This is an outdated version published on 2023-08-21. Read the most recent version.

READING THE WORLD AND CHILDREN'S LITERATURE

curricular internship experiences with very young children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n8.2023.8

Keywords:

Supervised curricular internship, Child education, Children's literature, World Reading

Abstract

The article results from the experience of a supervised internship in Early Childhood Education, carried out through dialogue between a university and daycare center, both state ­funded, in Fortaleza, Ceará, in the second semester of 2022. It aims to discuss the importance of children's literature in the process of knowledge of the world that young children build in their appropriation of the social function of writing, as well as confirming the investigative importance of the curricular internship in the initial training of teachers for Early Childhood Education. It is theoretically anchored in Paulo Freire, in his defense that, before reading the word, one must undertake the reading of the world; in the approach of Reggio Emilia, regarding the pedagogy of projects, as well as in reference authors in the relationship between children and children's literature. It is concluded that the project developed with the children during the internship increased their curiosity for reading, awakening the correlation between writing, reading and daily life. For the students of the Pedagogy course who went through the internship experience, this proved to be a conduit for research and production of intersubjective meanings about teaching in Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabela de Jesus Freitas, Universidade Federal do Ceará

Estudante de Pedagogia na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará (2019 - presente). É bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC).

Matheus de França Adeodato, Universidade Federal do Ceará

Estudante de Graduação em Pedagogia na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará- FACED/UFC. Atualmente, atua como cuidador educacional na sala de Atendimento Educacional Especializado- AEE, na Escola Municipal de Ensino Fundamental Walmiki Sampaio de Albuquerque, Maracanaú, Ceará.

Eunice Andrade de Oliveira Menezes, Universidade Federal do Ceará-UFC

Pedagoga. Doutora em Educação. Professora Adjunta do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Ceará- FACED/UFC. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Didática, Docência e Educação – GEPEDE (URCA/UFC).

References

AMARILHA, Marly. Estão mortas as fadas? Literatura infantil e prática pedagógica. 3 ed. Petrópolis: Vozes, Natal, RN: EDUFRN, 2001.

BARBOSA, Maria Carmen Silveira. A organização do ambiente. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Artmed Editora, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 02 abr. 2023.

BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2002, de 18 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da educação básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Documento aprovado em 18.02.2002, publicado no DOU em 09.04.2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução n.º 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 dez. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil / Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.

FREIRE, Paulo. Partir da infância: diálogos sobre educação. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GANDINI, Lella. Histórias, ideias e princípios básicos: uma entrevista com Loris Malaguzzi. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre ­ RS: Penso, 2016, v.2. p. 45­85.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 2006.

LEITE, Maria Isabel Ferraz Pereira. Desenho infantil: questões e práticas polêmicas. In: Infância e produção cultural. KRAMER, Sônia.; LEITE, Maria Isabel (Org.). Campinas: Papirus, 2003, p.131-150.

OSTETTO, Luciana Esmeralda (Org.). Educação infantil: saberes e fazeres da formação de professores. Papirus Editora, 2012.

OSTETTO, Luciana. Andando por creches e pré-escolas públicas: construindo uma proposta de estágio. In: OSTETTO, Luciana E. (org.) Encontros e Encantamentos na Educação Infantil: Partilhando experiências de estágios. Campinas, SP: Papirus, 2000, p. 13-28.

PIMENTA, Selma G; LIMA, Maria Socorro L. Estágio: diferentes concepções. In: Estágio e docência. Revisão técnica José Cerchi Fusari. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

RANKIN, Baji. Desenvolvimento do currículo em Reggio Emilia−um projeto de currículo de longo prazo sobre dinossauros. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre - RS: Penso, 2016, v.1. p. 183-202.

RINALDI, Carlina. A pedagogia da escuta: a perspectiva da escuta em Reggio Emilia. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (Orgs.). As cem linguagens da criança: a experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre - RS: Penso, 2016, v.2. p. 235-247.

Published

2023-08-21

Versions

How to Cite

DE JESUS FREITAS, Isabela; DE FRANÇA ADEODATO, Matheus; ANDRADE DE OLIVEIRA MENEZES, Eunice.
READING THE WORLD AND CHILDREN’S LITERATURE: curricular internship experiences with very young children
. Revista Humanidades & Educação, v. 5, n. 8, p. 94–105, 21 Aug. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/21135. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê