ASSESSMENT ACTIVITIES AND INFLUENCE ON LEARNING:
perception of tutors in a distance learning degree Course in Biological Sciences
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n2.2023.35Keywords:
Distance education, Planning, EvaluationAbstract
The task of planning teaching activities becomes essential in teaching practice. However, most of the
time, the choice of activities is done intuitively and not based on their real influence on learning. Thus, from the perspective of distance tutors, we aim to categorize and understand the impact of evaluative activities on learning. For this, we used an explanatory case study, with a qualitative approach. Data were collected through an online questionnaire sent via e-mail to tutors from three classes of a degree course in Biological Sciences. For each activity,
the degree of influence on learning was scored, with the cordel, creation and feeding of blog, seminar and theater as having the greatest impact on learning. Complementarily, the following were highlighted as positive points of the activities: creativity, synthesis, tool, production, knowledge, interaction, playfulness and material; and the negatives: the correct and adequate use of the tools, quality of the activity carried out, especially when related to the content,
written text and/or final appearance of the product, following the correctness and quality guidelines and access to the internet. Based on the results obtained, it is possible to identify, in the perception of the tutors, the activities that have the best impact on student learning, as well as inferring on the main mistakes and difficulties of students in other activities, which allows for reflection and reformulation of the planning of activities offered in the courses.
Downloads
References
ARETIO, L. G. La educación a distancia: de la teoría a la práctica. Barcelona: Ariel, 2002.
AZEVEDO, D. S.; SILVEIRA, A. C.; LOPES, C. O.; AMARAL, L. O.; GOULARD, I. C. V.; MARTINS, R. X. Letramento digital: uma reflexão sobre o mito dos “Nativos Digitais”. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 2, p. 615-625, 2018.
BARBOSA, G.M.O.S. Ação dos tutores e sua relação com o desempenho dos estudantes em curso de licenciatura da UAB/UECE sob a perspectiva da analítica da aprendizagem. 2019. 229f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação - Centro de Educação – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019.
BARBOSA, M. S.; VIEIRA, S. M. A.; RAFAEL, D. R. Conhecimento de alunos brasileiros de Ensino Superior sobre plágio acadêmico. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 4, n. 4, p. 43-55, 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 4ª Ed. Campinas: Autores Associados. 2006.
BRASIL. CONEP/CEP. Resolução nº 510,de 07 de abril de 2016. Diário Oficial da União nº 98 de 24 de maio de 2016 - seção 1, páginas 44 – 46, 2016.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. RESOLUÇÃO Nº2, DE 1º DE JULHO DE 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília, 2de julho de 2015–Seção 1 –pp. 8-12. 2015b.
BRASIL. Lei nº 11494, de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB, de que trata o art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; altera a Lei no 10.195, de 14 de fevereiro de 2001; revoga dispositivos das Leis nos 9.424, de 24 de dezembro de 1996, 10.880, de 9 de junho de 2004, e 10.845, de 5 de março de 2004; e dá outras providências. Diário Oficial da União de 22.06.2007. 2007a.
CAVALCANTE FILHO, Antonio; SALES, Viviani Maria Barbosa; ALVES, Francione Charapa. Tutoria e identidade docente na educação a distância. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-Rev. Pemo, v. 2, n. 1, 2020.
CAVALCANTI, A. P.; MELLO, R. F. L.; FERREIRA, M. A. D.; MIRANDA, P. B. C.; ROLIM, V. B.; SILVA NETO, S. R. O plágio em ambiente educacional virtual: Uma revisao da literatura. RENOTE-Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 15, n. 2, 2017.
CETIC. TIC Educação - Pesquisa Sobre o Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nas Escolas Brasileiras. 2018. Disponível em: <https://cetic.br/media/docs/publicacoes/2/tic_edu_2017_livro_eletronico.pdf>. Acesso em: 20 de novembro de 2020.
CLEMENTINO, A. Gestão pedagógica de cursos em EAD online. In: 12º. CIAED Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. Florianópolis: ABED, 2005.
COSTA, R. M. S. Ambiente virtual de ensino e aprendizagem como software educacional centrado no usuário. Revista Educação & Tecnologia, v. 15, n. 15, 2017a.
DALEY, E. Expandindo o conceito de letramento. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 49, n. 2, p. 481-491, 2010.
FLEITH, D. S. O Papel da Criatividade na Educação do Século XXI. Instituto Airton Senna. 2020. Disponível em: https://institutoayrtonsenna.org.br/content/dam/institutoayrtonsenna/guiacpc/o-papel-da-criatividade-na-educacao-do-seculo-xxi-por-denise-de-souza-fleith.pdf.
FLEITH, D. S.; BRAGA, N. P. Criatividade no ensino superior. In: L. S. Almeida (Ed.), Estudantes do ensino superior: Desafios e oportunidades. Braga, Portugal: ADIPSIEDUC, p. 215-232, 2019.
GARBIN, T.R.; DAINESE, C.A. Complexidade da Gestão em EaD. In: 16º. CIAED Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. Ouro Preto: ABED/FGV, 2010.
