ON THE TABLE WITH GAUTHIER AND TARDIF
advice for beginning teachers
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n3.2022.54Keywords:
Basic education, Teaching, Teacher training, Reflections, Teacher knowledgeAbstract
This study is the result of a bibliographical research carried out concerning two teacher training researchers, Clermont Gauthier and Maurice Tardif, aiming at the investigation of beginner teachers in the school environment. The objective of this study is to build a dialogue between the two theorists, aligning this with the wishes of beginning teachers in order to help them in this context. As a result, a proposition is reached where advice that can support these teachers in their early teaching years is listed. This study is not interpreted as being closed or fi nished, but rather is considered a preamble to recall that beginner teachers are anxious, confl icted and insecure when teaching actual classrooms where they themselves are responsible for organizing teaching activities.
Downloads
References
AMORIM, M.B.; MAESTRELLI, S.R.P. Início da docência em Ciências e Biologia: uma revisão a partir de teses e dissertações. Anais... In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Natal: RN, p. 01-07, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/indiceautor_1.htm#S . Acesso em: 11 de out. de 2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN). Lei nº 9.493, 1996.
CARDOSO, A.A.; DEL PINO, M.A.B.; DORNELES, C.L. Os saberes profissionais dos professores na perspectiva de Tardif e Gauthier: contribuições para o campo de pesquisa sobre os saberes docentes no Brasil. Anais... In: IX ANPED Sul. Caxias do Sul: RS, p. 01-12, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/668/556. Acesso em: 30 de dez. de 2018.
CARMO, E.M.; SELLES, S.E.; ESTEVES, M.M. Concepções de professores de biologia sobre a profissão docente. Revista Educação, Sociedade & Culturas. n. 44, p. 87-106, 2015. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/ESC44_Medeiros.pdf. Acesso em: 29 de dez. de 2018.
CARMO, E.M.; SELLES, S.L.E. SILVA, V.B.; TAVARES, K.S. Saberes docentes de professores de Ciências e Biologia no início de carreira. Anais... In: XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC). Natal: RN, p. 01-07, 2019. Disponível em: http://abrapecnet.org.br/enpec/xii-enpec/anais/indiceautor_1.htm#S . Acesso em: 11 de out. de 2019.
CARVALHO, A.V. Os saberes docentes nas visões de Paulo Freire e Maurice Tardif: uma contribuição. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciências. v. 09, n. 02, jun/dic., 2014, p. 34-43. Disponível em: https://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/GDLA/article/view/5761/10442. Acesso em: 21 de dez. de 2018.
CONFORTIN, R.; CAIMI, F.E. Constituição e mobilização de saberes docentes: perscrutando práticas de professores de Biologia no ensino médio. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. v. 17, n. 01, p. 157-181, jan-abr, 2017. Disponível em: https://seer.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/2769/3248. Acesso em: 29 de dez. de 2018.
GAUTHIER, C.; MARTINEAU, S.; DESBIENS, J-F.; MALO, A.; SIMARD, D. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução: Francisco Pereira de Lima. 3ª ed. Ijuí, RS: Unijuí, 2013, 480p.
GHEDIN, E.; OLIVEIRA, E.L.; ALMEIDA, W.A. Estágio com pesquisa. São Paulo: Cortez, 2015, 279p.
MARTINEAU, S.; GAUTHIER, C. Da utilidade da pesquisa pedagógica para o ensino. Revista Educação em Debate. Fortaleza, CE, ano 21, n. 37, p. 37-44, 1999. Disponível em: http://www.periodicosfaced.ufc.br/index.php/educacaoemdebate/article/view/342. Acesso em: 28 de dez. de 2018.
PIMENTA, S.G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 11ª ed. São Paulo: Cortez, 2012, 224p.
POZEBON, S. LOPES, A.R.L.V. Aprendizagem da docência na formação inicial de professores: estudar para ensinar matemática. Revista de Educação Pública. Cuiabá, MT. v. 28, n. 67, p. 219-238, jan./abr. 2019. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/2922/pdf. Acesso em: 18 de jan. de 2019.
RIBEIRO, M.T.D.; GONÇALVES, T.V.O. Os saberes docentes na dinâmica pela profissionalização do trabalho docente. Revista Thema. v. 15, n. -3, p. 991-1006, 2018. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/952. Acesso em: 28 de dez. de 2018.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Tradução: Francisco Pereira. 17ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, 325p.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução: João Batista Kreuch. 9ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, 317p.
TOCAFUNDO, R.D.; NASCIMENTO, S.S.; MORENO, A. Reflexões sobre o distanciamento entre saberes teóricos e práticos na formação acadêmica de professores de educação básica. Enseñanza de las ciências. n. Extra, p. 3021-3026, 2017. Disponível em: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/339799/430764. Acesso em: 21 de dez. de 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.