DECOLONIZING THE LOOK OF PHILOSOPHY ON EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n4.2022.65

Keywords:

Philosophy, Education, Decolonization

Abstract

In teaching philosophy courses, it has been observed that some students and professors do not accept or are reluctant to accept in the course curriculum, the existence of disciplines in the fi eld of education, as well as secondary to reading and debating educational issues in the development of activities academic teacher education. What is the reason that in Philosophy Courses discourses and practices of non-acceptance of education are found, either as a pedagogical discipline or as a theme of philosophical reading and debate? This article consists of a bibliographic research, whose objective is to debate the philosophical dimensions of education, to make some refl ections on how philosophy contributes to refl ect critically on education and its importance, as an area of knowledge, to the teaching of philosophy, with a view to decolonize the view of philosophy on education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, UEPA

Pós-doutora em Educação pela PUC-Rio. Doutora em Educação pela PUC-SP e UNAM/UAM Iztapalapa – México. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará. Coordena o Núcleo de Educação Popular Paulo Freire e a Cátedra Paulo Freire da Amazônia.  

Damião Bezerra Oliveira, UFPA

Doutor em Educação pela UFPA. Pós-doutorando em Filosofia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA. 

References

ARANTES, Paulo Eduardo. Um departamento francês de ultramar: estudos sobre a formação filosófica uspiana. São Paulo: Paz e terra, 1994.

BOCHENSKI, Innocentius. Diretrizes do pensamento filosófico. 6.ed. São Paulo: EPU, 1977.

DUSSEl, Enrique. Filosofías del sur: descolonización y transmodernidad. México, Akal,/Inter Pares, 2017.

DUSSEL, Enrique. Ética da Libertação na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes, 2000.

DUSSEL, Enrique. Notícias. Portal Universidade Metodista de São Paulo Agosto /2010. Site: portal.metodista.br/noticias/2010/agosto/os-novos-direitos-vem-da-luta-e-da-consciencia-dos-oprimidos-afirma-enrique-dussel. Acesso em 25/09/2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000

FREIRE, Paulo; FAUNDEZ, Antônio. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 4 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 5 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.

FREITAG, Bárbara. Escola, estado e sociedade. 4 ed. São Paulo: Moraes, 1980.

HEGEL, G.W.F. Fenomenologia do espírito. 3ª. ed. Tradução de Paulo Meneses. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997 (Tomo I).

KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. 2ª. ed. Tradução de Valério Rohden e Udo Baldur Moosburger. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Tradução Francisco Cock Fontanela. Piracicaba: SP: UNIMEP, 1996.

KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis: o pensamento de Marx no século XXI. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

LARROYO, Francisco. História geral da pedagogia. Tomo I. São Paulo: Mestre Jou, 1974.

LEÃO, Emmanuel Carneiro. Ócio e negócio. In: DÓRIA, Francisco Antonio (Coord.). A Crise da universidade. Rio de Janeiro: Revan, 1998.

NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução de Fernando Santos. São Paulo: Martins Fontes, 2015.

PLATÃO. Apología de Sócrates. 8ª ed. Tradução de Alejandro G. Vigo. Santiago de Chile: Universitaria, 2014.

REBOUL, Olivier. A Filosofia da educação. Lisboa: Edições 70, 2000.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da educação. São Paulo: Difel, 1979.

PORTA, Mario Ariel González. A filosofia a partir de seus problemas. 3ª. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1980.

THAYER, Willy. A crise não moderna da universidade moderna: epílogo de o conflito das faculdades. Tradução de Romulo Monte Alto. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Práxis. 4ª. Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990.

Published

2022-12-21

How to Cite

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de; OLIVEIRA, Damião Bezerra.
DECOLONIZING THE LOOK OF PHILOSOPHY ON EDUCATION
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 4, p. 192–211, 21 Dec. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/16280. Acesso em: 17 may 2024.