HARDAGH, C. C.; CAMAS, N. P. V. (De) formando o educador: uma discussão teórica acerca do professor e tutor na EaD. Laplage em revista, v. 3, n. 2, p. 94-108, 2017.
IBGE. PNAD Contínua TIC 2018 - Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal 2018. 2020. Disponível em: < https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101705> Acesso em: 18 de novembro de 2020.
INEP. Sinopse Estatística da Educação Superior 2018. Brasília: INEP, 2019.
KROKOSCZ, Marcelo. Abordagem do plágio nas três melhores universidades de cada um dos cinco continentes e do Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, p. 745-818, 2011.
LEODORO, S.; TAVARES, E. S. PROFESSOR NÃO É POLÍCIA DO CONTROL C! INVESTIGANDO O PLÁGIO NA MEDIAÇÃO PEDAGÓGICA EM EAD. In: Congresso Internacional de Educação a Distância 2018. Anais. p. 1-10, 2018. Disponível em: < http://www.abed.org.br/congresso2018/anais/trabalhos/5176.pdf> Acesso em 18 nov 2020.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 2017.
LIMA, F. R. ESTUDOS SOBRE ALFABETIZAÇÃO E LETRAMENTO NO BRASIL: gêneses, desenvolvimentos e aplicações no ensino. Cadernos Cajuína, v. 4, n. 1, p. 119-137, 2019.
MATTAR, J. Metodologias ativas: para a educação presencial, blended e a distância. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017.
MATTAR, J.; RODRIGUES, L. L. M.; CZESZAK, W.; GRACIANI, J. Competências e funções dos tutores online em educação a distância. Educação em Revista, v. 36, 2020.
MELO, Mauricio Luiz Marinho; SANTOS MACHADO, Alexsandro; ARENHALDT, Rafael. Políticas institucionais de enfrentamento do plágio acadêmico: O caso de uma instituição de ensino superior. Políticas Educativas–PolEd, v. 12, n. 2, 2019.
MENEGOLLA, M.; SANT’ANNA, I. M. Por que planejar? Como planejar? 12.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
MENEZES, J. B. F.; MOURA, F. N. S.; SOUSA, S. A. Utilização das tecnologias digitais por docentes vinculados à cursos de licenciatura ofertados no município de Crateús-ce. Ciência & Desenvolvimento-Revista Eletrônica da FAINOR, v. 12, n. 1, 2019.
MILL, D R. S.; RIBEIRO, L. R. C.; OLIVEIRA, M R. G. (org.). Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. São Paulo: EdUFSCar, 2010.
MOURA, F. N. S.; RODRIGUES, C. M. C.; MENEZES, J. B. F. Tecnologias digitais educacional: tessituras da prática docente. Ensino em Foco, v. 2, n. 5, p. 72-86, 2019.
OLIVEIRA, L.M.M. Tutor: Elo Forte na Educação a Distância. O Adjunto: Revista Pedagógica da Escola de Aperfeiçoamento de Sargentos das Armas, v. 7, n. 1, p. 15-21, 2019.
PAIXÃO, G. C.; MENEZES, J. B. F.; ARRUDA FILHO, J. N. Escolha de ferramentas multimídias para atividades a distância a partir de características pedagógicas e tecnológicas. In: 6º Seminário Nacional do EDaPECI. 2015.
PIMENTEL, F. S. C. Letramento digital na cultura digital: o que precisamos compreender?. Revista EDaPECI, v. 18, n. 1, p. 7-16, 2018.
SAMPIERI, R. H.; CALLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de Pesquisa. 5ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SANTANA, A. P. O. Literacy in the Brazilian University: students with language difficulties. In: 9° CPLOL CONGRESS, 9., 2015, Florença. Book of Abstracts 9o. CPLOL Congress. Paris: Baiba Trinite, p. 173 – 17, 2015.
SILVA, H. Z. S; TEIXEIRA, J. R.; SILVA, R. A.; ANJOS, S. R.; ALMEIDA, S. R. M. A CONTRIBUIÇÃO DO LÚDICO NO PROCESSO DE APRENDIZAGEM DA CRIANÇA. Memorial TCC Caderno da Graduação, v. 5, n. 1, p. 449-466, 2019.
SILVA, R. M. A.; RIBEIRO, R. T.; LIMA, A. M. A resistência dos professores da educação básica às inovações tecnológicas. TICs e EaD em Foco, São Luís, v.2 n.2, mai./out. 2016.
SILVA, R. R. L.; DIANA, J. B.; SPANHOL, F. J. Diretrizes para Concepção de Cursos em EAD. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 19, n. 1, p. 17-17, 2020.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VAZ, A. N; FATH, F. Professor ou tutor: uma análise comparativa. Revista São Luis Orione, v. 1, n. 14, 2019.
VIEIRA-SANTOS, J. Desenvolvimento de habilidades sociais em EaD: o papel do feedback do tutor. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, p. 1- 10, 2020.
YIN. R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed., Porto Alegre: Bookman, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.