COMPLEX THINKING IN THE FIELD OF EDUCATION:
A CONTRIBUTION TO THE DEVELOPMENT OF AN EMANCIPATORY CURRICULUM
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.38Keywords:
Complexity Theory, Edgar Morin, Brazilian EducationAbstract
The text is the outcome of discussions held in the course "Education, Emancipation, and Difference", part of the Graduate Program in Science Education at a University in the interior of the state of Rio Grande do Sul. The aim was to comprehend and contemplate the complexity paradigm, based on Edgar Morin's work, and its significance for the epistemology in the field of education. Methodologically, it's characterized as a State of Knowledge, qualitative and descriptive in nature. Academic articles from 2018 to 2022 were chosen, with the keywords "Education" and "Complex Thinking", from national journals that underwent peer-review. The analysis yielded 23 works that display the contributions of the complexity paradigm to education. The authors advocate concepts such as transdisciplinarity, interdisciplinarity, planetary thinking, and global society. They demonstrate that the oversimplification of knowledge has not aided in understanding the complexity of life and the world.
Downloads
References
AMARAL, M. M; SANTOS, E. Biopolíticas de currículo: notas de uma pesquisa-formação na cibercultura. Acta Scientiarum. Education, v. 40, n. 2, p. 36-86, 2018. Doi: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i2.36086.
ARDOINO, J. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: Barbosa, J.G. (Org.) Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: EDUFSCAR, p. 24–41, 1998.
ARRUDA, M. P.; FEIJÓ. A, I. C.; MACHADO, S. S. B. Paradigm To Assistance Paradigm of Comprehensive Development of the Child: the Teachers” Perception of Early Childhood Education. Holos, v. 34, n. 7, p. 91–102, 2018. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8405-7.ch034.
ARRUDA, M. P; MORAES, N. A. Sonhos de vida da gestante adolescente: reflexões sobre o papel educativo do enfermeiro. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 2, p. 822–838, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.n2.2018.9537.
BATISTELLA, M. P; GUÉRIOS, E. Edgar Morin e sua trilogia voltada ao sistema educacional. Educação & Linguagem, v. 23, n. 1, p. 99–117, 2020. DOI: https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v23n1p99-117.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2001.
BONAMI, B; PIAZENTINI, L; DALA-POSSA, A. Education, Big Data and Artificial Intelligence: Mixed methods in digital platforms. Comunicar, v. 28, n. 65, p. 43–52, 2020. DOI: https://doi.org/10.3916/C65-2020-04.
COSTA SANTOS, S. Educação em Enfermagem e a complexidade. Contexto e Educação, v. 73, p. 103–117, 2005.
DAMÁZIO, M. F. M; ROCHA, E. M; ALENCAR, E. S. Educação Inclusiva no Ensino Superior: sala de aula que espaço é este? Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. esp2, p. 1359–1373, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11648.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Introdução: rizoma. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia, v. 1, p. 11–37, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-93131998000200008.
DEMO, P. Complexidade e aprendizagem: a dinâmica não linear do conhecimento. In: complexidade e aprendizagem: a dinâmica não linear do conhecimento. 2011.
TONONI, G; EDELMAN, G. M. Consciousness and complexity. science, v. 282, n. 5395, p. 1846-1851, 1998.
FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257–272, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000300013.
FLORÊNCIO, Roberto Remígio; SANTOS, Carlos Alberto Batista dos; LEITE, Vlader Nobre. Da atualidade de Os bruzundangas (e a escola moderna). Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 42, n. 2, p. e51644, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v42i2.51644.
FONSECA E SILVA, J. G; ROSENO, C. P. Questionando a proposital invisibilidade: reflexões sobre a abordagem das relações de gênero no PIBID – Interdisciplinar da UPE Campus Petrolina. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 2, p. 764–784, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.n2.2018.9645.
LIMA, L. C et al. Concepções sobre ambientalização curricular: o desafio do pensamento sistêmico. ETD - Educação Temática Digital, v. 20, n. 1, p. 193, 2018. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v20i1.8648818.
LIMA, V. V et al. Desafios na educação de profissionais de Saúde: uma abordagem interdisciplinar e interprofissional. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 22, n. suppl 2, p. 1549–1562, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0722.
MARTINS, C; GIRAFFA, L. M. M. Possibilidades de ressignificações nas práticas pedagógicas emergentes da gamificação. ETD - Educação Temática Digital, v. 20, n. 1, p. 5, 2018. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v20i1.8645976.
MONTERO ZENDEJAS, D. A. A influência do juspositivismo em instituições de ensino superior de direito em fortaleza. Revista quaestio iuris, v. 13, n. 1, p. 795–817, 2020. DOI: https://doi.org/10.12957/rqi.2020.40646.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, E. Educação e complexidade: os sete saberes e outros ensaios. São Paulo: Cortez, 2002.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 4. ed. Porto Alegre: Sulina, 2013.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. Brasília: UNESCO, 2000.
MORÍN, E. Complexidade humana. Novos Paradigmas, Cultura e Subjetividade. Porto. Alegre: Artes Médicas, 1999.
MORIN, E; CIURANA, E. R; MOTTA, R. Educar na era planetária: O pensamento complexo como Método de aprendizagem no erro e na incerteza humana. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
MORIN, E; WULF, C. Planeta a aventura desconhecida. Unesp, 2002.
NICOLESCU, B. Um novo tipo de conhecimento: transdisciplinaridade. Educação e transdisciplinaridade, v. 1, n. 2, 2000.
OLIVEIRA, F. V; BARBOSA, J. G. Corpo e ciência do conhecimento disciplinar à visão plural. ETD - Educação Temática Digital, v. 23, n. 1, p. 192–211, 2021. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8655904.
OLIVEIRA, T. L. F. F; BEHRENS, M. A; PRIGOL, E. L. Formação docente on-line à luz do paradigma da complexidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 15, n. 4, p. 1888–1902, 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.13065.
OLIVEIRA, E. R; JÚNIOR, F. G. P. Políticas públicas educacionais: os extremos entre sergipe e ceará. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 16, n. 1, p. 93–113, 2022. DOI: https://doi.org/10.12712/rpca.v16i1.52757.
OZELAME, D. M. Pensamento complexo, educação e aprendizagem. Revista Espaço Acadêmico, v. 15, n. 170, p. 80–86, 2015.
PETRAGLIA, I. E. M: A educação e a complexidade do ser e do saber. 12a Edição. [S. l.]: Petrópolis: Vozes, 2011.
PILLOTTO, S. S. D; SILVA, C. C. Pesquisar e pesquisar-se na educação: movimentos criados pela estética e pelas sensibilidades. EccoS – Revista Científica, n. 53, p. e16664, 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n53.16664.
POI, T. M. et al. Formação inicial do docente de matemática – investigando a Expressão Gráfica no currículo da UFPR. Acta Scientiarum. Education, v. 41, n. 1, p. 36603, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.36603.
ROMANINI NETTO, E. Ciências da Natureza e materialismo histórico-dialético: encontros e desencontros na formação de educadores do campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, v. 3, n. 3, p. 1009–1036, 2018. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p1009.
ROMANOWSKI, J. P; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da erte” em educação. Diálogo Educ., v. 6, n. 19, p. 37–50, 2006.
SANTOS, A. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, p. 71–83, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000100007.
SANTOS, M. P; SANTIAGO, M. C; NASCIMENTO, L. M. F. Histórico de formação e consolidação da pesquisa colaborativa em rede: OIIIIPe e lapeade em foco. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. esp2, p. 1236–1251, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.nesp2.set2018.11639.
SENGIK, A. S; TIMM, J. W; STOBÄUS, C. D. Estágio docente como prática pedagógica. ETD - Educação Temática Digital, v. 21, n. 4, p. 979–993, 2019. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8652391.
SILVA, A. X; CUSATI, I. C; GUERRA, M. G. G. V. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade: dos conhecimentos e suas histórias. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. 3, p. 979–996, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v13.n3.2018.11257.
SOARES VIEIRA, A. A; DIAS, L. A. N. P; CHEDIAK, S. Challenges and contributions regarding integration of disciplines in the Vocational Education integrated to Upper Secondary Education at IFMS, Nova Andradina Campus. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n. esp1, p. 359–378, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11425.
WULF, C. Educação para o desenvolvimento sustentável no Antropoceno: mimese, rituais, gestos. Revista Lusófona de Educação, v. 52, n. 52, p. 87–102, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.