Sexuality and sexual education inpedagogy degree courses: a challenging training axis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.4

Keywords:

sexuality, sexual education, gender, curriculum, teacher training, bachelor’s degree in pedagogy

Abstract

This study addressed the relations between the training of educators and Sexual Education. It aimed
to analyze how the bachelor’s degree courses in Pedagogy conceive and guide teacher training, aiming at the approach of Sexuality as a fundamental demand of human formation to be carried out in educational spaces. The theme is complex, multidimensional and needs to be suitable for the development phase of the students, therefore, teachers need initial and continued training. The study is part of a broader research (Malagi, 2020),
employing a qualitative approach (Flick 2009; Minayo, 2016), based on bibliographic and documentary sources, and analyzed the curricula of the 118 bachelor’s degree courses in Pedagogy offered by 93 Brazilian Federal Public Universities. It sought for curricular components (CCRs) linked to teacher training for Sexuality education. The study made explicit relevant data that allowed to infer about the positive influence of recent curricular policies on the training of educators, in the sense of promoting the study of childhood sexuality and related topics, in the bachelor’s degree courses in Pedagogy. In addition, the data strongly justify the inclusion of this theme in a national research agenda on teacher training for the early years of schooling. 

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Author Biographies

Aline Malagi, Universidade Federal da Fronteira Sul

É Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE/UFFS, Campus de Chapecó /SC (2020). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Campus de Francisco Beltrão/PR (2012). É pós-graduada em Organização pedagógica da escola: gestão escolar (2015), Educação Especial em Deficiência Intelectual (2018) e Psicopedagogia Institucional (2018). Atualmente é Professora da Rede Municipal de Ensino de Francisco Beltrão, Paraná. Tem experiência na área de Educação e Formação de Professores, com ênfase na Educação Étnico-Racial, cultura e diversidade; Infância; Currículo; Sexualidade e Educação Sexual, Gênero, Diversidade e Violência Sexual; a Brincadeira, o Brincar e a Brinquedoteca; Educação Infantil e séries iniciais do Ensino Fundamental.

Iône Inês Pinsson Slongo, Universidade Federal da Fronteira Sul

Graduada em Ciências Biológicas pela UPF (1986), Mestre em Educação/Ensino de Ciências pela UFSC (1996) e Doutora em Educação pela UFSC (2004). Professora Associada I da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Docente Permanente do Programa de Mestrado em Educação, Linha de Pesquisa Formação de Professores: conhecimentos e práticas educacionais. Atuou como Coordenadora de Gestão de Processos Educacionais do PIBID-UFFS no período de 2014 a 2018. Diretora de Pós-Graduação da UFFS no período de 2018-2019. Líder do grupo de pesquisa Educação matemática, científica e tecnológica. Desenvolve pesquisas nos seguintes temas: Educação em Ciências na Educação Básica, Formação de professores, Epistemologia de Fleck e Pesquisas do estado do conhecimento nas áreas de Educação e Ensino de Ciências.

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Published

2024-06-28

How to Cite

MALAGI, Aline; SLONGO, Iône Inês Pinsson.
Sexuality and sexual education inpedagogy degree courses: a challenging training axis
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–30, 28 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18315. Acesso em: 2 oct. 2024.

Issue

Section

Artigos