The craft and the instrumental at the University of São Paulo: teaching traditions and experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n2.2024.33

Keywords:

teacher training, teaching and learning experiences, textbooks

Abstract

With the objective of reflecting on the teaching and learning experiences at the University of São Paulo (USP), this article aims at a double incursion: at first, through the scrutiny of its first years of operation, it seeks to cast a look at the knowledge produced and the practices and representations about teaching in the newly created university, exploring the tensions between the intentions present in the project of the new university institution and the answers offered by a part of its subjects; backing up this investment, and with the observation lens adjusted to one of USP’s teaching units, the Faculty of Education, already in a later phase - the 2010s -, it is intended to reflect on attendance, in the disciplines of history of education taught in the Pedagogy course, from two teaching manuals on the history of education: History of education in antiquity (Histoire de l’éducation dans l’Antiquité. Paris: Éditions du Seuil, 1948), by Henri Marrou; and History of education and pedagogy (Historia de la educación y de la pedagogía. Buenos Aires: Editorial Losada, 1951) by Lorenzo Luzuriaga, in a context in which such an area of study in Brazil - the history of education - focuses on the call in
the teaching of their contents of school textbooks of this nature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referências Bibliográficas

BONTEMPI JÚNIOR, B. “História da educação brasileira: o terreno do consenso”. In: FREITAS, M. C (org.). Memória intelectual da educação brasileira. 2ª ed. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

CARVALHO, M. M. C. Por entre restos de memória: um relato sobre o ensino de História da Educação no Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação da USP (1971-1997). In: CARVALHO, M. M. C.; GATTI JÚNIOR, D. O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011, p. 277-304.

CARVALHO, M. M. C.; GATTI JÚNIOR, D. O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011.

CARVALHO, M. P. de; VIDAL, D. G. Mulheres e magistério primário: tensões, ambiguidades e deslocamentos. In: HILSDORF, M. L. S.; VIDAL, D. G. (org.). Brasil 500 anos: tópicas em história da educação. São Paulo: EDUSP, 2001, p. 205-224.

COSTA RICO, A. La docencia de la Historia de la Pedagogía/Historia de la Educación en España: institucionalización, textos e rutas. In: GATTI JR., D.; MONARCHA, C.; BASTOS, M. H. C. (org.). La enseñanza de Historia de la Educación en perspectiva internacional. Salamanca: FahrenHouse, 2019, p. 39-68.

FARIA FILHO, L. M. Escolarização e cultura escolar no Brasil: reflexões em torno de alguns pressupostos e desafios. In: BENCOSTTA, M. L. A. (org.). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007, p. 193-211.

FONSECA, T. N. de. História da educação e história cultural. In: ______.; VEIGA, C. G. (org.). História e historiografia da educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003, p. 49-75.

GATTI JÚNIOR, D. Investigar o ensino de história da educação no Brasil: categorias de análise, bibliografia, manuais didáticos e programas de ensino (séculos XIX e XX). In: GATTI JR., Décio; MONARCHA, Carlos; BASTOS, Maria Helena Camara (org.). O ensino de história da educação em perspectiva internacional. Uberlândia: EDUFU, 2009, p. 95-130.

______. Intelectuais e circulação internacional de ideias na construção da disciplina História da Educação no Brasil (1955-2008). In: CARVALHO, M. M. C.; GATTI JÚNIOR, D. (org.). O ensino de história da educação. Vitória: EDUFES, 2011, p. 47-93.

______. O ensino de história da educação no Brasil: fontes e métodos de pesquisa. Cadernos de História da Educação, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 64-88, jan.-abr. 2017.

GATTI JR., D.; MONARCHA, C.; BASTOS, M. H. C. (org.). O ensino de história da educação em perspectiva internacional. Uberlândia: EDUFU, 2009.

GATTI JÚNIOR, D.; PINTASSILGO, J. (org.). Percursos e desafios da pesquisa e do ensino de História da Educação. Uberlândia: EDUFU, 2007.

GONÇALVES NETO, W. Investigação e ensino de história da educação: retomando um debate nunca encerrado. In: BRITO, S. H. A. de (et al). A organização do trabalho didático na história da educação. Campinas: Autores Associados, 2010, p. 87-118.

GONDRA, J. G. Historiografia da educação, seus balanços e saberes: a ultrapassagem como problema. Historia de la Educación – Anuario, v. 8, p. 15-37, 2007.

LUZURIAGA, L. História da Educação e da Pedagogia. 11ª ed. Trad. Luiz Damasco Penna e J. B. Damasco Penna. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

MARROU, H.-I. História da educação na antiguidade. Trad. Mário Leônidas Casanova. São Paulo: EPU, 1990.

NUNES, C.; CARVALHO, M. M. C. Historiografia da educação e fontes. Cadernos ANPEd, n. 5, p. 7-64, 1993.

VEIGA, C. G.; PINTASSILGO, J. Pesquisas em história da educação no Brasil e em Portugal: caminhos da polifonia. Coimbra, III Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação – escolas, culturas e identidades, v. 1, p. 323-331, 2004.

VIDAL, D. G.; FARIA FILHO, L. M. História da educação no Brasil – a constituição histórica do campo e sua configuração atual. In: ______. Lentes da história: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2005, p. 73-128.

WARDE, M. J.; CARVALHO, M. M. C. Política e cultura na produção da educação no Brasil. Contemporaneidade e Educação. Rio de Janeiro: IEC, ano V, n. 7, 2000.

Published

2024-06-30

How to Cite

SILVA, Katiene Nogueira da; MENEZES, Roni Cleber Dias de.
The craft and the instrumental at the University of São Paulo: teaching traditions and experiences
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–22, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23820. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Ensinar e aprender na universidade"