BODILY AND SEXUAL VIOLENCES

SchooL Education in the break of silence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.66

Keywords:

Body, School, Sexual violence

Abstract

The purpose of this research is driven by the belief in an education that breaks the silence upon bodily and sexual violence. Thus, a research was carried out through a single case study (by Maria), descriptive and documentary, provided through direct oral sources, heard between May and June 2021. We sought to analyze the confl ict around a case study on screen identifying the intergenerational positions (Maria, the mother and the grandmother) and the social ties or support network that helped in coping with that. We highlight the importance of an integrated work of confronting the rupture of the silence of corporal and sexual violence triggered by social ties, such as those of the feminist digital-politics and, in particular, by the information and training guidelines received at school.

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Author Biographies

Maria Simone Vione Schwengber, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

Possui graduação em Educação Física, mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Atualmente é professora assistente da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. É pesquisadora membro atuante do Grupo de Estudos de Educação e Relações de Gênero (GEERGE/UFRGS/CNPq) (desde 2003) e do grupo do Grupo de Estudo e Pesquisa Paidotibus em (Ijui-CNPq) (2010). Assessoria e consultoria: Consultoria ad hoc para o Ministério da Educação (MEC). Membro da Equipe Avaliadora. Edital MEC Guia de Tecnologias Educacionais Educação Básica (2014-2015). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, corpo, gênero, educação em saúde e corpo-movimento.

Joice Andressa Fritz Drefs, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul- UNIJUÍ

Possui gradução em Pedagogia pela Unijuí. Mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação nas Ciencias pela Unijuí. Área da educação.

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Published

2022-12-21

How to Cite

SCHWENGBER, Maria Simone Vione; DREFS, Joice Andressa Fritz.
BODILY AND SEXUAL VIOLENCES: SchooL Education in the break of silence
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 4, p. 213–231, 21 Dec. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18224. Acesso em: 18 may 2024.