PROJECT-BASED LEARNING IN LIBRARY SCIENCE DISTANCE EDUCATION

report of the elaboration of a Subject Headings List

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2526-6160v22n1.2023.4

Keywords:

Project-based learning (PBL), library Science distance education, subject heading list

Abstract

it reports the pedagogical outline, from planning to realignment, of an activity based on Project-Based Learning (PBL) aligned with competences and skills for the 21st century, in the discipline of Documentary Languages ​​of the distance learning course in Librarianship in a private institution. The proposal was to create a List of Subject Headings in a cooperative and/or collaborative way, integrating around 170 students from 6 classes (five regular and one dependency) of the first semester of 2022. The objectives of the activity were: to understand possible noises caused by natural language during the indexing process and understand the theoretical underpinnings of subject heading lists. The didactic sequence was divided into two stages: identification of digital book subjects in natural language and creation of a subject heading list. Discussion forum tools, Google Docs® and Youtube® were used, as well as digital libraries. In addition to allowing the understanding of the historical context of the creation of indexing languages, it allowed students to perceive the need to develop theories and norms to improve documentary communication. For the future realignment of the task, which is being developed again in the first half of 2023, a more detailed identification of the learning objectives, digital objectives and necessary content/knowledge was made. Finally, it begins the discussion about the need to create a taxonomy for teaching thematic representation.

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Author Biographies

Raquel Juliana Prado Leite de Sousa, Centro Universitário Claretiano; Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação pela UFSCar. Realizou pesquisa de pós-doutorado no Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas da UFSCar com a temática de análise bibliométrica sobre metodologias ativas de ensino-aprendizagem e ensino remoto. Atua como bibliotecária do Centro de Integração, Documentação e Difusão Cultural (CIDDIC) da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Também é professora do curso de Biblioteconomia do Centro Universitário Claretiano e coordenadora do curso de pós-graduação lato sensu em Metodologias Ativas de Ensino. Possui graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação pela UFSCar, em Comunicação Social - Jornalismo pela UNESP e licenciatura plena em Língua Portuguesa pelas FIMI. É pesquisadora dos Grupos de Pesquisa Estudos da Música Brasileira dos séculos XX e XXI - UNICAMP e Processos de ensino e aprendizagem na modalidade a distância a partir da implementação do laboratório/brinquedoteca - UFSCAR. Tem experiência no ensino presencial e a distância de Biblioteconomia e na elaboração de material didático, em especial nas áreas de classificação bibliográfica, tesauros, indexação, análise documental e catalogação.

Vanessa de Oliveira Andrade, Centro Universitário Claretiano

Bacharel em Biblioteconomia pelo Centro Universitário Claretiano. Tem experiência como auxiliar de biblioteca e com normalização acadêmica e científica desde 2010.

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Published

2023-06-28

How to Cite

SOUSA, Raquel Juliana Prado Leite de; ANDRADE, Vanessa de Oliveira.
PROJECT-BASED LEARNING IN LIBRARY SCIENCE DISTANCE EDUCATION: report of the elaboration of a Subject Headings List
. Revista Bibliomar, v. 22, n. 1, p. 74–97, 28 Jun. 2023 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/bibliomar/article/view/20874. Acesso em: 16 jun. 2024.

Issue

Section

Artigos