SHALL WE DANCE? BALLROOM DANCES, PHYSICAL EDUCATION AND EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n3.2022.56

Keywords:

Ballroom Dances, Physical Education, State of the Art, Education

Abstract

This study contextualizes the meanings attributed to ballroom dances an investigative theme in Brazilian periodicals specific to Physical Education, between 1979 and 2019, with special emphasis on the educational fi eld. This research presents a quantitative and qualitative approach that is structured in the correlation of bibliographic and documentary sources, theoretically anchored in the fi eld of Dance, Ballroom Dances, and Physical Education. In the 14 investigated journals, we found 22 articles that were organized into 05 categories: literature review, sports, leisure, health, and education. The most evident category was “education” with
08 articles, which does not represent that the school context was the emphasis on the publications. Dance
presents itself timidly in the universe of Physical Education, indicating that this discussion represents a long trajectory that is still in its first steps.

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Author Biographies

Neil Franco, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia. Docente da Faculdade de Educação Física e Desportos e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Atuante no ensino, na pesquisa e na extensão nas áreas de dança e ginástica. Coordenador dos projetos de extensão “Espetáculo Itinerante: história das danças de salão” e “Pés de Valsa: danças de salão UFJF”. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Corpo, Cultura e Diferença.

Beatriz Gomes de Souza, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestrado (em curso) em Educação, Especialista em Esportes e Atividades Físicas Inclusivas para Pessoas com Deficiência, Licenciada e Bacharel em Educação Física pela UFJF. Voluntária nos projetos de extensão “Espetáculo Itinerante: história das danças de salão” e “Pés de Valsa: danças de salão UFJF”.  Professora da Educação Básica. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa Corpo, Cultura e Diferença.

Annelise Gomes de Paiva, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestrado (em curso) em Educação pela UFJF. Especialista em Educação Física Escolar pela Faculdade UNINTER. Licenciada e Bacharel em Educação Física pela UFJF. Voluntária nos projetos de extensão “Espetáculo Itinerante: história das danças de salão” e “Pés de Valsa: danças de salão UFJF”.  Professora da Educação Básica na E. E. Mariano Procópio. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Corpo, Cultura e Diferença.

Anderson José de Oliveira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutorado (em curso) em Educação/UFJF. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora desde 2015. Concluiu a especialização em "Educação Física Escolar" em 2019  e "Arte e Educação Infantil" em 2004. Graduado  em Educação Física no ano de 2003. Professor efetivo de educação física  na rede Municipal de Ensino de Juiz de Fora/MG, desde 2005 e na rede estadual de ensino de MG desde 2015. Integrante dos Grupos de Pesquisas GEFLIC (Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física, Linguagem e Cultura) e GPCD (Grupo de Estudos e Pesquisa: Corpo, Culturas e Diferença), ambos vinculados a Universidade Federal de Juiz de Fora. Já atuou nos seguintes temas: Educação Física Escolar (em diferentes temáticas como dança, lutas, recreação/ jogos e ginástica), Currículo, BNCC, Prática Docente, Dança Educação, Dança de Salão.

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Published

2022-12-29

How to Cite

FRANCO, Neil; SOUZA, Beatriz Gomes de; PAIVA, Annelise Gomes de; OLIVEIRA, Anderson José de.
SHALL WE DANCE? BALLROOM DANCES, PHYSICAL EDUCATION AND EDUCATION
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 3, 29 Dec. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15744. Acesso em: 25 nov. 2024.