PROTAGONISM OF SECONDARY EDUCATION STUDENTS IN THE SOUTH OF MATO GROSSO:

stories and memories from 1920 to 1960

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n2.2023.27

Keywords:

Memorialistic sources, Secondary education, Working class

Abstract

This article presents contributions to the history of education, aims to reflect on the use of memorialistic sources in understanding the protagonist role of working class agents in secondary education, in the
urbanization process of the city of Campo Grande between the 1920s and 1970s Analyzes in autobiographical and biographical works by four students from popular backgrounds are mobilized. From a historical and social perspective, the results obtained made it possible to understand that social agents from less privileged classes, even if in a smaller number, accessed secondary education, socially recognized as an elite type of education, through investment by the municipality and family actions. The different educational backgrounds made
possible by access to schooling in private school institutions have resulted in long trajectories of schooling and insertions in different sectors of society, such as: in the judiciary, in politics, in notary offices, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Espindola Britez, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS).  Bolsista CAPES/Demanda Social. LATTES: http://lattes.cnpq.br/4435571724787916.

Jacira Helena do Valle Pereira Assis, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (FEUSP).  Professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação/UFMS. LATTES: http://lattes.cnpq.br/7174344701638609.

References

ADRI, Pierre. O meu Colégio Dom Bosco. Campo Grande, MS: [s.n], 2005.

BOURDIEU, Pierre. As regras da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. 3. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2000.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Tradução Sérgio Miceli et all 7. ed. São Paulo, SP: Perspectiva, 2011.

BOURDIEU, P. A distinção: por uma crítica social do julgamento. Tradução Daniela Kern e Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo, SP: Edusp; Porto Alegre, SC: Zouk, 2007.

CHARTIER, Roger. O mundo como representação. Estudos avançados [online]. 1991, vol.5, n.11, pp. 173-191.

COLEGIO NOSSA SENHORA AUXILADORA. Jornal do Commercio, Campo Grande, Ano XIII, edição 1.381, p. 09, 12 nov. 1933.

BITTAR, Marisa; FERREIRA JR. Amarílio. De freguesia a capital: 100 anos de educação em Campo Grande. In: CUNHA. Francisco Antonio Maia da. (Org.). Campo Grande, 100 anos de construção. Campo Grande: UFMS, 1999. p. 169-194.

ENCISO, Oliva. Mato Grosso: minha terra. São Paulo: Editora Resenha, 1986.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Trad. Laís Teles Benoir. São Paulo: Centauro, 2004.

MACHADO, Lucilene. Gilka Martins: minha caminhada. Campo Grande, MS: IHGMS, 2009.

OLIVEIRA, Luiz Alexandre de. O mundo que eu vi. Campo Grande: Gráfica Brasília, 1986.

RIBEIRO, Maria Luíza Santos. História da Educação Brasileira: a organização escolar. 4. ed. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1982.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil (1930/1973). 2 ed. Petrópolis: Vozes, 1980.

Published

2023-06-30

How to Cite

BRITEZ, Adriana Espindola; ASSIS, Jacira Helena do Valle Pereira.
PROTAGONISM OF SECONDARY EDUCATION STUDENTS IN THE SOUTH OF MATO GROSSO: : stories and memories from 1920 to 1960
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 213–231, 30 Jun. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13506. Acesso em: 23 may 2024.

Issue

Section

Artigos