Participant Research In Ethnography: the importance of the student as a research subject

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n2.2024.26

Keywords:

ethnography, participant research, face-to-face interaction, student as subject

Abstract

This article aims to understand the interactions established by students in the classroom. It is
based on participant research at a School of Government which, in general terms, is an institution within the government structure that trains graduate civil servants to improve their activities in state agency. It seeks to answer the following questions: How can class dynamics be modified as students and teachers interact, and what interactional strategies are used by the participants and to what extent are the intentions behind these interactions considered? Ethnographic research was carried out, based on the microsociology Erving Goffman and microanalysis of class videos. The analysis generated categories such as: participation, interaction strategy and barriers to learning. The results point to the need to reveal the importance of interactive movements motivated by the student and their role as the subject of their learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Cordeiro de Melo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Profª. Dra. Sandra Cordeiro de Melo

Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ. Brasil.

https://orcid.org/0000-0002-8437-1671

E-mail: sandracmello@gmail.com

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (Ufrj). Pós-doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj) Professora Associada II do Departamento de Fundamentos da Educação (EDF) da Faculdade de Educação (FE) e do Programa de Pós-graduação em Educação (Ppge) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (Ufrj). Coordenadora do Laboratório de Inclusão,  Mediação Simbólica,  Desenvolvimento e Aprendizagem – Limda.

References

ANDRÉ, Marli. Etnografia da prática escolar. Campinas: Ed. Papirus,1995. 128p.

ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009. 138 p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 276p.

BLUMER, Herbert. Symbolic interactionism: perspective and method. USA: University of California Press, 1986. 208p.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF:

Presidência da República, 1988. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.

BRYMAN, Alan. Research methods and organization studies. London: Routledge,

300p.

COX, Maria Inês Pagliarini; ASSIS-PETERSON, Ana Antônia de. (org). Cenas de sala de aula. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2001. 269p.

CRANE, Tim. Dualism, Monism, Physicalism. In: GILLET, Carl; LOWER, Barry. (ed.). Physicalism and its discontents. Cambrigde: Cambrigde University Presse, 2001. 15p.

ERICKSON, Frederick. Novas tendências da pesquisa etnográfica em Educação. Conferência proferida na Faculdade de Educação da USP, 1993.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989. 224p.

GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades.

Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 2., p. 57-63, mar./abr., 1995.

GOFFMAN, Erving. Footing. In: RIBEIRO, Branca Telles; GARCEZ, Pedro M. (org.) Sociolinguística Interacional. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2013. 272p.

GOFFMAN, Erving. Os quadros da experiência social: uma perspectiva de análise. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012a. 715p.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. 20 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012b. 273p.

GOFFMAN, Erving. Ritual de Interação: ensaios sobre o comportamento face a face. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012c. 255p.

HAMMERSLEY, Martyn; ATKINSON, Paul. Etnografia: princípios em prática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022. 470p.

MARTINO, Luis Mauro Sá; SANTOS, Ana Paula. Questões metodológicas da pesquisa de campo em Comunicação organizacional: um olhar a partir da microssociologia de Goffman. Comunicação Mídia e Consumo, [s.l.], v. 17, n. 48, p. 61–83, 2020. Disponível em:

https://revistacmc.espm.br/revistacmc/article/view/2080.

MATTOS, Carmen Lúcia Guimarães de; CASTRO, Paula Almeida (org.). Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 2011. 298p.

AUTOR, 2024.

MENDONÇA, José Ricardo Costa de; VIEIRA, Marcelo Milano Falcão; ESPÍRITO SANTO, Tanúzia Maria Vieira. Gerenciamento de impressões, comunicações e ações simbólicas como elementos facilitadores na gestão de processos de mudança organizacional. Revista de Administração de Empresas (RAE), São Paulo, v. 43, n. 1, p. 36-48, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-75902003000100005.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. 96p.

MORGAN, Gareth. Paradigmas, metáforas e resolução de quebra-cabeças na teoria das organizações. Revista de Administração de Empresas (RAE), São Paulo, v. 45, n. 1, p. 58-71, 2005.

NIZET, Jean; RIGAUX, Natalie. A Sociologia de Erving Goffman. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. 164p.

SCHWANDT, Thomas A. Constructivist, interpretivist approaches to human inquiry. In: SHOPLER, Eric; MESIBOV, Gary. Diagnosis and assessment in autism. Nova York: Plenun, 1988. 327p.

SPRADLEY, James P. Participant observation. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1980. 247 p.

Published

2024-06-30

How to Cite

MELO, Sandra Cordeiro de.
Participant Research In Ethnography: the importance of the student as a research subject
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–25, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23763. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Etnografia na Educação"