IN DEFENSE OF A REPUBLICAN SCHOOL AND KNOWLEDGE AS A COMMON GOOD
DOI:
https://doi.org/10.18764/2178-2229v30n3.2023.46Keywords:
Educational neoliberalism, Republican school, Knowledge, Common goodAbstract
The article aims to defend the republican school and knowledge as a common good as a way to ensure a truly democratic and inclusive education. Under a theoretical approach, it is based, above all, on the
studies of Masschelein and Simons (2018), regarding the concept of republican school and on Dardot and
Laval (2017) regarding the idea of knowledge as a common good. in relation to the characterization of the research, it is defined as a theoretical-bibliographic investigation, with an analytical approach. In structural terms, the text is divided into three sections: i) addresses the concept of republican school; ii) the concept of knowledge as a common good; iii) the school as a space for the constitution of the “commons” of knowledge. Finally, in the final considerations, it is pointed out how the idea of a republican school and knowledge as a common good can be alternatives to the consolidation of a fairer and truly democratic society.
Downloads
References
ABRAMS, Samuel E. Education and the Commercial Mindset. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 2016.
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar 2020. Brasília: MEC/Inep, 2021.
______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar 2018. Brasília: MEC/Inep, 2018.
______. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. 2020. Disponível em <http://www.fnde.gov.br/>. Acesso em: 12 mai. 2020.
______. Medida Provisória nº746, de 22 de setembro de 2016 - Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral e dá outras providências. Brasília: Presidência da República/Secretaria-Geral/Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2016.
_______. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015 – Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República/Secretaria-Geral/Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2015.
_______. Emenda Constitucional nº 59, de 11 de novembro de 2009. Brasília: Presidência da República/Casa Civil/Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2009.
______. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República/Casa Civil/Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996.
CARVALHO, Alexandre Filordi de; AQUINO, Julio Groppa. É preciso defender a escolar. ETD: Educação Temática Digital, Campinas, v. 19, n. 4, p. 585-589, out./dez., 2017.
CONDORCET. Cinq Mémoires sur l’instruction publique. Introdução e notas de Ch. Coutel et C. Kintzler, Paris: Flammarion, 1994.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Comum: ensaio sobre a revolução no século XXI. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2017.
______. A Nova Razão do Mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. Eficácia ou proselitismo? A escola sob os ditames do gerencialismo empresarial. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. Leituras sobre Neoliberalismo e Educação. Curitiba: CRV, 2020.
.
FREIRE, Paulo. Educação como pratica da liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GADOTTI, Moacir. Qualidade na Educação: uma nova abordagem. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2010.
GIDDENS, A. A terceira via: reflexões sobre o impasse político atual e o futuro da social-democracia. Rio de Janeiro: Record, 1999.
GIOLO, Jaime. O Future-se sem futuro. Revista Direitos, trabalho e política social, Cuiabá, v. 6, n. 10, p. 261-350, jan./jun., 2020.
ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Trad. de Lúcia Mathilde Endlich Orth. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2018.
JORIS, Margot. Citizenship education policy in Europe and its normativity: building vs. bildung? In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro. Leituras sobre Neoliberalismo e Educação. Curitiba: CRV, 2020.
LAFE, Celso. O Significado de República. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 214-224, 1989.
LAVAL, Christian. A Escola não é uma Empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Trad. Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Planta, 2004.
LIS, Laís. Governo Bolsonaro mais que dobra número de militares em cargos civis, aponta TCU. G1-Brasília, 2020. Disponível em: https://g1.globo.com/politica/noticia/2020/07/17/governo-bolsonaro-tem-6157-militares-em-cargos-civis-diz-tcu.ghtml. Acesso em: 18 jun. 2021.
MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
SAUL, Renato P. Giddens: da ontologia social ao programa político, sem retorno. Sociologias, Porto Alegre, ano 5, n. 9, p. 142-173, jan./jun., 2003.
SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. Edição Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.
SILVA, Monica Ribeiro da. A BNCC da reforma do ensino médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Pesquisa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Cadernos de Pesquisa está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.