COLLABORATIVE PEDAGOGICAL ACTION IN LITERACY TEACHING FOR AUTISTIC CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.54

Keywords:

collaborative pedagogical action, literacy, autistic children

Abstract

The objective of this study is to analyze, within the daily reports of collaborative activities conducted by educators in literacy practice with autistic children, the contributions of these actions to the learning of the students. The collaborative actions to be analyzed are part of a research endeavor funded by CNPQ and conducted in a specialized unit affiliated with the State Education Network of Belem, which caters to autistic children and adolescents. This involves bibliographic and documentary research. The source documents for analysis in this study are the daily reports prepared after the pedagogical activities carried out by educators in the specialized unit. The technique of categorization is employed in the systematization and analysis of the data. Among the results, it is highlighted that collaborative activities fostered interaction among the students, enabled their participation in pedagogical actions, and contributed to the learning of reading and writing. The mediation of educators and students was fundamental in the process of knowledge acquisition by the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará

Pós-doutora em Educação pela PUC-RJ. Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP e UNAM-UAM-Iztapalapa- México. Docente e pesquisadora do PPGED e Coordenadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire e da Cátedra Paulo Freire da Amazônia da Universidade do Estado do Pará. Bolsista produtividade do CNPq2. Brasil. 

References

BRASIL. Decreto Nº 7.611/2011. Brasília, DF: MEC, 2011.

BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução do Alemão, introdução e notas por Newton Aquiles Von Zuben. 10. ed. Revista. São Paulo: Centauro, 2012.

CARDOSO, Camila Rocha; TARTUCI, Dulcéria; BORGES, Wanessa Ferreira. A atuação docente, o funcionamento e o papel do Atendimento Educacional Especializado em Salas de Recursos Multifuncionais em Catalão. In. MENDES, Enicéia Gonçalves; CIA, Fabiana; TANNÚS-VALADÃO, Gabriela (Orgs.) Inclusão escolar em foco: organização e funcionamento do Atendimento Educacional Especializado. Série: Observatório Nacional de Educação Especial. V.4. São Carlos: Marquezine & Manzini; ABPEE, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36e. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo; SHÖR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 12e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 5e. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

KRAMER, Sonia; SANTOS, Tânia Regina Lobato dos. Contribuições de Lev Vigotski para a pesquisa com crianças. In: MARCONDES, Maria Inês; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno; TEIXEIRA, Elizabeth (Orgs). Abordagens teóricas e construções metodológicas na pesquisa em educação. Belém: EDUEPA, 2011.

MANTOAN, Maria Teresa. Inclusão escolar: o que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003

MENDES, Enicéia Gonçalves; CIA, Fabiana; TANNÚS-VALADÃO, Gabriela (Orgs). Inclusão escolar em foco: organização e funcionamento do Atendimento Educacional Especializado. Série: Observatório Nacional de Educação Especial V.4. São Carlos: Marquezine & Manzini; ABPEE, 2015.

MOLON, Susana Inês. Subjetividade e constituição do sujeito em Vygotsky. Petrópolis-RJ: Vozes, 2003

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Saberes, imaginários e representações na educação especial: a problemática ética da “diferença” e da exclusão social. 2 ed. Petrópolis: RJ: Vozes, 2005.

REGO, Teresa Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 17e. Petrópolis-RJ: Vozes, 1995.

RODRIGUES, Denise Simões; FRANÇA, Maria do Perpétuo Socorro G. de S. Avelino de. Uso do documento em pesquisa sócio-histórica. In: MARCONDES, Maria Inês; TEIXEIRA, Elizabeth; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno (Orgs.). Metodologias e técnicas de pesquisa em educação. Belém: EDUEPA, 2010.

SZYMANSKI, Heloisa et al (Org.). A entrevista na pesquisa em educação: a prática reflexiva. Brasília: Liber Livro, 2004.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

Published

2023-09-30

How to Cite

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de.
COLLABORATIVE PEDAGOGICAL ACTION IN LITERACY TEACHING FOR AUTISTIC CHILDREN
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 3, p. 371–386, 30 Sep. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22920. Acesso em: 4 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos