PROBLEMATIZATIONS ABOUT DIVERSITY, DIFFERENCE AND THE NEOLIBERAL RATIONALITY IN THE LABOR MARKET

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n2.2023.18

Keywords:

Diversity, Difference, Neoliberalism

Abstract

This paper aims to analyze the “Diversity” Program that is part of an international agribusiness
industry in order to understand how diversity has become a theme present in different spaces, including the labor market, more specifically the industry. In the study, we establish some connections with Foucault’s propositions, among them the problematization that is the analytical tool used to build this article. We analyzed three interviews with company directors about their understanding of diversity, and how this theme enters the company. To problematize these interviews, we sought, from post-structuralist lenses, theorists who address the concepts of diversity and difference and the relationship between these themes and neoliberal rationality. The analysis of empirical data shows that discourses about the diversity program are permeated by neoliberal rationality, and at the same time it does not guarantee the inclusion of difference, since diversity dialogues with the universal, and difference with the unique. It is also evident that the company, by including this theme as a value, seeks to have in its staff a certain reflection of the society in which it operates. We believe that this research is powerful in terms of better understanding how diversity is understood in the manufacturing context,
and how this concept is worked for the inclusion of subjects in the work environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula Speck Feijó, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Doutoranda pelo Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da Universidade Federal de Rio Grande - FURG. Mestre em Educação, na área de Politicas Publicas, do Programa de Pós Graduação da PUC - Campinas. Pós graduação em Saúde Pública e Saúde da Família, Pós em Gerenciamento em Saúde e graduação em Licenciatura e Bacharelado em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000 e 1997). Tem vasta experiência na área da Saúde e da Enfermagem, com ênfase em Gerenciamento, Saúde Pública e Educação.

Paula Regina Costa Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Possui graduação em Ciências Licenciatura Plena em Biologia pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (1985), mestrado em Biociências pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (1991) e doutorado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2002). Atualmente é professora Titular do Instituto de Educação e professora do Programa de Pós-Graduação: Educação em Ciências da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Tem experiência nas áreas de Ensino de Ciências, Biologia e Educação para a Sexualidade. Em 2015, realizou pós-doutorado na Escola Superior de Educação de Coimbra/Instituto Politécnico de Coimbra com a Professora Doutora Maria Filomena Rodrigues Teixeira. Pesquisadora do Grupo de Investigación en Educación y Sociedad - GIES, composto pelas seguintes instituições Universidad de Castilla-La Mancha, Universidade Federal do Rio Grande - FURG, Universidad de Córdoba, Instituto Politécnico de Coimbra - Escola Superior de Educação. É líder do Grupo de Pesquisa Sexualidade e Escola - GESE, atuando principalmente nos seguintes temas: corpos, gêneros e sexualidades. Bolsista produtividade IC do CNPq.

References

BROWN, Wendy. O Frankesntein do Neoliberalismo: liberdade autoritária nas “democracias” do século XXI. In: RAGO, Margareth, Org.; PELEGRINI, Maurício, Org. Neoliberalismo, feminismos e contracondutas: perspectivas foucaultianas. São Paulo: Intermeios, 2019.

DELEUZE, Gilles. Diferença e Repetição. Tradução: Luiz Orlandi e Roberto Machado. Relógio D’água: 2020.

FERRARI, Anderson; CASTRO, Roney P. de. Pensando a Diversidade Sexual nas Escolas. Rev. Diversidade e Educação, v. 2, n. 4, p. 20-26, jul./dez. 2014.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

Polêmica, Política e Problematizações (Entrevista a Paul Rabinow). In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, vol. V. Ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel. O Nascimento da Biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

FOUCAULT, Michel. Os Anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GALLO, Silvio. Biopolítica e Subjetividade: resistência? Educar em Revista, v. 33, p. 77 - 94, 2017.

GALLO, Silvio. Governamentalidade Democrática e Governo das Diferenças. Vídeo aula; 14/04/2021. Disponível em: https://drive.google.com/drive/folders/1w0YUdQM-uY7CB6uChHLZgJA1Da_YY2fe. Acesso em: 06/07/2021.

JOHNSON, Stefanie K. Inclusifique: como a inclusão e a diversidade podem trazer mais inovação à sua empresa. Tradução de Ada Felix. São Paulo: Benvirá, 2020. 264p.

JUNQUEIRA, Rogério. Conceitos de Diversidade. Parte I. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 2, n. 3, p. 4-8, jan./jun. 2014.

YARA GLOBAL. This is Yara. Disponível em https://www.yara.com. Acesso em 10/08/2018.

LOCKMANN, Kamila. Assistência social, educação e governamentalidade neoliberal. 1ª ed. Curitiba: Appris, 2019.

MORA, J. Ferrater. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Loyola, 2004.

MISKOLCI, Richard. Diversidade ou Diferença? Revista Cult. Set. 2015. Disponível em: MORAES, Marcos Vinicius Malheiros. 2018. “Genealogia - Michel Foucault”. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/conceito/genealogia-michel-foucault. https://revistacult.uol.com.br/home/diversidade-ou-diferenca-2. Acesso em: 12/06/2021.

RIZZA, Juliana Lapa. Discursos de verdade nas práticas de escolarização com crianças pequenas : uma arte pedagógica na atualidade. Tese (Doutorado no Programa e Pós-Graduação em Educação Ambiental) Universidade Federal de Rio Grande, Rio Grande, 2015.

SILVA, Marcos C. A escola como primado da representação: as contribuições do pensamento de Gilles Deleuze. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 19, n. 1, p. 157-152, jan./abril 2014.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A Produção Social da Identidade e da Diferença. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Org. Identidade e Diferença. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução a teoria do currículo. Rio de Janeiro: Autêntica, 2010.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.); HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Editora. Vozes, 12ª ed., 2014.

Published

2023-12-06

How to Cite

FEIJÓ, Ana Paula Speck; RIBEIRO, Paula Regina Costa.
PROBLEMATIZATIONS ABOUT DIVERSITY, DIFFERENCE AND THE NEOLIBERAL RATIONALITY IN THE LABOR MARKET
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 9–30, 6 Dec. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/17705. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos