Presence of digital social networks in educational practices of law course
Keywords:
digital technologies, legal education, professor, educational processAbstract
Digital social networks are intensively present in people's lives, a fact that cannot be ignored in the training process within undergraduate courses. The use of digital technologies in educational practices is already a reality; however, how social networks have permeated the daily life of university classrooms is a topic that needs to be studied. Young people use computers networks to access and learn from different media. In fields such as Law, there are professionals and professors who share content and present themselves personally and professionally on digital social networks, many of whom have a significant number of followers. In this sense, this article aims to analyze and discuss how faculty and students of a Law course perceive the repercussions of social networks educational process. The qualitative research used questionnaires and interviews as data collection tools. The study involved 10 professors and 123 students. The results indicated that participants recognize the influence and uses of digital social networks in their personal, academic, and professional lives, as well as their impacts on teaching and learning processes.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.
AZZARI, Eliane Fernandes; MAYER, Lucas Falvo. O show na educação: professores influenciadores do TikTok. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade, [s. l.], v. 15, n. 2, p. 217-226, 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/370715944_O_show_na_educacao_professores_influenciadores_do_TikTok/citations . Acesso em: 27 maio 2025.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BARRETO, Raquel Goulard. Tecnologia e educação: trabalho e formação docente Educ. Soc., Campinas, v. 25, n. 89, p. 1181-1201, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/6HmDSHGqC5VC3RSNtYWZmWS/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 20 dez. 2024.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 49-51, 18 dez. 2018. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104111-rces005-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192 . Acesso em: 10 jun. 2025.
BRASIL. Lei nº 15.100, de 13 de janeiro de 2025. Dispõe sobre a utilização, por estudantes, de aparelhos eletrônicos portáteis pessoais nos estabelecimentos públicos e privados de ensino da educação básica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 14 jan. 2025. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2025/Lei/L15100.htm . Acesso em: 27 maio 2025.
BEHRENS, Marilda Aparecida. Docência universitária: formação ou improvisação? Educação, Santa Maria, v. 36, n. 3, p. 441-454, set./dez. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2976 . Acesso em: 02 jan. 2025.
BORTOLAZZO, Sandro Faccin. De Williams à McLuhan: entre o digital, as novas tecnologias e os estudos culturais. Artefactum: Revista de Estudos em Linguagens e Tecnologias, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 1-15, 2016. Disponível em: https://artefactumjournal.com/index.php/artefactum/article/view/683 . Acesso em: 1 jun. 2025.
BOYD, Danah M.; ELLISON, Nicole B. Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, Indiana, v. 13, n. 1, oct. 2007. Disponível em: https://academic.oup.com/jcmc/article/13/1/210/4583062 . Acesso em: 7 jan. 2024.
CARVALHO, Elizabeth Sampaio Taracievicz de; PESCE, Marly Krüger de. Tecnologias digitais em aula presenciais e virtuais no curso de direito. Humanidades e Inovação, [s. l.], v. 8, n. 48, p. 106-119, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/5682 Acesso em: 7 jan. 2024.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999. (A era da informação: economia, sociedade e cultura, v. 1).
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CHAUÍ, Madalena. Cultura política e política cultural. Estudos Avançados, [s. l.], v. 9, n. 23, p. 71-84, 1995. Disponível em: https://revistas.usp.br/eav/article/view/8848 .
Acesso em: 20 dez. 2024.
DAL’AGNOL, Sidenei; LINO, Rozana; GOLLO, Silvana S.; SILVA, Angelita Freitas da; BOTTONI, Jeferson. Uso de redes sociais virtuais na sala de aula: um estudo exploratório com estudantes. In: SILVA, Marcelo Pereira (org.). Comunicação, mídias e educação. 3. ed. Ponta Grossa: Atena, 2019. p. 121-137.
FRANCO, Maria Amélia do Rosario Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, [s. l.], v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt . Acesso em: 20 dez. 2024.
GATTI, Bernardete A.; ANDRÉ, Marli E. D. A. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolau (org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. Petropolis: Vozes, 2010. p. 29-38.
KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e tempo docente. Campinas: Papirus Editora, 2013.
KUZNEKOFF, Jeffrey H.; TITSWORTH, Scott. The impact of mobile phone usage on student learning. Communication Education, [s. l.], v. 62, n. 3, p. 233-252, 2013.
HOGEMANN, Edna Raquel. O futuro do Direito e do ensino jurídico diante das novas tecnologias. Revista Interdisciplinar de Direito, [s. l.], v. 16, n. 1, p.105-115, jan./jun. 2018. Disponível em: https://revistas.faa.edu.br/FDV/article/view/487 . Acesso em: 11 dez. 2024.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1999.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
LORENZO, Eder Maia. A Utilização das redes sociais na educação: a importância das redes rociais na educação. 3. ed. São Paulo: Clube de Autores, 2013.
MARIA, Vanessa Andriane; PORTO, Cristiane de Magalhães. O uso do TikTok como recurso educacional no ensino do Direito: uma análise das percepções dos discentes. Revista Cocar, [s. l.], v. 19, n. 37, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7235. Acesso em: 13 jan. 2025.
MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2004.
MOROZOV, Evgeny. Big Tech: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: Ubu, 2018.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. 1. ed. Porto Alegre: Meridional, 2009.
SANTAELLA, Lúcia. Desafios da ubiquidade para a educação. Revista Ensino Superior, Campinas, v. 9, p. 19-28, 2013. Disponível em: https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br/edicoes/edicoes/ed09_abril2013/NMES_1.pdf . Acesso em: 11 dez. 2024.
SANTOS, Rodrigo Otávio dos. Algoritmos, engajamento, redes sociais e educação. Acta Educ., Maringá, v. 44, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/52736. Acesso em: 02 maio 2025.
VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Formação de professores para o uso das tecnologias digitais: desafios e perspectivas. Campinas: Papirus, 2021.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução Paulo Bezerra. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.














