THE SCHOOL LIBRARY AS A POPULAR CLAIM AGENDA IN BRAZIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v22n1.2023.5

Keywords:

school library, school librarian, Librarianship, public policies on reading and writing, educational public policies

Abstract

This paper discusses the school library as a popular demand agenda in Brazil, verifying that the image of this information unit cooperates for the perpetuation of its social invisibility. When examining the external spheres of these discursive communities, the school library is outside the visibility of the rights, desires, and informational needs of the Brazilian school community. The idea defended in this communication, based on the collected evidence, documentation and studies on the phenomenon and the experiences in the field by the author, over the last thirty years of professional practice, denote that there is a territory to be conquered: to make the school library (with collection, technologies and the librarian) is part of the agenda of popular demand in Brazil, as an inherent right of children, adolescents and adults in the process of formal education, and a duty of the State. As findings of the discussion, it was verified as a priority that the universalization of the school library is integrated to the priorities of Advocacy of Library Science. It was concluded that, in building the universalization of the school library in Brazil, two ways are pointed out for this to happen: providing more dynamic, inclusive experiences with a universal design and creating possibilities for contact with knowledge and its sources, in addition to the contents programmatic. This can be achieved through the work of the professional librarian, inserted among the specialists of the multidisciplinary team of school systems. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valéria Aparecida Bari, Universidade Federal de Sergipe

Líder do Grupo PLENA (https://www.facebook.com/plenacnpqufs/). Docente do Departamento de Ciência da Informação DCI/CCSA/UFS. (http://ccsa.ufs.br/pagina/20168-departamento-de-ciencia-da-informacao). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação PPGCI/UFS. (http://ppgci.ufs.br/pagina/20819). Editora da Revista Cajueiro: Ciência da Informação e Cultura da Leitura (https://seer.ufs.br/index.php/Cajueiro). Membro da Comissão Coordenadora do programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (COMPIBIC/UFS) e Comissão de Pesquisa (COMPQ/UFS). Membro do Conselho Federal de Biblioteconomia (CFB) - 19 Gestão (2022-2024). Membro da Comissão de Estudos de Documentação ABNT/CE-014:000.001. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0106962520738975.

References

BAÇÃ, Dandara. Críticas sinceras à campanha “sou biblioteca escolar”. Biblioo: cultura informacional, Rio de Janeiro, 7 jul. 2022. Disponível em: https://biblioo.info/criticas-sinceras-a-campanha-sou-biblioteca-escolar/. Acesso em: 08 jul. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2021.pdf. Acesso em: 1 mar. 2023.

BRASIL. Lei nº 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. Brasília, DF, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm. Acesso em: 20 jun. 2023.

BRASIL. Lei nº 10.753, de 30 de outubro de 2003. Institui a Política Nacional do Livro. Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.753.htm. Acesso em: 20 jun. 2023.

BRAYNER, Cristian. O bibliotecário brasileiro é um alienado político? Biblioo: cultura informacional, Rio de Janeiro, 27 fev. 2019. Disponível em: https://biblioo.info/o-bibliotecario-brasileiro-e-um-alienado-politico/. Acesso em: 08 jul. 2022.

CAMPELLO, Bernadete (coord.). Biblioteca escolar como espaço de produção do conhecimento: parâmetros para bibliotecas escolares. Campinas: GEBE, 2010. Disponível em: https://docplayer.com.br/7582682-Biblioteca-escolar-como-espaco-de-producao-do-conhecimento.html. Acesso em: 25 nov. 2012.

CAMPELLO, Bernadete; BARBOSA, Ricardo Rodrigues; PROENÇA, Samuel Gonçalves. Bibliotecas escolares no Brasil: uma análise dos dados estatísticos do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. RICI: R. Ibero-amer. Ci. Inf., Brasília, v. 11, n. 3, p. 609-624, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.26512/rici.v11.n3.2018.10397. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/89629. Acesso em: 1 de mar. 2023.

FREIRE, José Ribamar Bessa. Escolas brasileiras jogam livros no lixo. Jusbrasil, Salvador, [1 jun. 2014]. Disponível em: https://carollinasalle.jusbrasil.com.br/noticias/131353928/escolas-brasileiras-jogam-livros-no-lixo. Acesso em 25 jun. 2022.

LAUAR JUNIOR, Rômulo Mansur.; PAIVA, Marília. de A. M. de. bibliotecas escolares no plano estadual de educação de minas gerais. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/16876. Acesso em: 20 jun. 2023.

PAULA, Chico de. Qual o papel do(a) bibliotecário(a) na sociedade brasileira atual? Biblioo: cultura informacional, Rio de Janeiro, 12 mar. 2021. Disponível em: https:// https://biblioo.info/qual-o-papel-doa-bibliotecarioa-na-sociedade-brasileira-atual/. Acesso em: 23 maio 2021.

IFLA. Manifesto IFLA/ UNESCO para biblioteca escolar. Tradução Neusa Dias de Macedo. São Paulo: IFLA, 2000. Disponível em: https://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf. Acesso em: 08 jul. 2022.

MACEDO, Neusa Dias de (org.). Biblioteca escolar brasileira: da memória profissional a um fórum virtual. São Paulo: Editora SENAC, 2005. 446 p.

OLIVEIRA, Débora Santos de; SOUZA, Elisabete Gonçalves de. Esboço histórico da Biblioteca Escolar no Brasil Colônia. Pesq. Bras. em Ci. da Inf. e Bib., João Pessoa, v. 15, n. 2, p. 27-34, 2020. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/150705. Acesso em 8 jul. 2022.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RANGANATHAN, Shiyali Ramamrita. As cinco leis da Biblioteconomia. Brasília: Briquet de Lemos Livros, 2009.

SANTOS, Andrea Pereira dos; LIMA, Myriam Martins; RESENDE, Vanessa Ferreira de Almeida. A legislação da biblioteca escolar nos estados pós Lei 12.244: o que mudou? Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 17, p. 1-25, 2021. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/165882. Acesso em: 1 mar. 2023.

SANTOS, Jailson Hilario dos; BARI, Valéria Aparecida. Avaliação de bibliotecas escolares por meio de instrumentos de parametrização, para aprimoramento de políticas públicas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BIBLIOTECONOMIA E DOCUMENTAÇÃO, 16., 22-24 jul. 2015, São Paulo. Anais eletrônicos [...]. São Paulo: FEBAB, 2015. p. 1.3. Disponível em: http://repositorio.febab.org.br/items/show/1244. Acesso em: 8 jul. 2022.

Published

2023-06-28

How to Cite

BARI, Valéria Aparecida.
THE SCHOOL LIBRARY AS A POPULAR CLAIM AGENDA IN BRAZIL
. Revista Bibliomar, v. 22, n. 1, p. 98–121, 28 Jun. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20961. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos