WHAT AM I DOING HERE?" CHALLENGES AND TACTICS OF WOMEN WHEN BECOMING PEDAGOGY STUDENTS

Authors

Keywords:

University women. Youth experiences. Affiliation. Relationship with knowledge. Challenges of the first year.

Abstract

The aim of this paper is to study and raise questions about the challenges of affiliation for women in higher education at a federal public university located in northeastern Brazil, especially in the first year of the Pedagogy course. As an excerpt from a qualitative study, according to Christine Delory-Momberger, this work consists in describing and analyzing the narratives of two female students on the academic course, using the biographical research interview procedure. In the analysis we used the notions of affiliation, according to Alain Coulon, tactics, according to Certeau, and relationship with knowledge, according to Bernard Charlot. The results show us that women in higher education differ in their repertoires, their support networks and whether or not they are able to get involved with the opportunities offered on the course, and what they need to face the challenges of becoming university students, which, if not interrupted, produces the meanings to their training which, as the two research participants point out, are fundamental to expanding their ways of relating to the world, to others and to themselves. In this way, we believe it is important to have educational policies in universities that cover gender issues and allow students to have experiences, in the sense used here, so that they can develop their affiliation process in an education that allows them, above all, to reflect on (and to change) their place in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosemeire Reis, Universidade Federal de Alagoas

Rosemeire Reis da Silva é Bolsista Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Ciência e Tecnologia (CNPq).
Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP), com estágio de doutorado na
França pela Universidade Sorbonne Paris Nord – (CAPES-COFECUB). Professora da Universidade Federal de Alagoas.
Coordena o grupo de pesquisa “Juventudes Culturas e Formação” (GPEJUV-UFAL). Integra a Rede Internacional de Relação
com o Saber (RIRSA); o Grupo de Interesse Científico (GIS) – Le Sujet dans la Cité e o Laboratoire EXPERICE – Campus
Condorcet - Université Sorbonne Paris Nord. E-mail: reisroseufal@gmail.com

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. 264 p. (Feminismos Plurais / coordenação de Djamila Ribeiro).

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

VIEIRA, Karina; CHARLOT, Bernard; CHARLOT, Veleida A. C. S. Relação com o saber em aulas remotas: uma pesquisa com universitários em tempos de pandemia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 49, 2023, p. 1-21.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17 n. 51 set.-dez. 2012, p. 523-740

DELORY-MOMBERGER, Christine. De la recherche biographique en éducation: fondements, méthodes, pratiques. Paris: Téraèdre, 2014.

COULON, Alain. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, out./dez., 2017.

CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano. 1. Artes de Fazer. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

FELIX, Jeane; OLIVEIRA, Mariana Lins. A educação não escolar como potencializadora de processos (trans)formativos de jovens universitários/as. Interfaces Científicas, Aracaju, V.9, N.3, p. 83 - 95. Número Temático, 2020.

GUIMARÃES, Nadya Araújo; VIEIRA, Priscila Pereira Faria. As “ajudas”: o cuidado que não diz seu nome. Estudos Avançados, 34 (98), 2020.

LARROSA Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Trad. Cristina Antunes. 1ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

MENDES, Maíra Tavares. Crítica ao conceito de afiliação de Alain Coulon: implicações para a permanência estudantil. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.36, e222346, 2020.

MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann. Gênero e educação: teoria e política. In: LOURO, Guacira Lopes; FELIPE, Jane; GOELLNER, Silvana Villodre. Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. Petrópolis: Vozes, 2003. p. 9‐27.

MEYER, Dagmar Elisabeth Estermann. A politização contemporânea da maternidade: construindo um argumento. Gênero (Niterói) , v. 6, p. 81-104, 2005.

RACOSKI, Márcia Maria; DA SILVA, Émerson Neves. O sistema de cotas para o ingresso na educação superior pública: qual sua importância e por que pesquisar?. Revista Pedagógica, [S. l.], v. 22, p. 1–17,

REIS, Rosemeire. Diálogos entre Questões de Pesquisa que Orientam a Teoria da Relação com o Saber de Bernard Charlot e a Pesquisa Biográfica em Educação de Christine Delory-Momberger. Revista Internacional Educon, 2(3), 2021, p. 1-18.

REIS, Rosemeire. Juventudes, vida universitária e relação com o saber: contribuições das narrativas de si. Debates em Educação, [S. l.], v. 14, n. 35, 2022, p. 30-57.

SILVA, Isabel Cristina Oliveira da. Jovens/mulheres da Pedagogia em mobilidade geográfica diária: dos desafios partilhados aos sentidos da construção de si como estudantes universitárias. 2023, 195 f. Tese (Doutorado em Educação), Centro de Educação, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2023.

SILVA, Rafael Felix da, ZAPSZALKA, Franklin; RAZZOLINI FILHO, Edelvino. Ensino remoto em tempos de pandemia: uma análise das dificuldades enfrentadas pelos estudantes de graduação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico Editado Pela ANPAE, 38(00), 2022.

TROMBINE, Michelle M. Semiguen Lima; ROCHA, Mônica Aparecida da; LIMA, Fernando Silva. Avaliação do Programa Reuni em universidades federais no Brasil. Revista Humanidades e Inovação, v. 07, nº 6, 2020, p. 92-105.

Published

2024-06-30

How to Cite

REIS, Rosemeire; JEANE FELIX.
WHAT AM I DOING HERE?" CHALLENGES AND TACTICS OF WOMEN WHEN BECOMING PEDAGOGY STUDENTS
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–32, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23834. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Ensinar e aprender na universidade"