CONTINUING FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS:

reflections about the problem solving

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n2.2023.26

Keywords:

Continuing Formation, Teacher, Mathematics, Problem solving

Abstract

The article discusses the continuing formation of Mathematics teachers in Basic Education, focusing on the problem solving strategy. It aims to bring reflections on problem solving in the continuing education of 24 mathematics teachers in service. It is a quantitative and qualitative research, with approximations of an action research. The formation was developed through two free extension courses, both with 40 hours, in the first semester of 2019. The formation consisted of studying the problem-solving strategy and developing teaching activities, articulating theory and practice in the solving mathematical problems, focusing on mathematical
knowledge from the final years of elementary school, in one course, and mathematical knowledge from high school, in the other. Continuing formation made it possible to re-signify mathematical knowledge and the strategy for elaborating and solving problems in the pedagogical practice of public school teachers. By encouraging teachers to use this strategy in mathematics classes, it is possible for them to develop the competencies and skills related to the elaboration and problem solving in Basic Education students.

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Author Biography

Malcus Cassiano Kuhn, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM, na Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Chefe do Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Coordenador do Curso de Pós-Graduação Lato Sensu Especialização em Educação e Saberes para os Anos Iniciais do Ensino Fundamental no IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Coordenador do Polo UAB do IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Membro da Câmara de Ensino do IFSul.

Membro titular da Câmara de Pesquisa, Inovação e Pós-graduação do IFSul, representando a grande área de Ciências Exatas e da Terra.

Membro titular do Conselho Editorial da Editora IFSul.

Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Líder do Grupo de Pesquisa Estratégias de Ensino para Educação Básica e Profissional.

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Published

2023-06-30

How to Cite

KUHN, Malcus Cassiano.
CONTINUING FORMATION OF MATHEMATICS TEACHERS:: reflections about the problem solving
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 2, p. 191–211, 30 Jun. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/13343. Acesso em: 4 jul. 2024.

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Artigos