DEVELOPMENT OF AN ONLINE ANTI-BULLYING INTERVENTION WITH TEACHERS IN SOUTHERN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.68

Keywords:

Bullying, Teacher, Intervention

Abstract

In the educational environment reports of students suff ering from violence caused by bullying are frequent. Bullying is defi ned as a type of intentional and repetitive violence without apparent reasons, and which can cause serious psychological, emotional and mental damage to those involved. This article aims to present a proposal for an online anti-bullying intervention, organized in a multicomponent format, with six weeklyand group meetings, average duration of two hours each based on the experiential methodology. The themes addressed are bullying conceptions, confl ict management, empathy, assertive communication, emotional self-control and self-care. Considering there is little training on school bullying for teachers in Brazil, this intervention was developed and applied to public school teachers in the metropolitan region of Porto Alegre. During the meetings, the participants showed interest in the themes discussed, participated in the debates
and shared their experiences. It may be concluded the intervention can be replicated and has the potential to contribute to the awareness of teachers about the importance of establishing a harmonious atmosphere in the classroom, reinforcing positive relationships for the prevention of school bullying.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Santos da Rocha, Universidade La Salle

Professora Rede Municipal de Porto Alegre

Mestra em Educação - UNILASALLE

Membro do grupo de pesquisa Sistema de proteção a crianças e adolescentes: Pesquisas e aplicações da Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

Psicopedagoga Clínica e Institucional- UNIASSELVI

Pedagoga -  FAPA

 

 

Débora Dalbosco Dell'Aglio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Psicóloga, mestre e doutora em Psicologia do Desenvolvimento (UFRGS), Brasil, professora pesquisadora A1 PPG em Educação UniLasalle/Canoas e professora colaboradora PPG Psicologia UFRGS

References

ALDRIDGE, Jill M.; FRASER, Barry J.; FOZDAR, Farida; ALA’I, Kate; EARNEST, Jaya; AFARI, Ernest. Student’s perceptions of school climate as determinants of wellbeing, resilience and identity. Improving School, New York, v. 19, n. 1, p. 5-26, 2015. https://doi.org/101177/1365480215612616.

AMSTUTZ, Lorraine Stutzman; MULLET, Judy H. Disciplina Restaurativa para escolas. São Paulo: Palas Athenas, 2012.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1997/2004.

BEIRA, Diovane de Godoi; NAKAMOTO, Paula Teixeira. A formação docente inicial e continuada prepara os professores para o uso das tecnologias de informação e comunicação (TICs) em sala de aula? V CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2016, Uberlândia, MG. Anais do XXII Workshop de Informática na Escola, Porto Alegre, RS, 2016. https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.825.

BOLSONI-SILVA, Alessandra Turini; MARIANO, Maria Luiza; LOUREIRO, Sonia Regina; BONACCORSI, Caroline. Contexto escolar: práticas educativas do professor, comportamento e habilidades sociais infantis. Psicologia Escolar e Educacional, Perdizes, SP, v.17, n.2, p. 259-269, 2013. https://doi.org/10.1590/S1413-85572013000200008.

BRASIL. Lei n.º 13.185, de 06 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 nov. 2015. Seção 1, p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 05 fev. 2019.

BRASIL. Lei n.º 13.663, de 14 de maio de 2018. Altera o art. 12 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir a promoção de medidas de conscientização, de prevenção e de combate a todos os tipos de violência e a promoção da cultura de paz entre as incumbências dos estabelecimentos de ensino. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 mai. 2018. Seção 1, p. 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Lei/L13663.html. Acesso em: 15 mar. 2019.

BRASIL. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Seção 1, p. 27833. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 out. 2020.

COELHO, Clara Cela de Arruda; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. Clima escolar e satisfação com a escola entre adolescentes do ensino médio. Psicologia Teoria e Prática, São Paulo, SP, v. 21, n. 1, p. 248-264, jan.-abr. 2019. http://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v21n1p265-281.

DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira; DEL PRETTE, Almir. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis: Vozes, 2005.

DURGANTE, Helen Bedinoto; MEZEJEWSKI, Liriel Weinert; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. Desenvolvimento de um Programa de Psicologia Positiva para a Promoção de Saúde de Aposentados Programa Vencer. In GIACOMONI, Claudia Hofheinz; SCORSOLINI-COMIN, Fabio (Orgs.), Temas especiais em Psicologia Positiva (p. 188-202) Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2020.

FANTE, Cleo. Fenômeno Bullying – Programa Educar para a Paz. Campinas, SP: Editora Verus, 2005.

FARRINGTON, David P.; TTOFI, Maria M. School‐based programs to reduce bullying and victimization. Campbell Systematic Reviews, [s. l.], v. 5, n. 1, 2009. https://doi.org/ 10.4073/csr.2009.62009.

FRANCISCO, Marcos Vinícius; COIMBRA, Renata Maria. Análise do bullying escolar sob o enfoque da psicologia histórico-cultural. Estudos de Psicologia, Natal, RN, v. 20, n. 3, p. 184-195, jul./set. 2015. https://doi.org/10.5935/1678-4669.20150020

FREITAS, Sirley Leite. PACÍFICO, Juracy Machado. Formação continuada: um estudo colaborativo com professores do Ensino Médio de Rondônia. Interações, Campo Grande, MS, v, 21, n. 01, p. 141-153, jan./mar. 2020. https://doi.org/10.20435/inter. v21i1.1953.

FREY, Karin S.; HIRSCHSTEIN, Miriam K.; SNELL, Jennie L.; EDSTROM, Leihua Van Schoiack; MACKENZIE, Elizabeth P.; BRODERICK, Carole J. Reducing playground bullying and supporting beliefs: An experimental trial of the Steps to Respect Program. Developmental Psychology, v. 41, n. 3, p. 479-490, 2005. https://doi.org/ 10.1037/0012-1649.41.3.479.

FRICK, Loriane Trombini. A melhora das relações interpessoais como forma de prevenção ao fenômeno bullying In. III SEMINÁRIO FORMAÇÃO DOCENTE: INTERSECÇÃO ENTRE UNIVERSIDADE E ESCOLA, 2018, Dourados, MS.

GARCIA, Narjara Mendes; YUNES, Maria Angela Mattar; ALMEIDA, Ana Maria Tomás. Educação parental e pedagogia social: avaliação de uma proposta de intervenção. Educação, Porto Alegre, RS, v. 39, n. 1, p. 94-104, jan./abr. 2016. https://doi.org/ 10.15448/1981-2582.2016.1.21396.

HIRSCHSTEIN, Miriam K.; EDSTROM, Leihua Van Schoiack; FREY, Karin S.; SNELL, Jennie L.; MACKENZIE, Elizabeth P. Walking the talk in bullying prevention: Teacher implementation variables related to initial impact of the steps to respect program. School Psychology Review, [s. l.], v. 36, n. 1, p. 3–21, 2019. https://doi.org/10.1080/02796015.2007.12087949

MAIA, Denise da Silva. BORTOLINI, Marcela. O desenvolvimento da habilidade de assertividade e a convivência na escola: relato de experiência. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 18, n. 3, p. 373-388, dez. 2012. http://dx.doi.org/10.5752/P.1678-9563.2012v18n3p373

MARQUES, Alcione Moreira; TANAKA Luiza Hiromi; FÓZ, Adriana Queiróz Botelho. Avaliação de programas de intervenção para a aprendizagem socioemocional do professor: uma revisão integrativa. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, v. 32, n. 1, 2019. https://doi.org/10.21814/rpe.15133.

MARTÍN-QUINTANA, Juan Carlos; CHAVES, Maria Luisa Máiques; LÓPEZ, Maria José Rodrigo; BYME, Sonia; RUÍZ, Beatriz Rodrígues; SUÁREZ, Guacimara Rodrígues. Programas de Educación Parental. Psychosocial Intervention (online), Madri, v. 18, n. 2, p. 121-133, jul. 2009. Disponível em http://scielo.isciii.es/pdf/inter/v18n2/v18n2a04.pdf.

MELO, Madalena. PEREIRA, Sónia. Comportamentos e motivos dos/as observadores de bullying: contributos para a sua avaliação. Revista Psicologia, Évora, Portugal, v. 31, n.2, p.1-14, 2017. https://doi.org/10.17575/rpsicol. v31i2.1150.

MEOTTI, Juliane Prestes; PERÍCOLI, Marcelo. A postura do professor diante do bullying em sala de aula. Revista Panorâmica On-line, Mato Grosso, v.15, p. 66-84, 2013. Disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/revistapanoramica/index.php/revistapanoramica/article/view/518

MOTTA, Danielle da Cunha; DIAS Aline Passeri; CARVALHO, Ana Lúcia Novais; CASTRO, Ricardo Vierialves; MANHÃES, Alex Christian; SILVA, Lidiane Gonçalves Gama; SANTOS, Karina Nascimento Valladares. Programa para a promoção da empatia em sala de aula. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, Porto Alegre, RS, v. 13, n. 2, p. 122-130, 2017. https://doi.

org/10.5935/1808-5687.20170017.

MURTA, Sheila Giardini; SANTOS, Bruna Roberta Pereira dos; MARTINS, Camila Perna Santos; OLIVEIRA, Brisa de. Prevenção primária à violência no namoro: uma revisão de literatura. Revista Contextos Clínicos, São Leopoldo, RS, v. 6, n. 2, p. 117-131, jul./dez. 2013. https://doi.org/10.4013/ctc.2013.62.05.

NEFF, Kristin; GERMER, Christopher. Manual de mindfulness e autocompaixão um guia para construir forças internas e prosperar na arte de ser seu melhor amigo. Porto Alegre: Artmed, 2019.

NETO, Aramis A. Lopes. Bullying. Adolescência & Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 3, p. 51 - 56, ago. 2007.

NOORDEN VAN, Tirza H. J.; HASELAGER, Gerbert, J. T.; CILLESSEN, Antonius H. N.; BUKOWSKI, William M. Empathy and involvement in bullying and adolescents: A systematic review. Journal of Youth and Adolescence, Suíça, n. 44, v. 3, p. 637- 657, 2015. https://doi.org/10.1007/s10964-014-0135-6.

OLIVEIRA-MENEGOTTO, Lisiane Machado; MACHADO, Isadora. Bullying escolar na perspectiva do professor. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 321-340, jan./abr. 2018.

OLWEUS, Dan. Bully/victim problems in school: Facts and intervention. European Journal of Psychology of Education, Países Baixos, UE, v. XII, n. 4, p. 495-510, 1997. https://doi.org/10.1007/BF03172807.

OLWEUS, Dan; LIMBER, Susan P. Bullying in school: evaluation and dissemination of the Olweus Bullying Prevention Program. American Journal of Orthopsychiatry, Washington, v. 80, n.1, p. 124-134, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2010.01015.x

PIGOZZI, Pamela Lamarca; MACHADO, Ana Lúcia. Bullying during adolescence in Brazil: An overview. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 20, n. 11, p. 3509–3522, 2015. https://doi.org/10.1590/1413-812320152011.05292014

RAHEY, Leila; CRAIG, Wendy. Evaluation of an ecological program to reduce bullying in schools. Canadian Journal of Counselling, [s. l.], v. 36, n. 4, p. 281–296, 2002. Disponível em https: cjc-rcc.ucalgary.ca/article/view/58699/44188

ROSENBERG, Marshall B. Comunicação não-violenta. São Paulo: Ágora, 2006.

SALMIVALLI, Christina. Bullying and the peer group: a review. Aggression and Violent Behavior, Flórida, EUA, v. 15, n. 2, p. 112-120, 2010. https://doi.org/10.1016/j.avb.2009.08.007.

SALMIVALLI, Christina; POSKIPARTA, Elisa. KiVa Antibullying Program: overview of evaluation studies based on a randomized controlled trial and national rollout in Finland. International Journal of Conflict and Violence, Alemanha, v.6, n.2, p. 294-302, 2012. https://doi.org/10.4119/UNIBI/ijcv.247.

SCHUHMACHER, Vera Rejane Niedersberg; FILHO, José de Pinho Alves; SCHUHMACHER, Elcio. As barreiras da prática docente no uso das tecnologias de informação e comunicação. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 23, n. 3, p. 563-576, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170030002

SILVA, Flaviany Ribeiro; ASSIS, Simone Gonçalves. Prevenção da violência escolar: uma revisão da literatura. Revista da Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 44, e 157305, 2018. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201703157305.

