SCIENCE AT WORK: THE TRUE METHOD OF STUDYING BY LUÍS ANTÓNIO VERNEY
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n3.2022.55Keywords:
Modernity, Enlightenment, Verney, ScienceAbstract
The advance in scientifi c knowledge transformed the epistemology of science itself. The positivist conception, according to which science is a number of objective, universal and eternal knowledge, run by immutable laws and extracted from reality by way of a precision methodology, has confronted some criticisms from scientifi c communities which involve diff erent reconfi gurations. This study approaches science from the thought of Luís António Verney (1713-1792) in his work “The True Method of Studying” (1746). The text is to analyze how science is presented in Verney’s work as a support for the reformulation of the Portuguese education system in the 18th century, at the same time as it dialogues with the emerging conceptions of science in
19th century Europe and with the Catholic religious tradition that marked the author’s upbringing. The text is a
bibliographical review with a theoretical basis. As a result, we see that the internal aspects of the work reflect the socioeconomic and cultural contexts of Europe, in line with Verney’s religious background. It concludes that the educational project conceived for Portugal was born from the coexistence of philosophy, science, and religion.
Downloads
References
BARBOSA, Mohana Ribeiro. Revolução científica e nascimento da ciência experimental em Alexandre Koyré. 2013. 110 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Pós-graduação em História, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2013. Cap. 01. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tede/bitstream/tde/3031/5/Dissertacao Mohana R Barbosa.pdf. Acesso em: 04 de fev. 2019.
BACON, Francis. Novum Organum ou verdadeiras indicações acerca da interpretação da natureza. Trad. e notas de José Aluysio Reis, Pará de Minas: M&M Editores, 2003.
CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1998.
DESCARTES, René. Discurso sobre o método. Trad. de J Guinsburg e B. Prado Júnior. São Paulo. Nova Cultural, 1996. (Col. Os Pensadores).
DE ANDRADE, António Alberto Banha. Verney e a projecção de sua obra. Portugal: Instituto de Cultura Portuguesa, 1980.
FERREIRA, Breno Ferraz Leal. Economia da Natureza: a História natural entre a Teologia Natural e a Economia Política (Portugal e Brasil 1750-1822). 2016. 233 f. Tese (Doutorado) - Curso de História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: file:///C:/Users/Ver%C3%B4nica%20Alves/Downloads/2016_BrenoFerrazLealFerreira_VCorr.pdf .Acesso em: 04 de fev. 2019.
GIL, Antônio Carlos.Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HENRY, John. A Revolução Científica e as Origens da Ciência Moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998. (Ciência e Cultura). Trad. de Maria Luíza X. de A. Borges.
LOCKE, John. Ensaio acerca do entendimento humano. 2ª ed. São Paulo: Abril Cultural, 1983. Trad. de Anoar Aiex Opinião.Coleção os Pensadores.
MENDES, Alexandre Claro. O Verdadeiro Método de Estudar: o impasse entre o antigo e o moderno. 2006. 92 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de História da Ciência, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/bitstream/handle/13335/1/AlexandreMendes.pdf . Acesso em: Acesso em: 04 de fev. 2019.
OLIVEIRA, Daniel de Lara. Ciência Moderna e Newtonianismo no Projeto Pedagógico de Luis António Verney. 2011. 150 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de História Social, Universidade de São Paiulo, São Paulo, 2011. Disponível em: file:///C:/Users/Ver%C3%B4nica%20Alves/Downloads/2011_DanielDeLaraOliveira_VRev%20(2).pdf . Acesso em: Acesso em: 04 de fev. 2019.
RUCKSTADTER, Vanessa Campos Mariano. Luis António Verney e o Projeto Pedagógico Modernizador do Reino Português: uma análise do Verdadeiro Método De Estudar (1746). 2012. 263 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012. Disponível em: http://www.ppe.uem.br/teses/2012%20-%20Vanessa%20Ruckstadter.pdf . Acesso em: Acesso em: 04 de fev. 2019.
SILVA, Iverson Geraldo da. O projeto anti-jesuítico: Verney, os oratorianos e a aliança com o estado português. Sacrilegens, Juiz de Fora, v. 10, n.2, p. 96-108, jul-dez/2013 – Disponível em: http://www.ufjf.br/sacrilegens/files/2014/07/10-2-8.pdf. Acesso em: Acesso em: 04 de fev. 2019.
VERNEY, Luís. Antonio. O Verdadeiro Método de Estudar. Vol. 1 (Cartas I-IV). Lisboa: Sá da Costa, 1949.
VERNEY, Luis. Antonio. O Verdadeiro Método de Estudar. Vol. 2. (Cartas V-VII). Lisboa: Sá da Costa, 1950.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.