Reflective exercises at University in two stages: literature architecting pedagogical spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n2.2024.32

Keywords:

literature, teacher training, pedagogical spaces

Abstract

This article aims to build some approximations between literature and education based on the suggestions provided by the idea of pedagogical spaces developed by Carlos Reis, professor at the University of Coimbra. Considering the constructive effects of the literary space in the representations of the school enviorment and, therefore, the various refractions of this in the training of teachers, two hypotheses will be discussed, that have guided the forms of teaching in Pedagogy and Bachelor’s degrees, taking the literature as a structural element. In the first stage, it is the proposal to read “The Tongue Set Free”, by Elías Canetti, and the subsequent development of essays in which the students themed various dimensions of the educational processes. In the second stage the creation of teaching practices through the reading of fictional works, is presented. Although the pedagogical exercises where implemented in different periods- the first between the
second half of the 1980s and the 2000s and the second in 2021- they indicate the relevance of the approximations between fictional, memoiristic and/or autobiographical works and the education, allowing the creation of links between traces of the biographies of the subjects involved in the described activities, their educational trajectories and their personal categories of perception and appreciation of reality. The sharing of meanings attributed to the classroom, to the students, to the educators, among others, were fruitful for teaching in the initial training. Furthermore, the exercises made teaching a creative activity that provisionally established pedagogical spaces. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Denice Barbara Catani, Universidade de São Paulo

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo. Professora Titular Emérita da Faculdade de Educação da USP (FEUSP). Docente no Programa de Pós-graduação em Educação da FEUSP. E-mail: dbcat@usp.br

References

AMPARO, Patrícia Aparecida do. Tornar visível o invisível: a aprendizagem escolar da

leitura como um problema de percepção e de esquecimento. Revista USP, [S. l.], n. 137, p. 59-72, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i137p59-72. Disponível em:

https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/214189. Acesso em: 22 dez. 2023.

AMPARO, Patrícia Aparecida do. Práticas de leitura em conflito no cotidiano escolar.

Curitiba, Appris, 2021.

AZANHA, José Mário Pires. Proposta Pedagógica e autonomia da escola. IN:________.

A formação do professor e outros escritos. São Paulo: Editora Senac São Paulo,

CATANI, Denice Barbara. Annie Ernaux e a educação: ficção, autobiografia e compreensão sociológica. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 137, p. 15–30, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i137p15-30. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/214185. Acesso em: 20 jun. 2024.

________. Ficções teóricas e ficções (auto)biográficas: elementos para uma reflexão sobre ciência e formação no campo educacional. IN: ABRAHÃO, Maria Helena M.B; BRAGANÇA, Inês F. S.; ARAÚJO, Mairce S. (Orgs.) Pesquisa (auto)biográfica, fontes e questões. Curitiba, PR: CRV, 2014.

________. Por uma pedagogia da pesquisa educacional e da formação de professores na universidade. Educar em Revista [online]. 2010, n. 37 [Acessado 12 Novembro 2021] , pp. 77-92. Disponível em: Epub 30 Nov 2010. ISSN 1984-0411. https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000200006.

CHARTIER, A. M. Leitura escolar - entre pedagogia e sociologia. Revista Brasileira de Educação. set/out/nov/dez, n. 0, p. 17-52, 1995.

CHARTIER, Anne-Marie; HÉBRARD, Jean. Discursos sobre a leitura (1880-1980). São Paulo: Ática, 1995.

CHARTIER, R. A História Cultural: entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991.

VINCENT, Guy. L’école primaire française: Étude sociologique. Lyon, França: Presses Universitaires de Lyon; Editions de la Maison des Scienses de l´homme, 1980.

LORDE, Audre. Sou sua irmã. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

CHARTIER, A. M. Leitura escolar - entre pedagogia e sociologia. Revista Brasileira de

Educação. set/out/nov/dez, n. 0, p. 17-52, 1995.

EVARISTO, Conceição. Becos da memória. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

LAHIRE, Bernard. Culture écrite et inégalités scolaires – sociologie de l'“échec scolaire” à l'école primaire. Lyon: PUL, 2000.

LAHIRE, Bernard. La raison scolaire: école et pratiques d’écriture, entre savoir et pouvoir. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2008.

MEIRIEU, P. O que é aprender? ______. Aprender... Sim, mas como? Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

NÓVOA, Antonio e FINGER, Matthias (orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa, Ministério da Saúde, Depto de Recursos Humanos e da Saúde, 1988.

PERRENOUD, Philippe. O ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Porto: Porto

Editora, 1995.

SILVA, Batista da. Fora do lugar: por uma compreensão do sofrimento na escola. Revista USP. São Paulo. n. 137. p. 31-44, abril/maio/junho, 2023.

VINCENT, Guy, LAHIRE, Bernard, THIN, Daniel. Sobre a história e a teoria da forma

escolar. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 33, p.7-47, 2001.

Published

2024-06-30

How to Cite

CATANI, Denice Barbara; AMPARO, Patrícia Aparecida do.
Reflective exercises at University in two stages: literature architecting pedagogical spaces
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–20, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/23823. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Ensinar e aprender na universidade"