The integration of knowledge in rural education curriculum: the experience of an agricultural family school
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.16Keywords:
knowledge, Rural Education, Mediations, Pedagogy of AlternationAbstract
This article analyzes the experience of a Country School in Pedagogy of Alternation, located in the north of the Espírito Santo State, and aims to present the possibilities of integrating knowledge from the curriculum of an Agricultural Family School (EFA). It assumes that the countryside is a space rich in diverse knowledge and cultures, and that over time it has been marginalized. Uses of carried out qualitative research, using bibliographic and documentary review. We use the contributions of Santos (2010) to deepen the discussion into the importance of different knowledge from the perspective of the ecology of knowledge, by Caldart (2012), Arroyo (1999), Zambelarn (1996), Nosella (2012) and Gimonet (1999) for debate and understanding about the concepts and principles of Rural Education and Pedagogy of Alternation, and Gerke de Jesus (2011) and Gerke (2023), to research and substantiate the contributions of the Mediations of the Pedagogy of Alternation in/for integration of knowledge. The school researched has a pedagogical proposal that constantly and critically investigates and understands the reality of students, enhancing the participation of families and other subjects involved in the EFA training processes. It turns out point to the potential that the Pedagogy of Alternation’s Mediations have for promoting an integral, emancipatory, critical and participatory training of students, pointing out as an important alternative to other modalities of education that dare to integrate knowledge into the curriculum.
Downloads
References
ARROYO, Miguel Gonzalez. A Educação básica e o movimento social do campo. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDES, Bernardo Mançano. A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo. 1999. p.13-52.
BRASIL, Decreto nº 7352, de 04 de novembro de 2010. Dispõe sobre a Política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, 05 de nov. de 2010. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2010/decreto-7352-4-novembro-2010-609343-norma-pe.html. Acesso em: 24 ago. 2019.
BRASIL. Resolução CNE/CEB 1, de 3 de abril de 2002. Dispõe sobre as Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas escolas do campo. In: BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. p.282 – 284.
BRUM, Júlia Letícia Helmer; TELAU, Roberto. O Plano de Estudo e a Integração dos Conhecimentos na Pedagogia da Alternância. 2016. Monografia (Especialização em Pedagogia da Alternância) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo, Barra de São Francisco. ano
CALDART, Roseli Salete. Educação do Campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 257 – 265.
ESCOLA FAMÍLIA AGRÍCOLA DO BLEY. Relatório Atividades Desenvolvidas em 2023. São Gabriel da Palha, 2023.
FOERSTE, Erineu. Parceria na formação de professores. São Paulo: Cortez, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 49ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GALLO, Silvio. Transversalidade e educação: pensando uma educação não- disciplinar. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina Leite (orgs.) O Sentido da escola. Petrópolis: DP et Alii, 2008. p. 15 – 35.
GARCÍA-MARIRRODRIGA, Roberto; PUIG-CALVÓ, Pedro. Formação em alternância e desenvolvimento local: o movimento educativo dos CEFFA no Mundo. Belo Horizonte: O Lutador, 2010.
GERKE DE JESUS, Janinha. Formação de professores na pedagogia da alternância: saberes e fazeres do campo. Vitória: GM, 2011.
GERKE, Janinha. As medicações didáticas da pedagogia da alternância. In: BEGNAMI, João Batista. BURGHGRAVE, Thierry de. Mediações didáticas da Pedagogia da Alternância: Volume I Mediações de pesquisa e compartilhamento de saberes. Nova Friburgo, RJ: Pragma Livros, 2023. p.15 - 15.
GIMONET, Jean-Claude. Nascimento e Desenvolvimento de um movimento educativo: as casas familiares rurais de educação e de orientação. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DA PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA, I., 1999, Salvador. Anais do I Seminário Internacional da Pedagogia da Alternância, Salvador: União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil, 1999. p.39 – 48.
GIMONET, Jean-Claude. Praticar e Compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAs. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes. 2007.
KOLLING, Edgar Jorge; NERY, Irmão Israel José; MOLINA, Monica Castagna. (org) Por uma educação básica do campo. 3. ed. Brasília: Universidade de Brasília, 1999.
MEPES – MOVIMENTO DE EDUCAÇÃO PROMOCIONAL DO ESPÍRITO SANTO. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI). São Gabriel da Palha, 2020.
MOLINA, Mônica Castagna; SÁ, Lais Mourão. Escola do campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (org). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 324 - 331.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 4.ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.
MUNARIM, Antonio. Educação do Campo: uma construção histórica. In: Revista da Formação por Alternância: União Nacional das Escolas Famílias Agrícolas do Brasil, 2005. n.1, v.6 - 12.
NÓBREGA, Juliana Janaina Tavares. Ecologia de Saberes: A interdisciplinaridade para pensar a educação e seus diálogos. Saberes Revista Interdisciplinar de Filosofia e Educação. Caicó, V. 23, n. 03, p. 1 – 19, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/saberes/article/view/32405/17812. Acesso em: 18 jul. 2023.
NOSELLA, Paolo. Educação do Campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil. Vitória: EDUFES, 2012.
NOSELLA, Paolo. Um novo prédio para a escola do meio rural: Condições físicas para as Escolas Família Agrícola. Vitória: MEPES, 1975.
PEREIRA, Viviane Camejo; PAULA, Adalberto Penha de. O diálogo de saberes como concepção na construção do conhecimento e método de trabalho na educação do campo. Revista Exitus. Santarém, V. 12, p. 01 – 25, 2022. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1768/1183. Acesso em: 18 jul. 2023.
POMUCHENQ, Felipe Junior Mauricio; ALBANI, Rayane; FERNANDES, Natalia Rigueira. Educação do Campo: Reflexão em torno de uma perspectiva transformadora. In: Encontro Baiano de Educação do Campo: trabalho, contra-hegemonia e emancipação humana, 2016, Salvador. Anais Encontro Baiano de Educação do Campo 2016. Disponível em: https://encontroeducampo.wixsite.com/uneb/copia-local-e-dicas-de-hospedagem. Acesso em: 10 ago. 2019.
RIBEIRO, Marlene. Pedagogia da Alternância na educação rural/do campo: projetos em disputa. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 34, n.1, p. 27 – 45, 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022008000100003&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 jul 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SILVA, Lourdes Helena. As Experiências de formação de jovens do campo: alternância ou alternâncias? Viçosa: UFV, 2012.
TRINDADE, Glademir Alves; VENDRAMINI, Célia Regina. A Relação Trabalho e Educação na Pedagogia da Alternância. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.44, p. 32 – 46, 2011.
ZAMBERLAM, Sérgio. Pedagogia da Alternância Escola da Família Agrícola. Mansur, 1995.
ZAMBERLAM, Sérgio. Introdução a pedagogia da alternância. Piúma: Centro de formação - MEPES., 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.