THE TASK OF PUBLIC ART IN THE AESTHETIC ALPHABETIZATION OF THE POOREST PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v5n8.2023.2

Keywords:

Public Art, Education , Aestetic , Aesthetic alphabetization, Teaching

Abstract

This work aims to better understand the whys we see so few works of public art in our inner cities. Still, we try to show the educational function of the works of public art and their importance in the aesthetic literacy of the Brazilian poor people. The examples given are the project Elephant Parade, Escultura para o Rio, by artist Waltércio Caldas and the project Cow Parade. The route of analysis of this article is through the current studies of sociologist Jessé Souza, a theorist of social relations and class system in Brazil. The results of this paper show that the absence of public artworks in the poorest cities share a "project" of symbolic violence against the poor people and advocates social separation through prejudices linked, also, to access to art and its understanding and uses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Walace Rodrigues, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Pós-Doutor pela Universidade de Brasília – UnB/POSLIT. Doutor em Humanidades, mestre em Estudos Latino-Americanos e Ameríndios e mestre em História da Arte Moderna e Contemporânea pela Universiteit Leiden (Países Baixos). Licenciado pleno em Educação Artística pela UERJ e com complementação pedagógica em Letras/Português e em Pedagogia. Professor Adjunto da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Docente do Programa de Pós-Graduação em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais (PPGDire/UFNT) e da Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal do Norte do Tocantins (PPGLLit/UFNT). Pesquisador no grupo de pesquisa Grupo de Estudos do Sentido - Tocantins – GESTO e no Grupo de Estudos e Pesquisa em Demandas Populares e Dinâmicas Regionais, ambos da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT) – CAPES/CNPq. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9082-5203. E-mail: walace@uft.edu.br

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte-educação pós-colonialista no Brasil: aprendizagem triangular. Revista Comunicacão e Educacão. São Paulo, 21, USP, p. 59-64, jan./abr. 1995.

CALDAS, Waldenyr. Uma utopia do gosto. São Paulo: Brasiliense, 1999.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GHIRALDELLI JÚNIOR, Paulo. História essencial da filosofia. São Paulo: Universo dos livros, 2010.

IAVELBERG, Rosa. Construção de conhecimento artístico e didático na formação de professores. Revista Palíndromo. Florianópolis, 1, UDESC, p. 20-40, 2009.

IPEA ­ Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Atlas da vulnerabilidade social nos municípios brasileiros. Editores: Marco Aurélio Costa, Bárbara Oliveira Marguti. – Brasília: IPEA, 2015.

REIS, Eliana Vilela dos. Manual compacto de arte. 1ª ed. São Paulo: Rideel, 2010.

RODRIGUES, Walace. Letramento imagético e midiático em arte-educação. IN: Revista Conhecimento & Diversidade. Niterói, n. 12, p. 90–101, jul./dez. 2014.

SOUZA, Jessé. A Cegueira do Debate Brasileiro sobre as Classes Sociais. IN: Revista Interesse Nacional. Ano 7, número 27, p. 35-57, out‐dez 2014.

SOUZA, Jessé. A dimensão simbólica do capitalismo moderno. Para uma teoria crítica da modernização. Revista Estudos Políticos. n.5, p. 41-59, 2012.

SOUZA, Jessé. Europeização e naturalização da desigualdade: em busca da gramática social da desigualdade brasileira. IN: Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas. Nº 38 - Novembro 2002 (Série Especial), pág. 1 a 9. Capítulo VIII da série: I Seminário Internacional Regional de Estudos Interdisciplinares: Condição Humana e Modernidade no Cone Sul da América Latina, realizado no período de 19 a 21 de junho de 2002, pelo Programa de Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas.

SOUZA, Jessé. Ralés, batalhadores e uma nova classe média. Entrevista especial Jessé de Souza. Instituo Humanitas Unisinos. Unisinos, São Leopoldo, RS, p. 1- 6, 24 de janeiro de 2011, acessado em 08/11/2015, disponível em: < http://www.ihu.unisinos.br/entrevistas/40127-rales-batalhadores-e-uma-nova-classe-media-entrevista-especial-jesse-de-souza?tmpl=component&print=1&page= >.

Published

2023-08-21

How to Cite

RODRIGUES, Walace.
THE TASK OF PUBLIC ART IN THE AESTHETIC ALPHABETIZATION OF THE POOREST PEOPLE
. Revista Humanidades & Educação, v. 5, n. 8, p. 13–26, 21 Aug. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/20483. Acesso em: 12 may 2024.

Issue

Section

Artigos