THOUGHTS ON THE PROJECT “REFLECTIONS ON INDIGENOUS AESTHETICS FOR THE FIELD OF ART-EDUCATION”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n8.2023.1

Keywords:

Indigenous Aesthetics, Arts, Indigenous Anthropology, Teacher training

Abstract

This text reports the extension project entitled “Reflections on indigenous aesthetics for the field of art education” carried out from 2012 to 2013 on Tocantinópolis campus of the Universidade Federal do Tocantins – UFT. This extension project sought to reveal the aesthetic aspects of indigenous creations to value indigenous practices and knowledge and give visibility to their creative and inventive skills. The project was developed through four courses aimed at the academic community and the external public. The results of such an extension project are extremely positive for the appreciation of national indigenous societies and were published in three scientific journals. That has evidenced the interest in the theme of the aforementioned project and its relevance in times of threats to Brazilian indigenous
communities and their territories. Furthermore, this theme can be valuable to teachers who are working and who are in training, as it helps to understand the richness of knowledge and practices of Brazilian “minority” groups, bringing people together and reducing discrimination against these groups. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Walace, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Pós-Doutor pela Universidade de Brasília – UnB/POSLIT. Doutor em Humanidades, mestre em Estudos Latino-Americanos e Ameríndios e mestre em História da Arte Moderna e Contemporânea pela Universiteit Leiden (Países Baixos). Licenciado pleno em Educação Artística pela UERJ e com complementação pedagógica em Letras/Português e em Pedagogia. Professor Adjunto da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Docente do Programa de Pós-Graduação em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais (PPGDire/UFNT) e da Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal do Norte do Tocantins (PPGLLit/UFNT). Pesquisador no grupo de pesquisa Grupo de Estudos do Sentido - Tocantins – GESTO e no Grupo de Estudos e Pesquisa em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais, ambos da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT) – CAPES/CNPq. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9082-5203. E-mail: walace@uft.edu.br

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte Educação no Brasil. Realidade hoje e expectativas futuras. Estudos avançados. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1989. p. 170­182. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103­40141989000300010. Acesso em: 21 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Versão atualizada até 2019.

RIBEIRO, Berta G. Arte indígena, linguagem visual. São Paulo: Edusp, 1989.

RIBEIRO, Berta G. O índio na cultura brasileira. 2a ed., Rio de Janeiro: Editora Revan Ltda, 1991.

RODRIGUES, Walace. Desconstruindo Discursos de Diferença na Escola. Revista Educação e Realidade. UFRGS, v. 42, n. 2, p. 687­706, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175­623657231. Acesso em: 21 jul. 2022.

RODRIGUES, Walace. Reflexões sobre o III Fórum de Licenciaturas da UFT: o currículo como campo de batalhas ideológicas. Revista EntreLetras (Araguaína). UFT, v. 7, n. 2, p. 221­131, 2016. Disponível em: . Acesso em: 21 jul. 2022.

RODRIGUES, Walace. O ambiente escolar e a valorização cultural indígena. Revista Periferia, UERJ, v. 8, n. 1, pág. 106-122, jan-jun 2016. Disponível em: < https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/periferia/article/view/21990/19948 >. Acesso em 21 de jul. 2022.

RODRIGUES, Walace. O processo de ensino-aprendizagem Apinayé através da confecção de seus instrumentos musicais. Tese de doutorado apresentada ao Programa de Pós­Graduação em Humanidades da Universiteit Leiden (Países Baixos), 2015, 240f.

RODRIGUES, Walace. Os resultados e conclusões do projeto de extensão “Reflexões sobre a Estética Indígena para o Campo da Arte­Educação”. Revista Interfaces, UFMG, v. 3, n. 1, p. 99­110, jul./dez. 2015. Disponível em: https:// periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/18967. Acesso em: 21 jul. 2022.

RODRIGUES, Walace. Valorizando os saberes estéticos indígenas através da utilização de suas produções estéticas no ensino superior. Revista Extendere, UERN, v. 1, n. 1, p. 27­43, jan/jun 2013.

SPIVAK, Gayatri. The Spivak reader. LANDRY, Donna; MACLEAN, Gerald (org.). New York: Routledge, 1996.

Published

2023-08-21

How to Cite

RODRIGUES, Walace.
THOUGHTS ON THE PROJECT “REFLECTIONS ON INDIGENOUS AESTHETICS FOR THE FIELD OF ART-EDUCATION”
. Revista Humanidades & Educação, v. 5, n. 8, p. 04–12, 21 Aug. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/20500. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos