Arithmetic in the Schools of Artisan Apprentices: distances and approximations between Amazonas and Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.18Keywords:
professional education, School of Artisan Apprentices, history of mathematics education, arithmeticsAbstract
This article is part of the research into the socio-historical studies of the Artisan Apprentices Schools (AASs) of Amazonas and Santa Catarina; institutions that were part of the professional education system created in 1909, with the aim of producing an historical narrative of the teaching of mathematics in
these institutions, in order to answer the following question: what are the main similarities and differences related to the history of the teaching of arithmetic knowledge in these schools? Based on Chartier’s concepts of representation and appropriation the sources used were decrees and reports issued by the Ministry of Agriculture, Industry and Commerce (MAIC), the agency to which the schools were subordinate between 1909 and 1930. Convergences and dissonances were identified between the schools with regard to the application of the established prescriptions, as well as the organization and purpose of arithmetic teaching,
contributing to an understanding of how arithmetic was taught in the vocational training offered by these
institutions at the time. Different purposes were observed for this teaching, one geared more towards vocational practice, so that it is characterized as rudimentary knowledge, and the other for the continuity of the student’s school education, in which it takes on the perspective of elementary knowledge. In this way, the results of this study assist in the development of historical knowledge aimed at understanding the structuring and evolution of Brazilian professional education.
Downloads
References
ALMEIDA, Alcides Vieira de. Da escola de aprendizes artífices ao instituto federal de Santa Catarina. Florianópolis: Publicações do IFSC, 2010.
AZEVEDO, Fernando. Programas das escolas do Distrito Federal. Revista Escola Nova, v. 1, n. 2-3,1930.
BARBARESCO, Cleber Schaefer. Saberes a ensinar aritmética na Escola de Aprendizes Artífices (1909-1937) lidos nos documentos normativos e livros didáticos. 2019. 183f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/194962. Acesso em 05 dez. 2019.
BARBARESCO, Cleber Schaefer. O Ensino de Aritmética para as Escolas de Aprendizes Artífices: caracterização de uma aritmética a ensinar para o ensino profissional técnico. 2024. 286f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2024.
BRASIL. Decreto n. 7.566-1909, de 23 de setembro de 1909. Cria nas Capitais dos Estados da República Escolas de Aprendizes Artífices para o ensino profissional primário e gratuito. 1909a. Diário Official, 26-09/1909, p. 6975. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7763-23-dezembro-1909-525420-publicacaooriginal-109671-pe.html. Acesso em 05 dez. 2019.
BRASIL. Decreto n. 7.649-1909, de 11 de novembro de 1909. Cria nas Escolas de Aprendizes Artífices os lugares de professores dos cursos primários noturnos e de desenho. 1909b. Diário Official, 13/11/1909, p. 8329. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7649-11-novembro-1909-525418-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 05 dez. 2019.
BRASIL. Decreto n. 7.763-1909, de 23 de dezembro de 1909. Altera os decretos de n. 7.566 e 7.649. 1909c. Diário Official, 25/12/1909, p. 9757. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7763-23-dezembro-1909-525420-publicacaooriginal-109671-pe.html. Acesso em 05 dez. 2019.
BRASIL. Decreto n. 9.070-1911, de 25 de outubro de 1911. Dá um novo regulamento às Escolas de Aprendizes Artífices. 1911. Diário Oficial da União, Seção 1, 27/10/1911, p. 13927 Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-9070-25-outubro-1911-525591-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 05 dez. 2019.
BRASIL. Decreto n. 13.064-1918, de 12 de junho de 1918. Dá novo regulamento às Escolas de Aprendizes Artífices. 1918. Diário Oficial da União, Seção 1, 14/6/1918, p. 7948. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1910-1919/decreto-13064-12-junho-1918-499074-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 05 dez. 2019.
