Arithmetic in the Schools of Artisan Apprentices: distances and approximations between Amazonas and Santa Catarina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.18

Keywords:

professional education, School of Artisan Apprentices, history of mathematics education, arithmetics

Abstract

This article is part of the research into the socio-historical studies of the Artisan Apprentices Schools (AASs) of Amazonas and Santa Catarina; institutions that were part of the professional education system created in 1909, with the aim of producing an historical narrative of the teaching of mathematics in
these institutions, in order to answer the following question: what are the main similarities and differences related to the history of the teaching of arithmetic knowledge in these schools? Based on Chartier’s concepts of representation and appropriation the sources used were decrees and reports issued by the Ministry of Agriculture, Industry and Commerce (MAIC), the agency to which the schools were subordinate between 1909 and 1930. Convergences and dissonances were identified between the schools with regard to the application of the established prescriptions, as well as the organization and purpose of arithmetic teaching,
contributing to an understanding of how arithmetic was taught in the vocational training offered by these
institutions at the time. Different purposes were observed for this teaching, one geared more towards vocational practice, so that it is characterized as rudimentary knowledge, and the other for the continuity of the student’s school education, in which it takes on the perspective of elementary knowledge. In this way, the results of this study assist in the development of historical knowledge aimed at understanding the structuring and evolution of Brazilian professional education.

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Author Biographies

Cleber Schaefer Barbaresco, Instituto Federal de Santa Catarina

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007) com Especialização em Mídias na Educação pelo Instituto Federal de Santa Catarina (2014). Mestre pelo programa de pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019). Doutorando do programa de pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica, pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente professor efetivo do Instituto Federal de Santa Catarina. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9461099166965124. 

Jeremias Stein Rodriguês, Instituto Federal de Santa Catarina

Graduado em Licenciatura em Matemática (2012) e Mestre em Matemática - PROFMAT pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016). Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT) da UFSC. Professor de Matemática no estado de Santa Catarina, em 2014 e início de 2015, professor substituto no Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC, de 2013 até 2014, e professor efetivo do IFSC, a partir de 2015. Membro do grupo de pesquisa GHEMAT/SC - Grupo de Pesquisa História da Educação Matemática. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4365596968791194. 

Oscar Silva Neto, Instituto Federal de Santa Catarina

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela UFSC (2006). Especialista em Gestão Educacional e Metodologia do Ensino Interdisciplinar pela Faculdade Dom Bosco de Ubiratã (2007). Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2015). Membro do GEPEM-IFSC - Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Matemática (IFSC) e do GHEMAT/SC - Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - Santa Catarina. Atualmente é professor do Instituto Federal de Santa Catarina. Lattes: http://lattes.cnpq.br/9843639834180727. 

David Antonio da Costa, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação Matemática pela PUC/SP, com estágio realizado na modalidade sanduíche (junho 2008 - maio 2009) no Institut National de Recherche Pédagogique/Service d'Histoire de l'Éducation, Paris-França. Possui graduação em Licenciatura Matemática pela Faculdade Filosofia Ciências e Letras MOEMA (1984), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Educação Ciências e Letras Don Domênico (2001) e mestrado em Educação Matemática pela PUC/SP (2005). Atualmente é professor da Universidade Federal de Santa Catarina. É pesquisador lider do Grupo de Pesquisa de História da Educação Matemática - GHEMAT-SC. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6716603062813715. 

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Published

2024-08-13

How to Cite

BARBARESCO, Cleber Schaefer; RODRIGUÊS, Jeremias Stein; SILVA NETO, Oscar; COSTA, David Antonio da.
Arithmetic in the Schools of Artisan Apprentices: distances and approximations between Amazonas and Santa Catarina
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–27, 13 Aug. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13416. Acesso em: 19 nov. 2024.

Issue

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Artigos