Experiences and class senses in university:

some considerations

Authors

Keywords:

Class, School Experience, University Education

Abstract

This article integrates reflections about teaching and learning at university. The main question could be made in this following way: which conditions does a class have to provide in order to favour cultural experiences so that professors and students can feel that academic life is worth it? Through psychoanalysis, philosophy of education and history of education, the debates about this question initially guides to experience, which is understood in accordance with Donald Winnicott and Jorge Larrosa’s writings. The first author points out the cultural experience as one of the elements of human development and the second one articulates the experience knowledge to the class and to the teaching. In this way, it is possible to understand the university as a kind of refuge, marked by its own time, space and study modes. The present article also considers historically institutionalized school practices, especially the ones called “sebentas”. What kind of experiences has this kind of assumptions, made by the University of Coimbra students in the 18th  century to register the professors’ lessons, produced? Which heritages can it take us back? The beautiful descriptions made in 1945 by Fernando de Azevedo about this practices allow us to think about what Inés Dussel and Marcelo Caruso call “invention of the classroom” and enable us, in this way, to reflect about experiences which, in different moments, give direction and senses to university life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Laura Godinho Lima, Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo / Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo

Professora associada da área de Psicologia e Educação do Departamento de Filosofia da Educação e Ciências da Educação da Faculdade de Educação da USP. Pesquisadora em Ano Sabático no Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo.

Vivian Batista da Silva, Universidade de São Paulo

Doutora em educação. Associada da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo e Diretora da Escola de Aplicação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. E-mail: vivianbatista@usp.br

References

AZANHA, José Mário Pires. Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas. Revista USP, n.8, p.65-69, 1991.

AZEVEDO, Fernando de As técnicas de produção do livro e as relações entre mestres e discípulos. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v.4, n.12, p.329-346, jun/1945.

BOURDIEU, Pierre. Leitura, leitores, letrados, literatura. In: Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 1996.

__________. O inconsciente da escola. Pro-Posições, v.24, n.3(72), p.227-233, set-dez/2013.

CATANI, Denice Barbara. A didática como iniciação: uma alternativa no processo de formação de professores. In CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Cengage Learning, 2018.

CATANI, Denice Barbara; GATTI JR, Decio. Apresentação. In: CATANI, Denice Barbara; GATTI JR, Decio (Org.) O que a escola faz? Elementos para a compreensão da vida escolar. Uberlândia: EDUFU, 2015, p.7-15.

CATANI, Denice Barbara; SILVA, Vivian Batista da. Metáforas e comparações que ensinam a ensinar. História da Educação, v.23, 2019.

CHARTIER, Roger; BOURDIEU, Pierre. A leitura: uma prática cultural. In: CHARTIER, Roger (org.) Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996, p.231-253.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Lisboa: Bertrand Brasil, 1990.

CHERVEL, André. História das disciplinas escolares. Teoria & Educação, n.2, 1990.

CHOPPIN, Alain. História do livro e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa, v.30, n.3, p.549-566, set-dez/2004.

CORREIA, António Carlos; SILVA, Vivian Batista da Silva. Catálogo dos manuais pedagógicos portugueses e brasileiros (1869-1970). Belo Horizonte: Fino Traço. 2021.

DUSSEL, Inés, CARUSO, Marcelo. A invenção da sala de aula: uma genealogia das formas de ensinar. São Paulo: Moderna, 2003.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1972.

GURFINKEL, Decio. Entre o si-mesmo e o encontro com o outro. Cult, 277, jan 2022.

GVIRTZ, Silvina. Del curriculum prescripto al curriculum enseñado. Una mirada a los cuadernos de clase. Buenos Aires: Aique, 1997.

LARROSA, Jorge. Esperando não se sabe o quê: sobre o ofício de professor. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

__________. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. In Revista Brasileira de Educação. N.19, jan-abr, 2002.

p.117-229.

PIMENTEL FILHO, Alberto. Lições de pedagogia e história da educação (volume I). Lisboa, 1919.

RIVIÈRE, Jean Loup. Le gôut et l'idée. La gastronomie, Critique, p.449, juin-juillet, 2004.

SANTOS, Joel dos. Livro didático: um mal necessário? Cadernos de Pesquisa, n.63, p.99-100, nov/1987.

SILVA, José Claudio Sooma; VIDAL, Diana; ABDALA, Rachel Duarte. Fernando de Azevedo: em releituras. São Paulo: Paco Editorial, 2020.

SILVA, Vivian Batista da. Saberes em viagem nos manuais pedagógicos: construções da escola em Portugal e no Brasil (1870-1970). São Paulo: Editora da UNESP, 2019.

WINNICOTT, Donald. A família e o desenvolvimento individual. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

Published

2024-06-30

How to Cite

LIMA, Ana Laura Godinho; VIVIAN BATISTA DA SILVA.
Experiences and class senses in university: : some considerations
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23828. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Ensinar e aprender na universidade"