MEM TO THE PUBLIC, WOMEN TO THE PRIVATE

religion and politics in the engineering of the municipal plan of Imperatriz­MA education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n6.2022.4

Keywords:

Gender, Education, Religion, Politics

Abstract

This article aims to analyze the relationship between religion and politics in engendering the Municipal Education Plan of Imperatriz city, in Southwest Maranhão. This engendering resulted in the “suppression”, in the Municipal Education Plan, of terms such as “gender relations”, “gender identity” and “sexual diversity”. The methodology was based on analysis of documents and legislation on basic education, as well as bibliography on the relationship between religious and political agents. The results show us that it is possible to affirm the interference relationship between religious and political sectors and the education sphere, especially when it deals with issues such as sexual diversity, gender relations and gender identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

George Araújo Carvalho, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

George Araújo Carvalho. Graduando Licenciatura em Ciências Humanas (UFMA).

Vanda Pantoja, Universidade Federal do Maranhão (UFMA)

Antropóloga, Centro de Ciencias Sociais  saúde e Tecnologia.

References

ALTHUSSER, L. P. Aparelhos Ideológicos de Estado. 7ª ed. Rio de Janeiro: Graal, 1998.

BAPTISTA, Saulo. Pentecostais e neopentecostais na Política Brasileira: um estudo sobre cultura política, Estado e atores coletivos religiosos no Brasil Instituto Metodista Izabela Hendrix, 2009.

BIRMAN, Patrícia. Religião e Espaço Público, ed. Attar: movimentos religiosos no mundo contemporâneo, 2003.

BOURDIEU, P. O poder simbólico. Tradução Fernando Tomaz. Lisboa: Difel, 1989.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996.

Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, 10. ed. 2014. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 17 mai. 2019

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n° 13.005, de 25 junho de 2014. Plano

Nacional da Educação, 2014. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/secad/

arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 17 mai. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular.

Brasília, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/

ldb.pdf. Acesso em: 18 mai. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 4, de 13 de julho de 2010.

Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica, 2013. Disponível em: http://

portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 20 mai. 2019.

GUARESCHI, Pedrinho, A Sociologia Crítica: alternativas de mudança, 61°ed. Mundo jovem, 2008.

IMPERATRIZ. Secretaria Municipal de Educação. Lei nº 1.627 /2016.

Plano Municipal de Educação de Imperatriz do Maranhão, 2014. Disponível em: https://www.prefeituradeimperatriz.com.br/portal/noticias/educacao/plano- municipal-de-educacao.html. Acesso: 20 mai. 2019.

IMPERATRIZ. Secretaria Municipal de Educação. Lei n° 1.58/2015. Plano Municipal de Educação de Imperatriz do Maranhão, 2014. Disponível em: https://www.prefeituradeimperatriz.com.br/portal/noticias/educacao/plano- municipal-de-educacao.html. Acesso: 20 mai. 2019.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista Guacira Lopes Louro -Petrópolis, RJ, Vozes, 1997.

MARANHÃO. Secretaria de Educação do Governo do Estado do Maranhão. Lei nº 10.099 de 11 de junho de 2014. Plano Estadual de Educação do Maranhão 2014. Disponível em:< http://www.educacao.ma.gov.br/files/2016/05/ pee.pdf>. Acesso em: 20 mai. 2019.

Published

2022-09-19

How to Cite

CARVALHO, George Araújo; PANTOJA, Vanda.
MEM TO THE PUBLIC, WOMEN TO THE PRIVATE : religion and politics in the engineering of the municipal plan of Imperatriz­MA education
. Revista Humanidades & Educação, p. 41–56, 19 Sep. 2022 Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/19259. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos