THE PANDEMIC, TEACHING WORK AND NEW CONFRONTS TO CAPITAL

Authors

  • Arlete Ramos dos Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia http://orcid.org/0000-0003-0217-3805
  • Janaína de Oliveira Menezes Professora e coordenadora da Educação Básica em Itabuna-Ba.
  • Cláudia Batista da Silva Prefeitura Municipal de Bom Jesus da Lapa - Ba.

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n1.2023.15

Keywords:

Pandemia. Covid-19. Ensino remoto. Trabalho docente.

Abstract

This article discusses the impacts of the pandemic on teaching work and is based on survey data,
originated from the project “The impacts of the use of educational technologies through remote teaching in
school activities, in the municipalities located in the state of Bahia, in the context of Covid-19 pandemic ”. This research was carried out between April and May 2020 and involved 756 teachers from different levels and modalities of public systems and private education networks. This work was carried out by the Group of Studies and Research on Social Movements, Cultural Diversity and Education of the Countryside and the City, of the State University of Southwest Bahia (GEPEMDECC / UESB). The project’s methodology, and under which this text is oriented, is based on the assumption that the production of knowledge needs to infer issues underlying
the realities that emerge from a historical, economic, political and social scenario that affects, implicitly or explicitly, in the subjects’ lives. As a data collection instrument, it was used a questionnaire made available via Google Forms and applied to teachers. The results point to the registration of the investment in the remote education proposal at the same time that they reveal the weaknesses of this project in Basic Education.

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Author Biographies

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Pós-Doutorado em Educação e Movimentos Sociais pela UNESP, Doutora e Mestre em Educação (FAE/UFMG). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia; Professora do Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Educação da UESB (PPGEd/Uesb); Profa. do PPGE/UESC; Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Movimentos Sociais, Diversidade e Educação do Campo e Cidade – Gepemdecc/CNPq.

Janaína de Oliveira Menezes, Professora e coordenadora da Educação Básica em Itabuna-Ba.

Mestre em Políticas Sociais e Cidadania pela Universidade Católica de Salvador (UCSal); especialista em Educação de Jovens e Adultos pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), e em Diversidade e Inclusão na Educação pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB); graduada em Pedagogia pela UESC; professora e coordenadora da Educação Básica; membro do GEPEMDECC/UESB.

Cláudia Batista da Silva, Prefeitura Municipal de Bom Jesus da Lapa - Ba.

Mestranda em Educação pela UESB; membro do GEPEMDEC/UESB; coordenadora da Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de Bom Jesus da Lapa – BA; especialista em Alfabetização e Letramento e graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

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2023-11-15

How to Cite

SANTOS, Arlete Ramos dos; MENEZES, Janaína de Oliveira; SILVA, Cláudia Batista da.
THE PANDEMIC, TEACHING WORK AND NEW CONFRONTS TO CAPITAL
. Cadernos de Pesquisa, v. 30, n. 1, p. 343–363, 15 Nov. 2023 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/14860. Acesso em: 18 may 2024.

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