BRASIL. Instrucções a que se refere o Decreto n. 7.763, de 23 de dezembro de 1909. Anexo ao Decreto n. 7.763/1909, datado de 15 de janeiro de 1910. Disponível em: https://legis.senado.leg.br/norma/412864/publicacao/15628777. Acesso em: 14 jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Agricultura, Industria e Comércio. Relatório das Escolas de Aprendizes Artífices: 1920. Rio de Janeiro: Papelaria e Typographia Villas Boas & C, 1921. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/182543. Acesso em 05 dez. 2019.
BRASIL. Ministério da Agricultura, Industria e Comércio. Relatório das Escolas de Aprendizes Artífices: 1926. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1928. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/182544. Acesso em 05 dez. 2019.
BRASIL. Decreto-Lei n. 4.073-1942, de 30 de janeiro de 1942. Lei orgânica do ensino industrial. Diário Oficial da União, Seção 1. 09/02/1942, p. 1997. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/1937-1946/del4073.htm. Acesso em: 14 fev. 2020.
CHARTIER, Roger. A história cultural entre práticas e representações. Tradução Maria Manuela Galhardo. Rio de Janeiro: Berthand do Brasil, 2002.
CUNHA, Luiz Antônio. O ensino de ofício nos primórdios da industrialização. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
FONSECA, Celso Suckow. História do ensino industrial. Rio de Janeiro: SENAI/DN/DPEA, v. 4, 1986.
LUCA, Tania Regina de. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: Carla Bassanezi Pinsky (Org.). Fontes Históricas. 2 ed. São Paulo: Contexto, 2010, p. 111-153.
MARQUES, Sidélia Suzan Ladevig. Práticas de in(ex)clusão: o currículo da Escola de Aprendizes Artífices de Santa Catarina (1909-1922). 2012. 118f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Regional de Blumenau. Blumenau, 2012. Disponível em: http://www.bc.furb.br/docs/DS/2012/352726_1_1.pdf. Acesso em: 14 fev. 2020.
QUELUZ, Gilson Leandro. Concepções de Ensino Técnico na República Velha (1909 – 1930). Curitiba: CEFET-PR, 2000.
SILVA, Vannessa Ribeiro. A Mulher no Ensino Profissional em Manaus: visibilidade, espaços e dinâmicas na ETM e ETFAM (1937-1971). Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Amazonas. Manaus, 2018. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/6794. Acesso em 05 dez. 2019.
SILVA, Juan Carlo da Cruz. Educar a mão e o olhar para o trabalho: a disciplina Desenho na Escola de Aprendizes Artífices do Rio Grande do Norte (1909-1937). 367 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/32764. Acesso em 05 dez. 2019.
SOARES, Manoel de Jesus Araújo. As Escolas de Aprendizes Artífices: estrutura e evolução. Fórum Educacional, Rio de Janeiro, v.6, n.2, p. 58-92, jul/set, 1982. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/fe/article/view/60628/58869. Acesso em 05 dez. 2019.
SOUZA, Ana Cláudia Ribeiro de. A Escola de Aprendizes Artífices do Amazonas os caminhos de sua implantação e consolidação: 1909-1942. 2002. 156 f. Dissertação (Mestrado em História da Ciência) – Centro de Ciências Exatas e Tecnologia, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.
VALENTE, Wagner Rodrigues. A Matemática para o Professor dos Primeiros Anos Escolares – a Álgebra Entre a Cultura Enciclopédica e a formação Profissional. JIEEM, v. 10, n. 1, p. 8 – 14, 2017.
VALENTE, Wagner Rodrigues. A matemática nos primeiros anos escolares: elementos ou rudimentos? Hist. Educ., v. 20, n. 49, p. 33 – 47, 2016.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Oito temas sobre História da Educação Matemática. REMATEC, ano 8, n. 12, p. 22-50, 2013.
VALENTE, Wagner Rodrigues; BERTINI, Luciane de Fatima (org.). A Matemática do Ensino: por uma história do saber profissional, 1870 – 1960. São Paulo: Pontes Editores, 2022. Disponível em: https://repositorio.unifesp.br/items/b35e1c45-4f35-49f2-a3d7-4e45ee20da11. Acesso em 25 de jun. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.