Authorial learning in the context of ICTs: analysis of an Educational Platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v17n2.2024.34

Keywords:

responsible protagonism, educational technology, pedagogical resources

Abstract

The article problematizes authorial learning in the context of an Educational Platform (EP). The objective of the research is to analyze if, in the point of view of professionals working in the field of Education, the tools that integrate the PE investigated enable interaction, usability, engagement and commitment between the subjects, promoting the learner’s authorality. It is essential to understand that the learning process is guided by skills, knowledge and attitudes of each individual (Brazil, 2018), being the role of education to enhance this set of skills. This is possible through educating through/for research, in which, among its principles, are the authorality, authenticity and protagonism of the learner, guaranteed in the learning paradigm (Demo, 2011; 2018). The research developed has a qualitative approach, characterized as field exploratory. Data collection was carried out through semi-structured interviews, with twelve education professionals, called Specialists. The results showed that, in the understanding of the Specialists, the PE evaluated has the potential to transform pedagogical practices, enabling the authorship of learners and responsible protagonism in their learnings. The research aims to contribute to discussions regarding authorial learning, especially in its relationship with technologies. It can also provide analysis parameters for Educational Platforms to be implemented in public and private education systems, following the National Digital Education Policy (PNED) (Brazil, 2023).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lara Gabriela Matoso, Universidade Federal de Santa Maria

Mestra em Administração Pública pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Identitá Formação e Pesquisa Interdisciplinar Ltda. 

Estela Maris Giordani, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Professora Titular da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Líder do Grupo Pesquisa CNPq Pedagogia Ontopsicológica.

References

AFONSO, Ana Paula Comunidades de aprendizagem: um modelo para a gestão da aprendizagem. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL CHALLENGES, 2. Actas [...]. Braga: Centro de Competência Nónio Século XXI da Universidade do Minho, 2001. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/9916. Acesso em: 15 fev. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BERTOLINI, Piero. Dizionario di scenze dell’educazione. 7. dd. Bologna: Zanichelli, 2008.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 fev. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: Conselho Nacional de Educação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 12 fev. 2023.

BRASIL. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital. Brasília, DF: Presidência da República, 2023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2023-2026/2023/Lei/L14533.htm. Acesso em: 11 abr. 2023.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

DELORS, Jacques et al. Educação: um tesouro a descobrir. 7. ed. São Paulo: Cortez. Brasília, DF: MEC/UNESCO, 2012.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

DEMO, Pedro. Outro professor: alunos podem aprender bem com professores que aprendem bem. Jundiaí, SP: Paco Editorial, 2014.

DEMO, Pedro. Escolas da Autoria–Aprendizagem Autoral do Estudante como Foco. In: DAHER, Alessandra; ANDRADE, Estela; DAMACENO, Everton (Orgs.). Pesquisa e autoria nas vozes dos professores de Mato Grosso do Sul. 1. ed. Campo Grande, MS: Secretaria de Estado de Educação, 2018. p. 13-27. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/semaspas/article/view/14213. Acesso em: 12 fev. 2023.

DEMO, Pedro. Professor/conhecimento. Brasília, DF: UNB, 2001. Disponível em: https://pt-static.z-dn.net/files/de7/e33e3caad08b67997bb4a9a805aa6efc.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023.

DEMO, Pedro.; SILVA, Renan Antonio. Atividades de aprendizagem na escola. Humanidades & Inovação, v. 7, n. 5, p. 421-435, 2020a. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2872. Acesso em: 14 mar. 2023.

DEMO, Pedro.; SILVA, Renan Antonio. Protagonismo estudantil. ORG & DEMO, Marília, SP, v. 21, n. 1, p. 71-92, Jan./Jun., 2020b. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/orgdemo/article/view/10685. Acesso em: 10 mar. 2023.

GIORDANI, Estela Maris. The personal formation and the congruity in higher education professionals. In: MENEGHETTI, Antonio. Atti del Congresso Business Intuition. 2004. Roma: FOIL, 2005.

LIMA, Manolita Correia; SILVA, Claudia Cristiane dos Santos; TORINI, Danilo Martin. A transformação do processo de ensino e aprendizagem não é um voo de galinha. Organicom, v. 17, n. 32, jan./abr. 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/170919/161250. Acesso em: 10 jan. 2023.

MENEGHETTI, Antonio. Dicionário de Ontopsicologia. 2. ed. Recanto Maestro, RS: Ontopsicológica, 2012.

MENEGHETTI, Antonio. Pedagogia Ontopsicológica. 6. ed. Recanto Maestro, RS: Ontopsicológica, 2019.

PACHECO, José. Inovar é assumir um compromisso ético com a educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2019.

ROSA, Fernanda Ribeiro; DIAS, Maria Carolina Nogueira. Por um indicador de letramento digital: uma abordagem sobre competências e habilidades em TICs. 2012. Dissertação (Mestrado em Gestão e Políticas Públicas) - Escola de Administração de Empresas, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, SP, 2012. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/10143. Acesso em: 12 de out. 2022.

VIDOR, Alécio. A fase pré-natal e a responsabilidade da vida. In: Uma nova Pedagogia para a Sociedade Futura: Princípios Práticos. Recanto Maestro: Ontopsicológica, Editora Universitária, 2014. p. 07-13.

VYGOTSKY, Lev. Storia dello sviluppo delle funzioni psichiche superiori. Firenze: Giunti Barbera, 1974.

Published

2024-08-15

How to Cite

MATOSO, Lara Gabriela; GIORDANI, Estela Maris.
Authorial learning in the context of ICTs: analysis of an Educational Platform
. Education and Emancipation, v. 17, n. 2, p. 372–391, 15 Aug. 2024 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/22690. Acesso em: 16 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)