CONTRIBUTIONS OF SCHUTZ'S SOCIOLOGICAL PHENOMENOLOGY TO RESEARCH ON BLACK WOMEN'S LITERACY IN YOUTH AND ADULT EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n6.2022.1

Keywords:

Youth and Adult Education, Phenomenology, Research

Abstract

This text, that is part of a master's thesis defended at the Graduate Program in Education at the State University of Southwest Bahia (UESB) and aims to reflect on research on the literacy of black women in Youth and Adult Education based on the perspective of Schutz's Sociological Phenomenology. The interpretations were made through a qualitative approach, whose data generation instrument was the semi-structured interview. The participants were eight women who recognize themselves as black or grayish-brown (black), enrolled in EJA literacy classes in four municipal public schools in Porto Seguro - Bahia. To support the debate, the analyzes were made through bibliographic research that sought to know Schutz's Phenomenology as a Sociology of everyday life, that interprets the phenomena of the world of life through the intersubjectivity, the experiences, the motivations and the meanings attributed by the consciousness of the subjects. Our intention is to analyze how the phenomenological method can contribute to the understanding of
the motivations that lead black women to return to EJA classrooms. The results indicate that the motivations for black women to return to classrooms is the search for personal, social and financial independence, as well as the need to live with autonomy in the writing society, since reading and writing are acts of freedom. Based on the understanding of Schutz's legacy, motivations emerge in the world of life imbued with intentions that materialize in the subjects' daily experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMADO, João da Silva. Manual de investigação qualitativa em educação. 2. ed. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2017.

AMADO, João; CRUSOÉ, Nilma; VAZ-REBELO, Piedade. Quadros analíticos da investigação qualitativa em educação. In:

AMADO, João (coord.). Manual de investigação qualitativa em educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2013. p. 73-99.

BERGER, Peter; L. LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade: tratado de sociologia do conhecimento. 33. ed. Tradução de Floriano de Souza Fernandes. Petrópolis, Vozes, 2011.

ANDRÉ, M. E. D. A. A contribuição do estudo de caso etnográfico para a reconstrução da didática. Tese de Livre Docência. Faculdade de Educação. São Paulo, USP, 1992.

BOGDAN, R. BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994.

COTRIM, Gilberto. Fundamentos da filosofia: história e grandes temas. 16. ed. reform. e ampl. São Paulo: Saraiva, 2006.

CRUSOÉ, Nilma Margarida de Castro; SANTOS, Edmilson Menezes. Fenomenologia Sociológica de Alfred Schutz: contribuições para a investigação qualitativa em prática educativa. Rev. Tempos Espaços Educ., Aracaju, v. 13, n. 32, e-13274, jan./dez. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20952/revtee.v13i32.13274. Acesso em: 5 jul. 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HEIDEGGER, M. Ser e tempo. Tradução Márcia Sá Cavalcante Schuback. Petrópolis: Vozes, 2006.

HUSSERL, Edmund. A ideia da Fenomenologia. Rio de Janeiro: Edições 70, 1970.

HUSSERL, Edmund. A ideia da Fenomenologia. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2008.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma Fenomenologia pura e para uma Filosofia Fenomenológica. Aparecida: Ideias & Letras, 2006.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2005.

LIMA, Antonio Marçal (org.). Ensaio sobre fenomenologia: Husserl, Heidegger e Merleau-Ponty (online). Ilhéus: Editus, 2014.

MEKSENAS, Paulo. Pesquisa Social e Ação Pedagógica: Conceitos, métodos e práticas. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. Tradução de Carlos Alberto Ribeiro Moura. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.); DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa. São Paulo: Hucitec, 2007.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

MOREIRA, Daniel Augusto. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneiro Thompson, 2004.

REZENDE, A. M. de. Concepção fenomenológica da educação. São Paulo: CORTEZ, 1990.

SCHUTZ, Alfred. Construção significativa do mundo social: uma introdução à sociologia Compreensiva. Tradução de Tomas da Costa. Petrópolis: Vozes, 2018.

SCHUTZ, Alfred. Fenomenologia e relações sociais. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1970.

SCHUTZ, Alfred. Fenomenologia e relações sociais. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.

SCHUTZ, Alfred. Sobre fenomenologia e relações sociais. Petrópolis: Vozes, 2012.

SOUZA, Márcio Nicory Costa. Algumas considerações sobre a sociologia de Alfred Schutz. Em Tese, Florianópolis, v. 9, n. 1, p. 1-26, jan./jul. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/1806-5023.2012v9n 1p1/23492. Acesso em: 25 ago. 2020.

Published

2022-09-19

How to Cite

MENEZES, Monica Clementino de; CUNHA JÚNIOR, Adenilson Souza.
CONTRIBUTIONS OF SCHUTZ’S SOCIOLOGICAL PHENOMENOLOGY TO RESEARCH ON BLACK WOMEN’S LITERACY IN YOUTH AND ADULT EDUCATION
. Revista Humanidades & Educação, p. 2–15, 19 Sep. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/19357. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos