SCIENCE AT WORK: THE TRUE METHOD OF STUDYING BY LUÍS ANTÓNIO VERNEY

Authors

  • Verônica Alves Conceição Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Cristiane Magalhães Porto Universidade Tiradentes
  • André Luiz Alves Universidade Tiradentes

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n3.2022.55

Keywords:

Modernity, Enlightenment, Verney, Science

Abstract

The advance in scientifi c knowledge transformed the epistemology of science itself. The positivist conception, according to which science is a number of objective, universal and eternal knowledge, run by immutable laws and extracted from reality by way of a precision methodology, has confronted some criticisms from scientifi c communities which involve diff erent reconfi gurations. This study approaches science from the thought of Luís António Verney (1713-1792) in his work “The True Method of Studying” (1746). The text is to analyze how science is presented in Verney’s work as a support for the reformulation of the Portuguese education system in the 18th century, at the same time as it dialogues with the emerging conceptions of science in
19th century Europe and with the Catholic religious tradition that marked the author’s upbringing. The text is a
bibliographical review with a theoretical basis. As a result, we see that the internal aspects of the work reflect the socioeconomic and cultural contexts of Europe, in line with Verney’s religious background. It concludes that the educational project conceived for Portugal was born from the coexistence of philosophy, science, and religion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verônica Alves Conceição, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutoranda em Educação pela Universidade Tiradentes (UNIT), mestra em Estudos Interdisciplinares (UFBA). Graduada em Pedagogia (UEFS), graduanda em Letras e Literatura Brasileira pela Universidade do Paraná (UNOPAR). Especialista em Psicopedagogia (UNEB) e Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Atua como pedagoga (UEFS), professora na Educação Básica na cidade de Feira de Santana- BA. Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia Universitária (NEPPU/UEFS/CNPq) e no Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq).

Cristiane Magalhães Porto, Universidade Tiradentes

Doutora Multidisciplinar em Cultura e Sociedade – UFBA. Mestrado em Letras e Linguística – UFBA. Pesquisadora do Instituto de Tecnologia e Pesquisa – ITP. Bolsista em Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2 e é componente do Comitê Assessor de Divulgação Científica - CNPq. Pós-doutorado em Educação – UERJ. Coordenadora do Programa de Estímulo a Mobilidade e ao Aumento da Cooperação Acadêmica da Pós-Graduação (PROMOB-FAPITEC/CAPES – UNIT/UERJ/UFSC). É professora do Curso de Comunicação Social e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Tiradentes – Unit. Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq).

André Luiz Alves, Universidade Tiradentes

Doutorando em Educação - Linha Educação e Comunicação, na Universidade Tiradentes (PPED/UNIT-Bolsista FAPITEC/SE). Mestrado em Educação (PPED/UNIT-Bolsista PROCAPS). Graduado em Comunicação Social: Publicidade e Propaganda - UNIT. Pesquisador do Grupo de Pesquisa Educação, Tecnologia da Informação e Cibercultura (GETIC/UNIT/CNPq).

References

BARBOSA, Mohana Ribeiro. Revolução científica e nascimento da ciência experimental em Alexandre Koyré. 2013. 110 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013. Cap. 01. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tde/3031/5/Dissertacao Mohana R Barbosa.pdf. Acesso em: 04 de fev. 2019.

BACON, Francis. Novum Organum ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza. Trad. e notas de José Aluysio Reis, Pará de Minas: M&M Editores, 2003.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1998.

DESCARTES, René. Discurso sobre o método. Trad. de J Guinsburg e B. Prado Júnior. São Paulo. Nova Cultural, 1996. (Col. Os Pensadores).

DE ANDRADE, António Alberto Banha. Verney e a projecção de sua obra. Portugal: Instituto de Cultura Portuguesa, 1980.

FERREIRA, Breno Ferraz Leal. Economia da Natureza: a História natural entre a Teologia Natural e a Economia Política (Portugal e Brasil 1750-1822). 2016. 233 f. Tese (Doutorado) - Curso de História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: file:///C:/Users/Ver%C3%B4nica%20Alves/Downloads/2016_BrenoFerrazLealFerreira_VCorr.pdf .Acesso em: 04 de fev. 2019.

GIL, Antônio Carlos.Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

HENRY, John. A Revolução Científica e as Origens da Ciência Moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998. (Ciência e Cultura). Trad. de Maria Luíza X. de A. Borges.

LOCKE, John. Ensaio acerca do entendimento humano. 2ª ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. Trad. de Anoar Aiex Opinião.Coleção os Pensadores.

MENDES, Alexandre Claro. O Verdadeiro Método de Estudar: o impasse entre o antigo e o moderno. 2006. 92 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de História da Ciência, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/13335/1/AlexandreMendes.pdf . Acesso em: Acesso em: 04 de fev. 2019.

OLIVEIRA, Daniel de Lara. Ciência Moderna e Newtonianismo no Projeto Pedagógico de Luis António Verney. 2011. 150 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de História Social, Universidade de São Paiulo, São Paulo, 2011. Disponível em: file:///C:/Users/Ver%C3%B4nica%20Alves/Downloads/2011_DanielDeLaraOliveira_VRev%20(2).pdf . Acesso em: Acesso em: 04 de fev. 2019.

RUCKSTADTER, Vanessa Campos Mariano. Luis António Verney e o Projeto Pedagógico Modernizador do Reino Português: uma análise do Verdadeiro Método De Estudar (1746). 2012. 263 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/teses/2012%20-%20Vanessa%20Ruckstadter.pdf . Acesso em: Acesso em: 04 de fev. 2019.

SILVA, Iverson Geraldo da. O projeto anti-jesuítico: Verney, os oratorianos e a aliança com o estado português. Sacrilegens, Juiz de Fora, v. 10, n.2, p. 96-108, jul-dez/2013 – Disponível em: http://www.ufjf.br/sacrilegens/files/2014/07/10-2-8.pdf. Acesso em: Acesso em: 04 de fev. 2019.

VERNEY, Luís. Antonio. O Verdadeiro Método de Estudar. Vol. 1 (Cartas I-IV). Lisboa: Sá da Costa, 1949.

VERNEY, Luis. Antonio. O Verdadeiro Método de Estudar. Vol. 2. (Cartas V-VII). Lisboa: Sá da Costa, 1950.

Published

2022-12-29

How to Cite

CONCEIÇÃO, Verônica Alves; PORTO, Cristiane Magalhães; ALVES, André Luiz.
SCIENCE AT WORK: THE TRUE METHOD OF STUDYING BY LUÍS ANTÓNIO VERNEY
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 3, 29 Dec. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12692. Acesso em: 22 nov. 2024.