REFLECTIONS ABOUT FORMATION OF THE SOCIAL BEING IN EJA (YEA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n7.2022.9

Keywords:

Education , Internship, Graduation

Abstract

In this article, we ponder on some elementary questions of the formation of the social being, teacher and student, in Youth and Adult Education. In the case of the teacher, using elements of the internship experience of undergraduate students in Pedagogy as source, we reflect on the working conditions and mishaps of the future teacher. In the case of students, we reflect on the work with YEA students on the Brazilian political, economic, and social reality, a context that induces the postponement of literacy for millions of citizens. Therefore, through theoretical notes from intellectuals who discuss the theme of Young and Adult Education, we ponder on the formation of social beings in the YEA through the Brazilian conjunctural reality and ontological of the subjects involved - teachers and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Everton Henrique Eleutério Fargoni, Universidade Federal de São Carlos

Doutorado em Educação (PPGE/UFSCar). Mestrado em Educação (PPGE/UFSCar). Graduado em Pedagogia (UFSCar). Professor e pesquisador em economia política da educação e formação humana (GEPEFH/DEd/UFSCar). Membro pesquisador do eixo de pesquisa - Produção de Conhecimento - na Rede Universitas/BR.

Mayna Zacarias, Universidade Federal de São Carlos

Mestranda no Programa de pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Graduada em Pedagogia (UFSCar). Professora e pesquisadora do grupo de estudos em economia política da educação e formação humana. Pesquisadora do eixo de pesquisa - Produção do conhecimento - da Rede Universitas/BR.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Documento Nacional Preparatório à VI Conferência Internacional de Educação de Adultos (VI CONFINTEA), Brasília: MEC; Goiânia: FUNAPE/UFG, 2009.

FARGONI, E. H. E.; ZACARIAS, M. A experiência empírica na educação infantil: novas perspectivas em sala de aula. Cadernos da Pedagogia, v. 13, n. 26, p. 128-136, out/dez 2019.

FARGONI, E. H. E.; ZACARIAS, M. A ciência na anticiência: notas epistemológicas em Bachelard, Fourez e Habermas. Cadernos da Pedagogia, v. 15, n. 32, p. 174-184, mai-ago, 2021.

FREIRE, P. A importância do Ato de Ler: três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 40º ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005.

FONSECA, M. C. F. R. Educação Matemática de jovens e adultos: especificidades, desafios e contribuições. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2007.

GADOTTI, M. Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as perspectivas atuais da educação. In: LINHARES, Célia; TRINDADE, Maria. Compartilhando o mundo com Paulo Freire. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Edição Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.

HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de Jovens e Adultos. Revista Brasileira de Educação. N. 14, Mai/Jun/Jul/Ago, 2000.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios: analfabetismo 2017. Rio de Janeiro, 2017.

MOYSÉS, L. Aplicações de Vygotsky à Educação Matemática. Campinas: Papirus, 2001.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Jovens e adultos como sujeitos de Conhecimento e aprendizagem. XXII Reunião Anual da ANPEd, Caxambu, setembro de 1999. Disponível em: http://forumeja.org.br/node/589. Acesso em: out. 2022.

PERES, T. C.; FREITAS, R. A. M. M. Ensino Desenvolvimental: uma alternativa para a educação matemática. Poiésis – Revista do Programa de Pós-graduação em Educação – Mestrado – Universidade do Sul de Santa Catarina. Tubarão, Volume Especial, p. 10-28, Jan/Jun 2014.

PIMENTA, S. G. L.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, M. A. A Educação Matemática na alfabetização de Jovens e Adultos: formação de alfabetizadores. Universidade Católica de Brasília, 2005.

SILVA JR, J. R.; FARGONI, E. H. E. Future-se: o ultimato na universidade estatal brasileira. Educ. Soc., Campinas, v. 41, 2020.

VYGOTSKY, Lev Semiónovich. Formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2023-03-02

How to Cite

FARGONI, Everton Henrique Eleutério; ZACARIAS, Mayna.
REFLECTIONS ABOUT FORMATION OF THE SOCIAL BEING IN EJA (YEA)
. Revista Humanidades & Educação, p. 40–50, 2 Mar. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/19363. Acesso em: 4 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos