Teaching in the era of technical reproduction: regression of thought, barbarism and the possibilities of experience in human formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2178-2229v31n2.2024.38

Keywords:

teaching, experience, human formation, modernity, Walter Benjamin

Abstract

This text addresses the relationship between teaching and the increasingly accentuated difficulties in conceptualizing what human formation is, in a world marked by the broad and globalizing development of economics, technique and technologies, which, far from providing, on the same scale, social development, pronounce the distances between possessors and dispossessed. Furthermore, they indicate a rupture that has been felt by critical theorists of society of different epistemological hues, since the 1950s, between a humanistic culture based on the common good and another, more instrumental and related to the masses, oriented towards an existence with a hedonistic, immediatist bias and voluntarily submitted to the will of the market, Capital, consumption and entertainment itself. The regression and decline of thought and, in particular, of thought that criticizes what is not true about it, as well as the barbarism that is characteristic of these moments of cultural life, are discussed based on authors such as Walter Benjamin, Hannah Arendt and Michel Foucault, who dared to address what is conventionally considered the ultimate truth in history. It is argued that human formation and humanity itself lack another formative model, precisely the one that takes the experience of criticism as the only one capable of overcoming the serious ethical-political and environmental crisis that the planet faces, perhaps the first that will, in fact, lead humanity to extinction because of itself and its action on the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arlindo da Silva Lourenço, Universidade do Estado de Minas Gerais

É Psicólogo (UMC), mestre em Educação: História, Política, Sociedade (PUC-SP) e Doutor em Psicologia Social (USP). É docente na UEMG e vice chefe do Departamento de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. Líder do Grupo de Pesquisa Criminologia Crítica, Insurgências e Questões Socioambientais Penais do CNPQ.

Fernando Luiz Zanetti, Universidade do Estado de Minas Gerais

Doutor, mestre, bacharel, licenciado e graduado em Psicologia pela Unesp de Assis, com pós-doutorado na FEUSP (2013-2015). É docente da graduação e da pós-graduação da UEMG. Vice coordenador do Grupo de Trabalho Subjetividade Contemporânea da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP).

References

ADORNO, Theodor Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Fragmentos filosóficos. Tradução de Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985. “In:” O conceito de esclarecimento, p. 19-52

ADORNO, Theodor Wiesengrund. Educação e Emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. São Paulo: Paz e Terra, 2000. “In:” Educação após Auschwitz, p. 119-138

ARENDT, Hannah. A Condição Humana. Tradução de Roberto Raposo. 10. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005. “In:”Aa sociedade de consumidores, p. 138-148

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução de Mauro W. Barbosa. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2016. “In:” Crise na educação, p. 221-247

BENJAMIN, Walter. A arte de contar histórias. In: LAVELLE, Patrícia (org. e posf.). Tradução de Georg Otte; Marcelo Backes; Patrícia Lavelle. Editores da Coleção Walter Benjamin: Amon Pinho; Francisco Pinheiro Machado. São Paulo: Hedra, 2018. “In:” O contador de histórias. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov, p. 19-58

BENJAMIN, Walter. Documentos de Cultura. Documentos de Barbárie. (escritos escolhidos). Seleção e apresentação de Willi Bole. Tradução de Celeste H. M. Ribeiro de Souza et al. São Paulo: Cultrix / EDUSP, 1986. “In:” Nervos Sadios, p. 179-181; Imagens do Pensamento. O Caminho Para o Sucesso em Treze Teses, p. 182-184; Revelações Sobre o Coelho de Páscoa ou: A Arte de Esconder, p. 188-189; Experiência e Pobreza, p. 195-198

BOURDIEU, Pierre (coord.). A Miséria do Mundo. Com contribuições de A. Acardo et al. Tradutores: Mateus S. Soares Azevedo; Jaime A. Clasen; Sérgio h. de Freitas Guimarães; Marcus Antunes Penchel; Guilherme J. de Freitas Teixeira; Jairo Veloso Vargas. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. “In:” ao leitor, p. 9-10

COSTA, Sylvio de Sousa Gadelha. Governamentalidade neoliberal, teoria do capital humano e empreendedorismo. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 171-186, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/8299/5537. Acesso em: 24 jun. 2024.

DREYFUS, Hubert; RABINOW, Paul. Michel Foucault, uma trajetória filosófica (para além do Estruturalismo e da Hermenêutica). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. “In:” Michel Foucault entrevistado por Hubert L. Dreyfus e Paul Rabinow, p. 253-278

FOUCAULT, Michel. O que é a crítica? (Crítica e Aufklärung). Cadernos da F. F. C. (Faculdade de Filosofia e Ciências – UNESP), Marília, v. 9, n.1, p. 1-29, 2000. Disponível em: https://michel-foucault.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/critica.pdf. Acesso em: 24 jun. 2024.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica. Curso dado no Collège de France (1978-1979). Edição estabelecida por Michel Senellart, sob a direção de François Ewald e Alessandro Fontana. Tradução de Eduardo Brandão. Revisão da Tradução de Cláudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GAGNEBIN, Jeanne Marie. História e narração em Walter Benjamin. 2. ed. rev. Campinas, SP: Perspectivas, 1999. Coleção Estudos, dirigida por J. Guinsburg. “In:” Não Contar Mais?, p. 55-65

JAEGER, Werner. Paidéia: A Formação do Homem Grego. Tradução Artur M. Parreira. São Paulo: Marins Fontes, 2013. “In:” Lugar dos gregos da história a educação, p. 1-18

JAMES, William. Pragmatismo e outros textos. São Paulo: Abril Cultural, 1979 (Coleção Os pensadores).

KANT, Immanuel. Resposta à Pergunta: Que é “Esclarecimento” (“Aufklärung”). In: KANT, Immanuel. Textos Seletos. Edição bilíngue. Tradução de Floriano de Sousa Fernandes. Petrópolis, RJ: Vozes, 1974. p. 100-117

KANT, Immanuel. