POPULAR CULTURES

a visit to work songs as resistance to the deletion of life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.70

Keywords:

Culture, Popular culture, Work songs, Puxada de rede, Educational processes

Abstract

This text is the result of studies and research we conducted on subjectivation policies, educational processes, and popular culture within the Postgraduate Program in Education at UFSCar (Federal University of São Carlos) - Sorocaba campus. As a methodological reference, we rely on the cartographic research perspective, diving into the experiences of cultural manifestations with the aim of mapping lines of life present in popular culture, which, in our view, can inspire the reinvention of educational practices. We sought to highlight the communal and collaborative nature present in the fi shing activity of Puxada de Rede, which originally took place in the region of Santo Amaro, in Bahia, and was collectively carried out by afrodescendants recently freed from slavery and is now present in presentations by Capoeira groups. From our perspective, this collective experience serves as an inspiration for the construction of a diff erent way of being and existing in education.

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Author Biographies

Eduarda Gava Caciatori, Universidade Federal de São Carlos

Mestra em Educação pelo PPGEd-So - Programa de Pós-Graduação em Educação - UFSCar, na Linha de Pesquisa Educação, Comunidade e Movimentos Sociais. Possui graduação em Educação Artística pelo Centro Universitário Nossa Senhora do Patrocínio (2012). Integrante do Núcleo de Estudos de Gênero, Diferenças e Sexualidades - NEGDS, na Universidade Federal de São Carlos. Principais áreas de trabalho e temas de pesquisa são relacionados à Arte-Educação, Cultura Popular e Educação Popular.

 

Dulcinéia de Fátima Ferreira, Universidade Federal do Maranhão

Professora Associada da Universidade Federal do Maranhão (UFMA- Campus São Luís ). Vinculada ao Departamento de Educação II da UFMA e ao Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEd - UFSCar Campus Sorocaba) Pós Doutorado em Cultura Popular junto à Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Eixos temáticos: Educação, Cultura e políticas de subjetivação, Educação popular, Cultura Popular e processos educativos; Educação de Jovens e Adultos, Educação como prática da liberdade.

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Published

2022-12-22

How to Cite

CACIATORI, Eduarda Gava; FERREIRA, Dulcinéia de Fátima.
POPULAR CULTURES: a visit to work songs as resistance to the deletion of life
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 4, p. 351–374, 22 Dec. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/16307. Acesso em: 17 may 2024.