Investigative teaching sequences: the textual presence from the dissertations of professional masters’ degrees in science education
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.19Keywords:
investigative teaching, investigative teaching sequence, reading, early yearsAbstract
This study started from the interest in mapping how texts have been used in the construction of Investigative Teaching Sequences (SEI for its acronym in Portuguese), in the area of Nature Science, in the early years of elementary school. Thus, we sought to answer, throughout the research, the following issue problems: How have texts been used in the construction of SEI in the area of Natural Sciences in the early years? What are their functions, textual genres, and places that these texts occupy in these didactic sequences? In order to respond to the proposed problems, we conducted a survey of dissertations produced in professional masters’ programs, published in the Capes’ Catalog of Theses and Dissertations, from 2012 to 2021. To compose the data, we investigated the works that presented, in the body of the text, the planning of SEI, directed to work the contents of Nature Science with fresher students. The data revealed a concern, on the part of the teachers/researchers, to insert, in science classes, moments of reading texts with the children; as well as, we highlight, as a positive point of the research, the diversity of textual genres present in the selected works.
Downloads
References
ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
BEZERRA, Maria Auxiliadora. Ensino de língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In: DIONISIO, Angela Paiva; MACHADO, Anna Rachel; BEZERRA, Maria Auxiliadora (org.). Gêneros textuais e ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010. p. 39 – 49.
BRITO, Liliane Oliveira de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de Ciências por Investigação: uma proposta didática “para além” de conteúdos conceituais. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 5, p. 462 –479, 2018.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. O ensino de ciências e a proposição de sequencias de ensino investigativas. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p.1 – 20.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação = Theoretical and methodological fundamentals of investigative teaching. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765–794, dez. 2018.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Ensino por investigação: as pesquisas que desenvolvemos no LaPEF. Experiências em Ensino de Ciências, v. 16, n. 3, p. 1-19, 2021.
COLOMER, Tereza; CAMPS, Anna. Ensinar a ler, ensinar a compreender. trad. Fátima Murad – Porto Alegre: Artmed, 2002.
GALVÃO, T. F.; PEREIRA, M. G. Revisões sistemáticas da literatura:
passos para sua elaboração. Revista Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 23, n.1, p. 183-184, jan./mar. 2014.
KRASILCHIK, Myriam; MARANDINO, Martha. Ensino de ciências e cidadania. São Paulo: Moderna, 2004.
LORENZETTI, Leonir. A promoção e avaliação da alfabetização científica nos anos iniciais. In: VIVEIRO, Alessandra A; MEGID NETO, Jorge (org.). Ensino de Ciências para crianças: fundamentos, práticas e formação de professores. Itapetininga: Edições Hipótese, 2020. p. 9 – 26.
NIGRO, Rogério Gonçalves. Textos e leitura na educação em ciências: contribuições para a alfabetização científica em seu sentindo mais fundamental. 2007. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
OKOLI, C. Guia para realizar uma revisão sistemática da literatura. Tradução de David Wesley Amado Duarte; Revisão técnica e introdução de João Mattar. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 879–910, e748. 2019.
SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SASSERON, Lúcia Helena. Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 41 – 62.
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio, Belo Horizonte, v. 17, n. esp., p. 49 - 67, nov. 2015.
SASSERON, Lúcia Helena; MACHADO, Vítor Fabrício. Alfabetização científica na prática: inovando a forma de ensinar física. São Paulo: Livraria da Física, 2017.
SANTANA, Uilian dos Santos; SEDANO, Luciana. Práticas epistêmicas no Ensino de Ciências por Investigação: contribuições necessárias para a Alfabetização Científica. Investigações em Ensino de Ciências, v. 26, n. 2, p. 378-403, ago. 2021.
SEDANO, Luciana. Compreensão leitora nas aulas de ciências. 2010. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação da Faculdade de Educação de São Paulo, São Paulo, 2010.
SEDANO, Luciana. Ciências e leitura: um encontro possível. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. p. 77 – 92.
SEDANO, Luciana; SOUZA, Caroline Batista Silva de; VAILLANT, Frédéric André Robert. Leitura e ensino de ciências nos anos iniciais: análise das pesquisas do ENPEC (1997-2017). ACTIO: Docência em Ciências, v. 4, n. 3, p. 610-628, 2019.
SILVA, Tamiris de Almeida; SOUZA, Silvana Paulina de; FIREMAN, Elton Casado. Ensino de ciências por investigação: contribuições da leitura para a alfabetização científica nos anos iniciais. ACTIO, Curitiba, v. 4, n. 3, p. 346-366, set./dez. 2019.
SILVA, Tamiris de Almeida Silva. Ensino de ciências por investigação: contribuições da leitura para a alfabetização científica nos anos iniciais. 2020. Dissertação (Mestrado em ensino de Ciências e da Matemática) – Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2020.
SILVA, Maíra Batistoni e; SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio, Belo Horizonte, v. 23, p. 1-20, 2021.
SOARES, Magda. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. 1 ed. São Paulo: Contexto, 2021.
SOLINO, A.P.; FERRAZ, A.T; SASSERON, L.H. Ensino por investigação como abordagem didática: desenvolvimento de práticas científicas escolares. In: Atas do XXI Simpósio de Nacional de Ensino de Física 2015, Uberlândia. Anais do XXI SINEF. Uberlândia, MG, 2015.
TEIXEIRA, Francimar Martins. Alfabetização Científica: questões para reflexão. Ciênc. Educ., Bauru, v. 19, n. 4, p. 795-809, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.