PROJECT-BASED LEARNING IN LIBRARY SCIENCE DISTANCE EDUCATION

report of the elaboration of a Subject Headings List

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v22n1.2023.4

Keywords:

Project-based learning (PBL), library Science distance education, subject heading list

Abstract

it reports the pedagogical outline, from planning to realignment, of an activity based on Project-Based Learning (PBL) aligned with competences and skills for the 21st century, in the discipline of Documentary Languages ​​of the distance learning course in Librarianship in a private institution. The proposal was to create a List of Subject Headings in a cooperative and/or collaborative way, integrating around 170 students from 6 classes (five regular and one dependency) of the first semester of 2022. The objectives of the activity were: to understand possible noises caused by natural language during the indexing process and understand the theoretical underpinnings of subject heading lists. The didactic sequence was divided into two stages: identification of digital book subjects in natural language and creation of a subject heading list. Discussion forum tools, Google Docs® and Youtube® were used, as well as digital libraries. In addition to allowing the understanding of the historical context of the creation of indexing languages, it allowed students to perceive the need to develop theories and norms to improve documentary communication. For the future realignment of the task, which is being developed again in the first half of 2023, a more detailed identification of the learning objectives, digital objectives and necessary content/knowledge was made. Finally, it begins the discussion about the need to create a taxonomy for teaching thematic representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raquel Juliana Prado Leite de Sousa, Centro Universitário Claretiano; Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação pela UFSCar. Realizou pesquisa de pós-doutorado no Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da UFSCar com a temática de análise bibliométrica sobre metodologias ativas de ensino-aprendizagem e ensino remoto. Atua como bibliotecária do Centro de Integração, Documentação e Difusão Cultural (CIDDIC) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Também é professora do curso de Biblioteconomia do Centro Universitário Claretiano e coordenadora do curso de pós-graduação lato sensu em Metodologias Ativas de Ensino. Possui graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela UFSCar, em Comunicação Social - Jornalismo pela UNESP e licenciatura plena em Língua Portuguesa pelas FIMI. É pesquisadora dos Grupos de Pesquisa Estudos da Música Brasileira dos séculos XX e XXI - UNICAMP e Processos de ensino e aprendizagem na modalidade a distância a partir da implementação do laboratório/brinquedoteca - UFSCAR. Tem experiência no ensino presencial e a distância de Biblioteconomia e na elaboração de material didático, em especial nas áreas de classificação bibliográfica, tesauros, indexação, análise documental e catalogação.

Vanessa de Oliveira Andrade, Centro Universitário Claretiano

Bacharel em Biblioteconomia pelo Centro Universitário Claretiano. Tem experiência como auxiliar de biblioteca e com normalização acadêmica e científica desde 2010.

References

ANDERSON, L. W.; KRATHWOHL, D. A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of Bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman, 2001. Disponível em: https://www.uky.edu/~rsand1/china2018/texts/Anderson-Krathwohl%20-%20A%20taxonomy%20for%20learning%20teaching%20and%20assessing.pdf. Acesso em: 07 jan. 2023.

BARCELLOS, Barbara França; CARVALHO, Telma de. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na formação de bibliotecários: uma necessidade emergente. Convergência em Ciência da Informação, [S. l.], v. 1, n. 2, p. 123-130, 2018. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/conci/article/view/10233. DOI: https://doi.org/10.33467/conci.v1i2.10233. Acesso em: 21 jul. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Referenciais de qualidade para Educação Superior a Distância. Brasília, DF: MEC, agosto de 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/legislacao/refead1.pdf. Acesso em: 16 jul. 2022.

CESARINO, Maria Augusta da Nóbrega; PINTO, Maria Cristina Mello Ferreira. Cabeçalho de assunto como linguagem de indexação. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, p. 268-288, 1978. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/71210. Acesso em: 12 dez. 2018.

CHURCHES, Andrew. Bloom´s digital taxonomy. Preuzeto, 2007. Disponível em: https://www.pdst.ie/sites/default/files/BloomDigitalTaxonomy-AndrewChurches.pdf. Acesso em: 09 fev. 2023.

EDUCATION FOR LIFE AND WORK: developing transferable knowledge and skills in the 21st Century. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. James W. Pellegrino and Margaret L. Hilton, Editors. Washington, DC: The National Academies Press, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.17226/13398. https://nap.nationalacademies.org/read/13398/chapter/1. Acesso em: 20 jul. 2022.

FERRAZ, Wanda. Relação de assuntos para cabeçalhos de fichas. 5. ed. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1977.

FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/bRkFgcJqbGCDp3HjQqFdqBm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 08 fev. 2023.

FERREIRA, Vania de Souza et al. Didática. Porto Alegre: SAGAH, 2018.

FIUZA, Marysia Malheiros. O ensino da “Catalogação de assunto”. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 257-269, 1985. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reb/article/view/36526. Acesso em: 19 jul. 2022.

GIL URDICIAIN, Blanca. Manual de linguajes documentales. 2. ed. rev. ampl. Gijón (Asturias): Ediciones Trea, 2004.

KARPINSKI, Josiani Aparecida. et al. Fatores críticos para o sucesso de um curso em EAD: a percepção dos acadêmicos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 22, n. 2, p. 440-457, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-40772017000200010. Acesso em: 17 jul. 2022.

KOBASHI, Nair Yumiko. Fundamentos semânticos e pragmáticos da construção de instrumentos de representação de informação. DataGramaZero, João Pessoa, v. 8, n. 6, dez. 2007. Disponível em: http://www.brapci.inf.br/index.php/article/view/0000007756/afaee985f0729edf7ceb3925f54e80a4 Acesso em: 12 dez. 2018.

LIB NEO, José Carlos. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

LUCKESI, Cipriano. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

MACULAN, Benildes Coura Moreira dos Santos et al. Estratégias avaliativas no ensino de organização da informação no curso de Biblioteconomia. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 18, p. 01-22, 2022. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1697. Acesso em: 20 jan. 2022.

MAPFRE América. Glossário de termos de assunto do Handbook of Latin American Studies. [S. l.: s. n.], c1995. Disponível em: http://lcweb2.loc.gov/hlas/portugues/assuntos.html. Acesso em: 19 jul. 2022.

MARTINHO, Noemi Oliveira; FUJITA, Mariângela Spotti Lopes. La catalogación de materias: apuntes históricos sobre su normalización. Scire: representación y organización del conocimiento, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 61–70, 2010. Disponível em: https://www.ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/4012. Acesso em: 20 jul. 2022. DOI: 10.54886/scire.v16i2.4012.

ONU. Transformando nosso mundo: a agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Traduzido do inglês pelo Centro de Informação das Nações Unidas para o Brasil (UNIC Rio) e revisado pela Coordenadoria-Geral de Desenvolvimento Sustentável (CGDES) do Ministério das Relações Exteriores do Brasil. Última edição em 11 de fevereiro de 2016. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/Brasil_Amigo_Pesso_Idosa/Agenda2030.pdf. Acesso em: 12 fev. 2023.

SOUSA, Raquel Juliana Prado Leite de. Plano de ensino. Batatais, SP: Claretiano, 2022.

SOUZA, Leandro do Nascimento de; TANUS, Gabrielle Francinne de S. C. Metodologias ativas de aprendizagem no ensino da biblioteconomia: uma revisão sistemática da literatura. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 12., Rio de Janeiro, 25 a 29 de outubro de 2021. Anais [...]. Rio de Janeiro: Ibict, 2021. Disponível em: https://ancib.org/enancib/index.php/enancib/xxienancib/paper/viewFile/305/380. Acesso em: 19 jul. 2022.

TÔRRES, Lecy Maria Caldas. Sistematização da Sintaxe de Cabeçalho de Assunto. [S. l.; s. n., 199?]. Disponível em: http://eooci.uff.br/sistematizacao-da-sintaxe-de-cabecalho-de-assunto/. Acesso em: 19 jul. 2022.

WESTPHAL, Julhane; MIRITZ, Luciane Dittgen. Objetivos educacionais de aprendizagem e processos cognitivos de alto nível no ensino remoto: uma análise a partir da taxonomia digital de Bloom. In: JORGE, Welington Junior (Org.). Tecnologias e mídias digitais na educação: conceitos práticos e teóricos. Maringá, PR: Uniedusul, 2021. p. 63-77. cap. 6. Disponível em: https://www.uniedusul.com.br/wp-content/uploads/2021/12/E-BOOK-TECNOLOGIAS-E-MIDIAS-DIGITAIS-NA-EDUCACAO-CONCEITOS-PRATICOS-E-TEORICOS.pdf#page=63. Acesso em: 19 jul. 2022.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução E. Rosa. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 1998.

ZENG, Marcia Lei. Knowledge Organization Systems (KOS). Knowledge Organization, v. 35, n. 2-3, p. 160-182, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/297530633_Knowledge_Organization_Systems_KOS/download. Acesso em: 21 jul. 2022.

Published

2023-06-28

How to Cite

SOUSA, Raquel Juliana Prado Leite de; ANDRADE, Vanessa de Oliveira.
PROJECT-BASED LEARNING IN LIBRARY SCIENCE DISTANCE EDUCATION: report of the elaboration of a Subject Headings List
. Revista Bibliomar, v. 22, n. 1, p. 74–97, 28 Jun. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20874. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos