Being a teacher of children at the acampamento Chesf: a study based on teaching memories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n1.2024.9

Keywords:

chesf, children education, memoirs, teachers

Abstract

This article seeks to understand, from the memories of teachers who worked with children in the schools of Acampamento Chesf, between 1949 and 1985, the composition of their respective profiles and the vision they hold about the significance of the work carried out as teachers at the Company. Based on a qualitative methodology with an Oral History approach, we used as sources the memories of twelve teachers who worked in Chesf schools with children aged between four and fourteen years old, included in kindergarten and primary education classes. The data reveal that the teachers were all women due to the conception that the female figure would be fundamental for a humanist formation of care, free of conflicts. Working in the company consists of achieving psychological and social benefits, providing independence and participation in the sectors of the Acampamento. The teaching profile was characterized by women with historical, scientific and cultural knowledge central to the constitution of the Chesfian subject.

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Author Biographies

Laíse Soares Lima, Universidade do Estado da Bahia

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Sergipe (PPGED/UFS). Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial pela Universidade Candido Mendes (UCAM). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL/ Campus do Sertão). No presente, é professora substituta no curso de Pedagogia da Universidade do Estado da Bahia - Campus VIII/ Paulo Afonso. Membro do Núcleo Docente Estruturante do Colegiado de Pedagogia e Integrante do grupo de pesquisa FORPEC - Formação de Professores, Educação e Contemporaneidade. Possui experiência na área de pesquisa em Educação, principalmente com publicações e estudos nos seguintes temas: História Social da Infância; Infância e Educação; Estágio Supervisionado; Formação de Professores e Práticas Pedagógicas na Educação Infantil.

Silvana Aparecida Bretas, Universidade Federal de Sergipe

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1990), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1995) e doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Sergipe. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino, pesquisa, indissociabilidade, história, historicidade e educação, ciência, cientificidade, pesquisa e educação, filosofia da educação, ensino superior, pesquisa e formação docente.

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Published

2024-06-28

How to Cite

LIMA, Laíse Soares; BRETAS, Silvana Aparecida.
Being a teacher of children at the acampamento Chesf: a study based on teaching memories
. Cadernos de Pesquisa, p. 1–28, 28 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/21689. Acesso em: 24 aug. 2024.

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Artigos