificial na Educação a Distância: desafios e potencialidades. RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, p. 1-4, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.489. Acesso em: 22 set. 2025.

SELWYN, Neil. Should robots replace teachers? AI and the future of education. Cambridge: Polity Press, 2019.

UNESCO. Guidance for generative AI in education and research. Paris: UNESCO, 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386045. Acesso em: 20 set. 2025.

UNESCO. Recomendação sobre a ética da inteligência artificial. Paris: UNESCO, 2021. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137. Acesso em: 20 set. 2025.

VIEIRA, Anderson Amaro; LÔBO, Ítalo Martins; MULATTI, Lorena dos Santos; PEDRA, Rodrigo Rodrigues; RIBEIRO, Rodrigo Vieira. Capacitando a Educação a Distância com Inteligência Artificial. RCMOS - Revista Científica Multidisciplinar O Saber, v. 1, n. 1, p. 1-6, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.51473/rcmos.v1i1.2024.481. Acesso em: 22 set. 2025.

WILLIAMSON, Ben; PIATTOEVA, Nadezhda. Objectivity as standardization in data-scientific education policy, technology and governance. Learning, Media and Technology, v. 44, p. 64-76, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1080/17439884.2018.1556215. Acesso em: 22 set. 2025.

Published

2025-12-16

How to Cite

MATINDINGUE, Américo Domingos; DUDUKA, Jacint; SAMUEL, Lino Marques; CONTE, Elaine.
An ethical review of the impacts of artificial intelligence in distance education
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 4, p. 1–29, 16 Dec. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/1-29. Acesso em: 18 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos