"IMAGINATION TO POWER":

ATTEMPTS TO TRANSFORM SOCIETY AND DEMOCRATIZE PORTUGUESE AND BRAZILIAN UNIVERSITIES IN THE SECOND HALF OF THE 20TH CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n4.2023.62

Keywords:

Luso-Brazilian University, Student Movement, History of Education

Abstract

His text arises from an invitation: to deepen knowledge about the circulation of pedagogical ideas between Portugal and Brazil. To this end, we describe and critically analyze part of the action of the student movements that took place in Portugal and Brazil, in the 1960s and 70s. We seek to develop a historical and theoretical study, on the points of contact between Nise da Silveira, a Brazilian psychiatrist, and Manuela Malpique, professor of Educational Sciences at the University of Porto. We establish a parallel with the work of Paulo Freire, contemporary with the two examples discussed here, and which helps us understand the relationship between the idea of ​​democratization of the university and, above all, a transformation of the elitist, classist, capitalist society that the university has nurtured.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, Alberto, & Magalhães. António The triple crisis of the university and its reinvention. Higher Education Policy, 16(2), 239-253, 2003.

Amorim, José Pedro & Cortesão, Luiza. Refletindo sobre algumas das interessantes transgressões da obra de Freire. Saber & Educar, 31(2), 1-9. https://doi.org/10.25767/se.v30i2.29368

Antunes, Maria João. Lutas dos estudantes na ditadura e sua influência nas transformações educativas após o 25 de Abril – Os movimentos estudantis do Porto (Tese de Doutoramento). Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto, Portugal.2002

Artaud, Antonin (1947/1995). História vivida de Artaud-Momo (frente-a-frente). Hiena.1995

Azevedo, Rodrigo, Felgueiras, Margarida & Barroso, António (Orgs.) Cultura escolar, migrações e cidadania: livro de resumos. VII Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação. Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. 2008.

Bourdieu, Pierre (1997). Razões Práticas. Sobre a teoria da acção. Celta.1997.

Brandão, Carlos R. & Assumpção, Raiane. Cultura rebelde – escritos sobre a educação popular ontem e agora. Instituto Paulo Freire.2009

Calderón, Adolfo Ignacio. Responsabilidade social universitária: contribuições para o fortalecimento do debate no Brasil. Estudos: Revista da Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior, 24(36), 7-22, 2006

Caramelo, João. Educação e Desenvolvimento Comunitário num processo de transição autogestionário (Tese de Doutoramento). Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto, Portugal.2010.

Cerqueira, Vera & Felgueiras, Margarida Louro.Pedagogias da Alteridade. Perspetivas sobre a emoção de lidar: Manuela Malpique e Nise da Silveira. Revista de Educação Pública Cuiabá, 27(66), 927-949. 2018.

Cohn-Bendit, Daniel, Sartre, Jean-Paul, & Marcuse, Herbert . La imaginación al poder. Argonauta.1978.

Fávero, Maria de Lourdes . Universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar, Curitiba, 28, 17-36. 2006.

Fávero, Maria de Lourdes . A UNE em tempos de autoritarismo. UFRJ.2009.

Felgueiras, Margarida Louro.Constituição de acervos de educação em Portugal: problemas e práticas. Comunicação apresentada ao XI Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Latinoamericana: Sujetos, poder y disputas por la educación, realizado de 6 a 9 de maio de 2014. Texto não publicado.

Felgueiras, Margarida Louro .Manuela Malpique: a mulher, a investigadora e a pedagoga (1932-1999). In Reitoria da Universidade do Porto (Org.). Manuela Malpique: reinventar a educação, reinventar a utopia democrática (pp. 7-32). Universidade do Porto.2007

Felgueiras, Margarida Louro & Ferreira, António Gomes .Prefácio a quatro vozes e dois tons. In Margarida Louro Felgueiras & Maria Cristina Menezes (Orgs.), Rogério Fernandes. Questionar a sociedade, interrogar a história, (re)pensar a educação (pp. 15-21). Afrontamento.2004

Fernandes, Rogério & Adão, Áurea (Orgs.) Leitura e escrita em Portugal e no Brasil 1500-1970: actas do 1.º congresso luso-brasileiro de história da educação. 3 volumes. Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação.1998

Freire, Paulo .Educação e atualidade brasileira. Tese de concurso para a cadeira de História e Filosofia da Educação na Escola de Belas Artes de Pernambuco.1959

Freire, Paulo .Pedagogia do oprimido. Afrontamento.1972

Freire, Paulo). Cartas à Guiné-Bissau. Registros de uma experiência em processo. 4. edição. Paz e Terra.1978

Freire, Paulo. Educação e mudança. 26. edição. Paz e Terra. 1979/2002

Freire, Paulo.A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 39. edição. Cortez. 1992/2000

Freire, Paulo .Cartas a Cristina. Reflexões sobre minha vida e práxis. 2. edição. Paz e Terra. (1994/2015).

Freire, Paulo. À sombra desta mangueira. 3. edição. Olho d’Água. (1995/2000).

Freire, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. 9. edição. Olho d’Água. 1998.

Freire, Paulo.Pedagogia da indignação. Cartas pedagógicas e outros escritos. 4. reimpressão. UNESP.2000

Gadotti, Moacir. Extensão universitária: para quê. Instituto Paulo Freire.2017

Gadotti, Moacir. Alfabetizar e Politizar. Angicos, 50 anos depois. Foro de Educación, 12(16), 51-70. 2014.

Gohn, Maria. Os movimentos e as lutas do período de 1964 a 2004 em São Paulo. Anais do VIII Congresso Luso-Afro-Brasileiro de Ciências Sociais. Coimbra, de 16 a 18 de setembro. Disponível em https://www.ces.uc.pt/lab2004/pdfs/MariaGohn.pdf, em novembro de 2023.2004.

Hobsbawm, Eric. A Era dos Extremos. A História do século XX (1914-1991). Presença.1997

Idalgo, Gabriel, Correia, José Alberto, & Medina, Teresa . A crise do trabalho nos discursos de universidades públicas portuguesas: a epistemologia do contrabandista na sociedade do conhecimento. Trabalho & Educação, 28(1), 13–27. https://doi.org/10.35699/2238-037X.2019.9794. 2019

Jung, Carl G.O espírito na arte e na ciência. Vozes.2012

Lima, Licínio.A gestão democrática das escolas: do autogoverno à ascensão de uma pós-democracia gestionária? Educação & Sociedade, 35, 1067-1083.2014

Loff, Manuel. 1968 na história da mobilização social e política: Uma interpretação. In F. Bessa Ribeiro, M. C. Silva, A. Janela Afonso, C. M. Soeiro Matos, F. Azevedo Mendes, I. M. Estrada Carvalhais, S. C. Conduto Sousa, & A. M. Reis Jorge (Eds.), Karl Marx: Legado, Críticas e Atualidade (pp. 343-355). Húmus.2022.

Malpique, Manuela.A Vida e as suas histórias: Projecto, Vida e Posições Existenciais. In Comunicações do Seminário Internacional: A Escola Primária: entre a imagem e a memória, Porto, pp. 65-72.2000

Malpique, Manuela .Histórias de Vida. Campo de Letras.2002

Malpique, Manuela. Na escola, o imaginário (dos alunos) é colonizado pela razão (dos professores)? In Repensar a Escola 1.as Jornadas Pedagógicas (pp. 7-17). Universidade Católica Portuguesa (Pólo de Leiria).1996

Marwick, Arthur The Sixties: Cultural Revolution in Britain, France, Italy and The United States, c. 1958- c.1974. Oxford University.1998.

Nóvoa, António. Educação 2021: Para uma história do futuro. Educação, Sociedade & Culturas, 41, 171-185.2014

Oliveira, Luísa Tiago. Estudantes e Povo na Revolução. O serviço cívico estudantil (1974-1977). Oeiras: Celta Editora. 2004.

Pax Romana. La Responsabilidad Social de la Universidad: Actas del XXV Congreso mundial de Montevideo. Estela. 1966.

Pinto, António & Paris, André. Democratization and its legacies. In J. M. Fernandes, P. C. Magalhães & A. C. Pinto (Eds.), The Oxford handbook of Portuguese Politics (pp. 18-37). Oxford University.2023

Poerner, Arthur J. .O poder jovem: história da participação política dos estudantes brasileiros. Booklink.2004

Pompeu e Silva, José O. & Reily, Lucia (Orgs.) .Marcas e Memórias: Almir Mavignier e o Ateliê de Pintura de Engenho de Dentro. Komedi.2012.

Silveira, Nise (Coord.) . Casa das Palmeiras: A emoção de lidar. Uma experiência em Psiquiatria. Alhambra.1986

Silveira, Nise . Imagens do Inconsciente. Alhambra.1981

Stoer, Stephen R. A reforma de Veiga Simão no ensino: projecto de desenvolvimento social ou «disfarce humanista»? Análise social, 19(77/79), 793-822.1983

Published

2024-01-22

How to Cite

AMORIM, José Pedro; ANTUNES, Maria João; CERQUEIRA , Vera.
"IMAGINATION TO POWER":: ATTEMPTS TO TRANSFORM SOCIETY AND DEMOCRATIZE PORTUGUESE AND BRAZILIAN UNIVERSITIES IN THE SECOND HALF OF THE 20TH CENTURY
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 4, p. 157–181, 22 Jan. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/22926. Acesso em: 23 nov. 2024.