HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY

a brief presentation of its analytical categories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n6.2022.5

Keywords:

Historical-cultural psychology, Historical and dialectical materialism, Categories

Abstract

This work consists of a bibliographic discussion and aims to present the main categories of historical-cultural psychology arising from historical and dialectical materialism. The relevance of this discussion is based on the possibility of understanding the multiple determinations generated from the relationship with the set of external and internal mechanisms that constitute the subject. Therefore, the relevance of the categories is highlighted as instruments through which we can apprehend the concrete reality produced and experienced by the group of men and women in their social relations that occur in a given historical moment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francélio Ângelo, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará-IFCE/Campus Acaraú, na área de Currículo e Estudos Aplicados ao Ensino e Aprendizagem. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará, mestre em Educação-UFC, especialista em Educação Inclusiva-UECE, especialista em Psicomotricidade Clínica-UFC, Graduado em Licenciatura em Pedagogia-FAIBRA, graduado em Licenciatura Plena em Ciências da Religião-UVA e graduado em Tecnologia em Hotelaria-IFCE. Membro da Associação Brasileira dos Pesquisadores em Educação Especial e da Sociedade Brasileira de Psicomotricidade-Capítulo Ceará. Coordenador do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas-NEABI. Atua principalmente nos seguintes temas: inclusão escolar, subjetividade, formação de professores e Atendimento Educacional Especializado.

References

AFANASIEV, V. G. Fundamentos da Filosofia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

CARVALHO, E. A produção dialética do conhecimento. São Paulo: Xamã, 2008.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e Contradição elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez Editora, 1985.

GADOTTI, M. Concepção dialética da educação: um estudo introdutório. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1983.

GÓES, M. C. R.; CRUZ, M. N. Sentido e significado: notas sobre as contribuições de Lev Vigotski. Revista Pro-Posições, Campinas, v. 17, n. 2, p. 31-45, 2006.

HÚNGARO, E. M. Modernidade e totalidade: em defesa de uma categoria ontológica. 2001. 246 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Programa de Pós-Graduação em Serviço Social, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

KONDER, L. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 2008.

LUKÁCS, G. Arte e sociedade: escritos estéticos (1932-1971). Rio de Janeiro: UFRJ, 2009.

LUKÁCS, G. História e consciência de classe. Porto: Escorpião, 1974.

LÖWI, M.; NAÏR, S. Lucien Goldmann, ou a dialética da totalidade. São Paulo: Boitempo, 2005.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. 3. ed. São Paulo: Ciências Humanas, 1982.

MARX, K. O capital. São Paulo: Boitempo, 1989.

MARTINS, L. M. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. Campinas: Autores Associados, 2015.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da Psicologia Histórico-cultural e da Pedagogia Histórico-crítica. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. São Paulo, v. 16, n. 40, p. 283-283, 2012.

NETTO, José Paulo. Introdução ao Estudo do Método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

NUNES, A. S. Sobre o problema do conhecimento nas ciências sociais. Lisboa: Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa, 1981.

PATY, M. Inteligibilidade racional e historicidade. Estudos Avançados. São Paulo, v. 19, n. 54, p. 369-390, 2005.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 45, p. 442-590, 2010.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Published

2022-09-19

How to Cite

OLIVEIRA, Francélio Ângelo de.
HISTORICAL-CULTURAL PSYCHOLOGY: a brief presentation of its analytical categories
. Revista Humanidades & Educação, p. 57–69, 19 Sep. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/19306. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos