TEACHING AND LEARNING ENGLISH IN THE NORTH OF BRAZIL
a study from linguistic skills listening and speaking
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.28Keywords:
school education, pedagogical practices, collaborative and communicative approaches, ability skills listening and speaking, english language, historical-cultural psychologyAbstract
This article was produced from the conclusion of the Master’s research through the Postgraduate Program in School Education (PPGEEProf), Professional Master’s and Doctorate. The research which, we carry out from the following question: Is it possible that listening and speaking linguistic skills are driving in the teaching-learning process of English in public schools? Starting from this questioning we have the objective of analyzing the potential of oral comprehension and production skills, as protagonist language skills to teach and learn English in public schools from the theoretical foundations of historical-cultural psychology (VIGOTSKY, 1998), from the collaborative approach (FIGUEIREDO, 2006) and communicative (ALMEIDA FILHO, 2013). To achieve the objectives, chose a qualitative approach and action research. As instruments for data recording and collection, logbooks, video and audio recordings and unstructured and participant observation were used. The 9th grade of elementary school was the target audience. The results indicate to the relevance of the linguistic skills listening and speaking as essential methodological tools for teaching English in public schools, capable of improving teaching and learning, transforming teaching practice. It concluded that interactive dialogues enabled significant professional growth, both for the participants and the researcher.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões Comunicativas no Ensino de Línguas. Pontes. 7. ed. Campinas: SP, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 70. ed. São Paulo: Almedina Brasil, 2011.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e
a escrita: apresentação de um procedimento. In: Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.
FIGUEIREDO, Francisco José Quaresma. Formação de Professores de Língua Estrangeira:
princípios e práticas. 2. ed. Goiânia: UFG, 2017. p. 83-169.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. Rio
de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 56. ed. Ver. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões. A (re)significação do Ensinar-e-aprender: a pedagogia de projeto em contexto. Marília: Núcleo de Ensino, Faculdade de Filosofia e Ciências, UNESP, Campus de Marília, 2002-2003.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresa, v. 35, p. 57-63, 1995.
GHEDIN, Evandro. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (Org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002. p. 129-149.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, n. 23, p. 156-168, 2003.
SEBBA, Maria Aparecida Yazbec et al. Formação de Professores de Língua Estrangeira: princípios e práticas. 2. ed. Goiânia: UFG, 2017. p. 83-100.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VYGOTSKY, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alex N. Linguagem,
desenvolvimento e aprendizagem. 10. ed. São Paulo: Ícone, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.