The reading experiences of the subject-teacher-reader narrated in a research-training

Authors

Keywords:

reading experiences, autobiographical narratives, teacher education

Abstract

This article is based on research that focused on the reader; the reading experience. This article is based on an investigation centered on the construction of the reader identity: a reader of words, texts, and books; a reader of the world, and of the multiple meanings related to one's own experiences and the experiences of others. Qualitative in nature, the work's main objective is to understand, through autobiographical narratives, whether reading experiences contribute to the formation of the teacher-reader subject who works in the early years of Elementary School in the São Paulo Municipal School System. The research is based on the teachings of Freire (1989; 2021) and Pennac (1993), in addition to dialogues established with theorists who investigate research-training from an autobiographical perspective, among which Passeggi (2016; 2021) and Furlanetto (2003; 2022; 2024) stand out. Through research-training, the Collection of Reading Experiences Atelier was created, whose data presented indicate that the workshop provided formative reflective moments and that autobiographical narratives can be considered as a powerful formative instrument of emancipation, resignification and transformation and that reading experiences contribute to the formation of the subject, the teacher and the reader individually, but also to the formation of the reader-teacher subject, in a plural consciousness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Cavalcanti Candelária, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

Mestre e Doutoranda em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo, membro do grupo de pesquisas Narrativas, Aprendizagens e Formações (NARRAR, UNICID – CNPq). Formadora de professores na Rede Municipal de Educação de São Paulo.

Ecleide Cunico Furlanetto, Universidade Cidade de São Paulo (UNICID)

Pós- Doutora pela Universidade de Barcelona. Professora no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu na Universidade Cidade São Paulo e Coordenadora do grupo de pesquisas Narrativas, Aprendizagens e Formações (NARRAR, UNICID – CNPq).

References

ANDRUETTO, Maria Tereza. Clara e o homem na janela. São Paulo: Ameli, 2020.

BÔAS, Lúcia Villa. Os desafios do conceito de experiência para pensar a profissionalização docente. Rev.Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 867-887, abr./jun, 2017. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416x2017000300867Acesso em: 22 ago. 2023.

BRAKLING, Kátia Lomba. Sobre a leitura e a formação de leitores. São Paulo: SEE: Fundação Vanzolini, 2004. Disponível em:https://conteudo.catolica.edu.br/conteudos/nbt_cursos/textos_praticas_digitais/tema_01/leituras/Tema%201%20-%20Saiba%20mais%20-%20Sobre%20leitura%20e%20a%20forma%C3%A7%C3%A3o%20de%20leitores%20qual%20%C3%A9%20a%20chave%20que%20se%20espera.pdf

Acesso em: 27 fev. 2024.

CANDELÁRIA, Juliana Cavalcanti; MICHELETTI, Guaraciaba e SILVA; Leila Sampaio da. Leitura e formação docente a partir das narrativas autobiográficas. Revista Interfaces, São Paulo, v. 15, n. 11, p. 207-220, 2023. Disponível em: https://publicacoes.uniesp.edu.br/index.php/1/article/view/130. Acesso em: 17 abr. 2024.

CANDELÁRIA, Juliana Cavalcanti. Narrativas de experiências no ateliê coletânea de leituras: a formação do sujeito-professor-leitor dos anos iniciais do ensino fundamental. 2024. Dissertação Mestrado em Educação. Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, 2024. Disponível em: https://repositorio.cruzeirodosul.edu.br/items/04ed9913-729c-4700-a6f1-e03ca8a9dd92.Acesso em: 01 ago. 2025.

CARRASCOZA, João Anzanello. Aos 7 e aos 40.Rio de Janeiro: Alfaguara, p. 17-22, 2016.

CHARTIER, Anne-Marie. Os três modelos da leitura entre os séculos XVI e XXI: como as práticas sociais transformam os métodos de ensino. Revista Brasileira da História da Educação, Maringá, v. 16, n. 1, p. 275-295, 2016. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40774. Acesso em: 17 abr. 2024.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global Editora, 2007.

COUTO, Mia. Rios, cobras e camisas de dormir. E se Obama fosse africano? São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Formação e socialização: os ateliês biográficos de projeto. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 359-371, maio/ago.2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/GxgXTXCCBkYzdHzbMrbbkpM/abstract/?lang=pt.Acesso em:02 jun. 2024.

FERNANDES, Célia Regina Delácio. Avós e netos na Literatura Infantil: vidas compartilhadas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 4, p. 1089-1112, out./dez. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/LLL55dccMSdgFKy5W7gDGkx/?lang=pt. Acesso em: 08 mar. 2024.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989. Disponível em: https://revistaconsciencia.com/paulo-freire-a-importancia-do-ato-de-ler-pdf/Acesso em: 12 mar. 2023.

FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores.Estudos Avançados, São Paulo, v.15, n. 42, p. 259-268,2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/QvgY7SD7XHW9gbW54RKWHcL/?format=pdf&lang=pt

Acesso em: 20 mar. 2023.

FURLANETTO, EcleideCunico; PASSEGGI, Maria. Dialogar com crianças: O que aprendemos com elas? Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18, p. 1-19, 2023. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18858. Acesso em: 25 fev. 2024.

FURLANETTO, EcleideCunico. Como nasce um professor. São Paulo: Paulus, 2003.

FURLANETTO, EcleideCunico; NUNES, Cristiane Nobre; GONÇALVES, Ivanice Nogueira de. Ateliê Formativo: narrativas de profissionais da educação em espiral. Revista Linguagem, Educação e Sociedade, Piauí, v. 28, n. 57, p. 1-21, 2024. Disponível em:http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2526-84492024000200105&lng=es&nrm=iso&tlng=ptAcesso em: 05 jan. 2025.

JOSSO, Marie Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 63, p. 41-438, 2007. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf Acesso em: 22 nov. 2023.

JOSSO, Marie Christine. O corpo biográfico: o corpo falado e o corpo que fala. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 1, p. 19-31, jan./abr. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/rXZF6DgbGRsjFDTvDFCD5YR/?format=pdf&lang=pt

Acesso em: 3 dez. 2023.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, n. 19, jan./fev./mar. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt

Acesso em:17 abr.2024.

LUGONES, Pablo. O Passeio. Blumenau: Pulo do Gato, 2017.

MANGUEL, Alberto. Uma história da leitura.São Paulo: Companhia das Letras, 1997.

NASCIMENTO, Gilciléia Lélia. Souza do. Memorial de formação: um dispositivo de pesquisa-ação-formação.Revista Inter-Legere, Rio Grande do Norte, v. 1, n. 7, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4689

Acesso em: 26 maio 2024.

NÓVOA, Antônio. Professores: imagens de um futuro presente.Lisboa: Educa, 2009.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Reflexividade Narrativa e o poder auto(transformador). Revista Práxis Educacional,Bahia,v.17, n. 44, p. 93-113, jan./mar. 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519- 39932024000100110Acesso em: 12 jun. 2023.

PASSEGGI, Maria da Conceição, Souza, Elizeu Clementino de. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. InvestigaciónCualitativa,[s. l.],p. 6-26, 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/317673701_O_Movimento_AutoBiografico_no_Brasil_Esboco_de_suas_Configuracoes_no_Campo_Educacional

Acesso em: 29 abr. 2024.

PASSEGGI, Maria da Conceição (organizadora e autora). Invenções de vida, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da Experiência na Pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 67-86, 2016. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267

Acessoem: 11 set. 2023.

PENNAC, Daniel. Como um romance. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

PETIT, MICHÈLE. A arte de ler ou como resistir à diversidade. São Paulo: Editora 34, 2010.

PINEAU, Gaston. Emergência de um paradigma antropoformador de pesquisa-ação-formação transdisciplinar. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 102-110, set-dez., 2008. Disponível em:https://www.scielo.br/j/sausoc/a/WjsTMTpbfCgbWKwmZvWGkvR/abstract/?lang=pt

Acesso em: 30 jul. 2023.

PINEAU, Gaston. As histórias de vida em formação: gênese de uma corrente de pesquisa-ação-formação existencial. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 329-343, maio-ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/vBbLxwHQHLFnfrS48HYbhxw/abstract/?lang=pt

Acesso em: 20 nov.2024.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lucia Trevisan de. Aprendizagem do adulto professor. 2ª ed., São Paulo: Edições Loyola, 2015.

PRADO, Coraci Helena do. A aula e a constituição do sujeito-leitor.ItinerariusReflectionis, Jatai, v. 1, n. 3, jan-jul. 2007. Disponível em: file:///C:/Users/8270970/Downloads/admin,+20413-84864-1-PB%20(2).pdfAcesso em: 08 abr. 2023.

SÃO PAULO (SP). Secretaria Municipal de Educação. Coordenadoria Pedagógica. Plano de Organização 2024, São Paulo: SME, COPED, 2024.

Published

2025-12-16

How to Cite

CANDELÁRIA, Juliana Cavalcanti; FURLANETTO, Ecleide Cunico.
The reading experiences of the subject-teacher-reader narrated in a research-training
. Cadernos de Pesquisa, v. 32, n. 4, p. 1–32, 16 Dec. 2025 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/26115. Acesso em: 19 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos