THE INSERTION OF BABIES IN CHILDHOOD EDUCATION IN A QUILOMBOLA COMMUNITY IN MATO GROSSO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v29n1.2022.11

Keywords:

Child education, Quilombola culture, Quilombola Education, Insertion of quilombola babies

Abstract

This article publishes aspects of a research carried out in the municipality of Poconé / Mato Grosso, in the District of Nossa Senhora Aparecida do Chumbo, at the Vovó Teófi la Municipal Creche. Its objective was to understand the process of insertion of quilombola babies and their daily relationships in the collective spaces of the day care center and the community, as well as, what is the understanding of the residents / family members of the community of babies in these collective spaces. The investigation consisted of an ethnographic research, with a qualitative approach, which used observation in loco, with records in the fi eld diary and interviews with coordinator, teachers, parents and residents of this community. The information was systematized in a descriptive way and analyzed in an interpretative way. The results allow us to affi rm that the nursery is constituted as a space of cultural reference, identity and producing history, since the babies who are there, actively participate in this process. Thus, the community is moving towards a change in the history of its people, building records and filling in gaps that go along with the history of the District of Lead.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joice Ribeiro da Silva, Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT)

Mestra em Educação – Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEDU), UNEMAT, campus de Cáceres (MT). Professora da Rede Municipal de Educação no município de Sinop (MT).

Angela Rita Christofolo de Mello, Universidade do Estado do Mato Grosso (UNEMAT)

Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Doutora em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP). Estágio Científico Avançado no Âmbito de Doutoramento na Universidade do Minho em Braga (PT). Pós-doutorado, Programa Nacional de Pós-doutorado em Educação (PNPD), ofertado pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu) da UFMT, Campus de Rondonópolis. Professora Adjunta da UNEMAT, lotada na Faculdade de Educação e Ciências Sociais Aplicadas, Curso de Pedagogia, câmpus de Juara, permanente no Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS), ofertado na UNEMAT, Campus de Sinop, e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGEdu), ofertado na UNEMAT, campus de Cáceres. Tem 35 anos de experiência em docência, atuados na Educação Infantil, anos iniciais do Ensino Fundamental (Alfabetização), Educação de Jovens e Adultos, Formação de Professores, Inicial e Continuada: Orientação Acadêmica (NEAD/UFMT. Pesquisadora de políticas públicas educacionais para a Educação de Jovens e Adultos, Alfabetização e Formação Inicial e Continuada de Professores. Atua nos seguintes temas: Alfabetização, letramentos e suas práticas sociais; políticas públicas educacionais; formação inicial e continuada de professores. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa de Formação Docente, Gestão e Prática Educacional (GEFOPE) da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), cadastrado no diretório do CNPq. Integrante do grupo de pesquisa: Alfabetização e Letramento Escolar (ALFALE) da UFMT e GRAFITE da UNEMAT . Editora-chefe da Revista de Educação do Vale do Arinos (RELVA). 

Published

2022-03-29

How to Cite

SILVA, Joice Ribeiro da; MELLO, Angela Rita Christofolo de.
THE INSERTION OF BABIES IN CHILDHOOD EDUCATION IN A QUILOMBOLA COMMUNITY IN MATO GROSSO
. Cadernos de Pesquisa, v. 29, n. 1, p. 237–256, 29 Mar. 2022 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/15440. Acesso em: 24 nov. 2024.