THE PUBLIC SCHOOL INFRASTRUCTURE AND THE INTERFERENCES IN TEACHING PRACTICE

a report on supervised internships in Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n8.2023.3

Keywords:

Supervised internships, School infrastructure, Pedagogical practice

Abstract

The present proposal aims to bring a reflective report about the experience obtained with the performance of supervised internships, linked to the material and pedagogical conditions of the schools. The supervised internships − Elementary School II and High School − of the Geography undergraduate course of the Federal University of Pelotas (UFPel), were held in the first semester of 2022, in two public schools located in the city of Pelotas - RS, a  municipal school, with an eighth grade class, and a state school,  with a first year high school class. The reality found during the supervised internship period showed that the issue related to school infrastructure has been a long-standing problem and that existing precariousness interferes with teaching and learning conditions. Therefore, there was a need for reorganization and planning of activities to meet the reality of the classes. In both schools can be seen the lack of basic materials such as maps and school atlases, multimedia equipment and classrooms in inadequate conditions for the classes. Although we are aware of the complexity of this issue, we emphasize that requires a careful look at effective, feasible and democratic public policies. Furthermore, we understand that studying in schools or environments with adequate infrastructure and provide quality of life is a right for all.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, R. R.; CAMPOS, L. H. R.; COSTA, H. V. V. Infraestrutura escolar: uma análise de sua importância para o desempenho de estudantes de escolas públicas. Ci & Tróp. Recife, v. 45, n. 1, p. 159­190, 2021. Disponível em: https://periodicos.fundaj.gov.br/CIC/article/view/1973/161. Acesso em: 10 de jan. 2023.

CASTRO, C. M.; FLETCHER, P. A escola que os brasileiros frequentaram em 1985. Rio de Janeiro: Ipea: Iplan, 1986.

FONSECA, E. P. Cartografia Escolar: a cartografia da sala de aula. São Paulo: Boreal Edições, 2016.

GARCIA, P. S. Um estudo de caso analisando a infraestrutura das escolas de ensino fundamental. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 9, p. 153­175, 2014.

GARCIA, P. S.; PREARO, L. C.; ROMEIRO, M. C. Educação Básica: Base Nacional Comum e infraestrutura escolar. Dialogia, São Paulo, n. 24, p. 83­98, jul./dez. 2016.

GARCIA, P. S. Infraestrutura Escolar: interface entre a biblioteca e as possibilidades de aprendizagem dos alunos. Roteiro, v. 41, n. 3, p. 587­608, 2016.

MOLINA, M. C. A Constitucionalidade e a Justiciabilidade do Direito à Educação dos Povos do Campo. In: SANTOS, Clarice Aparecida. (Org.). Por uma educação do campo: Campo – Políticas Públicas. Brasília: Incra/MDA, 2008. p. 19­32.

OLIVEIRA, D. A. Condições de trabalho docente e a defesa da escola pública: fragilidades evidenciadas pela pandemia. Revista USP, São Paulo, n. 127, p. 27­ 48, 2020.

PASSINI, E. Y. Alfabetização cartográfica e a aprendizagem e geografia. São Paulo: Cortez, 2012.

SACRAMENTO, A. C. R. A produção de jogos na formação docente: material didático e ensino de geografia. In: PORTUGAL, J. F. Educação geográfica: temas contemporâneos. Salvador: EDUFBA, 2017.

SÁ, J. S; WERLE, F. O. C. Infraestrutura escolar e espaço físico em educação: o estado da arte. Cadernos de Pesquisa. v. 47. n. 164. p. 386­413, abr./jun. 2017.

Published

2023-08-21

How to Cite

DIAS, Fernanda Puglia Vieira; SILVA, Giane Silva da; CARLOS, Lígia Cardoso; SPIRONELLO, Rosangela Lurdes.
THE PUBLIC SCHOOL INFRASTRUCTURE AND THE INTERFERENCES IN TEACHING PRACTICE: a report on supervised internships in Geography
. Revista Humanidades & Educação, v. 5, n. 8, p. 27–37, 21 Aug. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/20804. Acesso em: 23 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê