AUGMENTED REALITY AS A PROSPECT OF MIXED INTERACTION BETWEEN THE READER AND THE TEXTBOOK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n2.2022.25

Keywords:

pedagogical innovation, augmented reality, reader-text interaction, textbook, science teaching

Abstract

If, on the one hand, nowadays the so-called traditional teaching already meets resistance that points to and encourages more active and technological models, on the other, it is necessary to think about the ed-ucational instruments that are present in schools. Therefore, it is relevant to bring to light investigations that present innovating options for the use of these instruments. This research proposed to identify the possibility of pedagogical innovation from a modern perspective of the interaction between the reader and the textbook. In order to achieve this goal, the methodological path was based on applied research, employing a bibliographic and documental survey. As a result of the research, we identified the perspective of mixed interaction between the reader and the textbook. As for its concept, it is based on making use of
one or more elements, both the internal interaction and the external interaction in a synchronous and continuous way, bringing out from this relationship new components that - a priori - would not be visible to the reader. In practice, one way identified to visualize this perspective is through the Augmented Reality technology. We conclude then, that the search for new forms of interaction between the reader and the textbook is not finished, because, from this study, we can glimpse investigations that allow other viable alternatives to perspectives present in the internal, external, and mixed interaction between the reader and the textbook.

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Author Biographies

João Ferreira Sobrinho Júnior, Universidade Federal de Goiás

Possui graduação em Sistemas de Informação pela Universidade Federal do Acre (2009), graduação em Pedagogia Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Acre (2005), além de especialização em Planejamento e Gestão Escolar (2007), como também, mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco (2011) e cursa atualmente Doutorado na Universidade Federal de Goiás. É servidor público no cargo de Técnico em Assuntos Educacionais da Universidade Federal de Goiás.Tem experiência no ensino mediado por tecnologia.

Nyuara Araújo da Silva Mesquita, Universidade Federal de Goiás

Licenciada, mestre e doutora em Química pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Professora associada da área de Ensino de Química na Universidade Federal de Goiás, orientando no mestrado e doutorado do Programa de Pós-Graduação em Química do Instituto de Química-UFG e no Programa de Mestrado em Educação em Ciências e Matemática da UFG, foi coordenadora de área do PIBID/Química UFG campus Goiânia, coordena o Laboratório de Educação Química e Atividades Lúdicas (LEQUAL). É pesquisadora do NUPEC-Núcleo de Pesquisa em Ensino de Ciências da UFG. Vice-diretora da Divisão de Ensino da Sociedade Brasileira de Química nas gestões 2016-2018 e 2018-2020. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Ensino de Química, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores de Química e Ciências, Educação Ambiental, políticas públicas e ensino de química, jogos e atividades lúdicas voltadas para o ensino de ciências e mídias no ensino de ciências.

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Published

2022-07-05

How to Cite

SOBRINHO JÚNIOR, João Ferreira; MESQUITA, Nyuara Araújo da Silva.
AUGMENTED REALITY AS A PROSPECT OF MIXED INTERACTION BETWEEN THE READER AND THE TEXTBOOK
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 2, p. 59–78, 5 Jul. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/18048. Acesso em: 19 may 2024.

Issue

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Artigos