SILVA, Jorge Luiz; BAZON, Marina Rezende. Prevenção e enfrentamento do bullying: o papel dos professores. Revista Educação Especial, Santa Maria - RS, v.30, n. 59, p. 615-628, 2017. https://doi.org/10.5902/1984686X28082

SILVA, Nilson Rogério; BOLSONI-SILVA, Alessandra Turini; RODRIGUES, Olga Maria Piazentin Rolim; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. O trabalho do professor, indicadores de burnout, práticas educativas, comportamento dos alunos: correlação e predição. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, SP, v. 21, n. 3, p. 363-376, jul.-set. 2015. https://doi.org/10.1590/S1413-65382115000300004

SILVA, Henrique Albuquerque. CASTILHO, Weimar Silva. JÚNIOR, Ademar Paulo. O uso de vídeos como recurso pedagógico para o ensino de física: concepções dos estudantes e motivação em um contexto histórico a partir do acidente radiológico com o CÉSIO-137 em Goiânia. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological, Rio Branco, AC, v. 6, n. 2, p. 02-20, ago - dez. 2019.

SILVA, Jorge Luiz; OLIVEIRA, Wanderlei Abadio; BAZON, Marina Rezende; CECÍLIO, Sálua. Bullying na sala de aula; percepção e intervenção de professores. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, RJ, v. 65, n. 1, p. 121-137, 2013.

SMITH, Peter K. Understanding school bullying: its nature & prevention strategies. London: Sage, 2014.

SMITH, Peter K. Making an impact on school bullying - Interventions and Recommendations. New York: Routledge, 2019.

SMITH, Peter K.; COWIE, Helen; OLAFSSON, Ragnar F.; LIEFOOGHE, Andy P. D. Definitions of bullying: a comparison of terms used, and age and gender differences, in a fourteen-country international comparison. Child Development, New York, EUA, n. 73, v. 4, p. 1119-1133, 2002. https://doi.org/10.1111/1467-8624-00461.

SNYDER, Charles R.; LOPEZ, Shane J. Psicologia Positiva - Uma abordagem científica e prática das qualidades humanas. Porto Alegre: Artmed, 2009.

TICKLE-DEGNEN, Linda. Nuts and bolts of conducting feasibility studies. American Journal of Occupational Therapy, [s. l.], v. 67, n. 2, p. 171-176, 2013.https://doi.org/10.5014/ajot.2013.006270

TREVISOL, Maria Teresa Ceron; CAMPOS, Carlos Alexandre. Bullying: verificando a compreensão dos professores sobre o fenômeno no ambiente escolar. Revista Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, SP, v. 20, n. 2, p. 275-283, mai./ago. 2016. https://doi.org/10.1590/2175-3539/2015/0202964.

TROUILLOUD, David. The effect and consequences of bullying. Journal of Banking, Economics and Social Sciences, [s. l.], v. 5, n. 1, p. 51-58, 2020. Disponível em https://www.idosr.org/wp-content/uploads/2020/05/IDOSR-JBESS-51-51-58-2020.-P6.pdf

UNITED NATIONS CHILDREN’S FUND. Ending the torment: tackling bullying from the schoolyard to cyberspace. UNICEF, 2016. Disponível em https://www.unicef.org/media/66536/file/Ending-the-torment.pdf

VERSEVELD, Marloes D. A.; FUKKINK, Ruben G.; FEKKES, Minne; OOSTDAM, Ron J. Effects of anti-bullying programs on teachers’ interventions in bullying situations. A meta‐analysis. Psychology in the Schools, [s. l.], n. 56, v. 9, p. 1522-1539, March 2019. https://doi.org/10.1002/pits.22283.

WATSON-BOYES, Carolyn; PRANIS, Kay. No coração da esperança - Guia de práticas circulares. Tribunal de Justiça do Estado do Rio Grande do Sul. Departamento de Artes Gráficas, 2011, RS.

YOON, Jina; BAUMAN, Sheri. Teachers: a critical but overlooked component of bullying prevention and intervention. Theory into Practice, [s. l.], v. 53, n. 4, p. 308-314, 2014. https://doi.org/10.1080/00405841.2014.947226

ZEQUINÃO, Marcela Almeida; MEDEIROS, Pâmella; PEREIRA, Beatriz; CARDOSO, Fernando Luiz. Bullying escolar: um fenômeno multifacetado. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 42, n. 1, p. 181-198, jan./mar. 2016. https://doi.org/ 10.1590/S1517-970220160313835.

Published

2022-12-21

How to Cite

ROCHA, Cláudia Santos da; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco.
DEVELOPMENT OF AN ONLINE ANTI-BULLYING INTERVENTION WITH TEACHERS IN SOUTHERN BRAZIL
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 4, p. 287–304, 21 Dec. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/17535. Acesso em: 22 nov. 2024.