REMOTE TEACHING DURING PANDEMIC

strengths and weaknesses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n1.2022.2

Keywords:

Higher Education, COVID-19, Remote Education

Abstract

The COVID-19 pandemic required the migration from face-to-face classes to remote teaching, generating much discussion about the quality of emergency education, especially since remote teaching is a recent modality, being confused with other forms of online education, such as distance learning. In this research, we tried to identify the strengths and weaknesses, in reports from undergraduate professors, in the application of remote classes during the COVID-19 pandemic in the first semester of 2020. For that, a qualitative research was carried out in two stages. One, a bibliographic study differentiating remote education, distance learning, hybrid teaching and digital education, based on Bacich, Tanzi Neto and Trevisani (2015), Valente (2015), Moreira and Schlemmer (2020) and Moreira, Henriques and Barros (2020); and an online questionnaire was also applied to the participating professors, consisting of personal data, and 18 questions being six closed and 12 open. The analysis of the answers made it possible to identify as potentialities of remote classes the communication and the quality interaction between teachers and students, as well as between the last ones and their peers. The mastery of digital tools and resources appears to be decisive for this proximity relationship. However, the lack of exposure of students during the meetings, the drop in attendance, aggravated by the lack of quality access to the digital medium, are weaknesses of the remote model. For quality digital education to take place, these issues need to be addressed with a curriculum and teacher training focused on innovation and meaningful learning, as well as with lesson planning consistent with the particularities of remote education.

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Author Biographies

Yasmin Leon Gomes, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Licenciada em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) e em Pedagogia pela UNINTER. Atualmente mestranda em Educação também pela PUCPR e atua em docência na Educação Básica (anos iniciais do Ensino Fundamental).

Caroline Kretzmann, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Graduada em Letras Português - Inglês pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR, 2004). Especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira (PUCPR, 2006). Mestre em Educação (PUCPR, 2008), com a defesa do tema: "A produção do conhecimento na leitura e na escrita na formação de professores em cursos de Pós-graduação stricto sensu". Tem experiência como docente de Língua Portuguesa e Produção de Textos no Ensino Fundamental e Médio. Atualmente é professora assistente na PUCPR, onde atua na graduação ministrando as disciplinas de Leitura e Escrita de Textos Técnicos e Científicos, Revisão de Textos Escolares, Prática Profissional: Gêneros Textuais Didáticos, Prática Profissional: Modelos de Análise de Materiais Didáticos, Prática Profissional: Elaboração de Materiais Didáticos, Prática Profissional: Pesquisa no Ensino de Línguas e Prática Profissional: Pesquisa no Ensino de Letras. Coordenou o programa HNB - Habilidades do Núcleo Básico de Língua Portuguesa, implantado, pela PUCPR (2013), com o objetivo de aprimorar as habilidades básicas de leitura e escrita dos graduandos dessa instituição. Áreas de estudos e de atuação: gêneros textuais, leitura, escrita, ensino de língua portuguesa e formação docente inicial e continuada.

Daniele Saheb Pedroso, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professora Titular do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Membro do Grupo de pesquisa:Aprendizagem e Conhecimento na Prática Docente (PUCPR) e Educação, Meio Ambiente e Sociedade - Universidade Federal do Paraná. DOUTORA em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação) pela Universidade Federal do Paraná (2013). Possui GRADUAÇÃO em Pedagogia, ESPECIALIZAÇÃO em Educação, Meio Ambiente e Desenvolvimento (2006), MESTRADO em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação) pela Universidade Federal do Paraná (2008). Possui experiência em pesquisa, docência e gestão na Educação Básica (Educação Infantil e Anos Iniciais) e no Ensino Superior. Pesquisas com ênfase em Educação Ambiental e Complexidade, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação e Prática Docente em Educação Ambiental. Atuou durante 17 anos na Educação Básica como docente e gestora pedagógica.

Published

2022-03-29

How to Cite

GOMES, Yasmin Leon; KRETZMANN, Caroline; PEDROSO, Daniele Saheb.
REMOTE TEACHING DURING PANDEMIC: strengths and weaknesses
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 1, p. 33–58, 29 Mar. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15344. Acesso em: 22 jul. 2024.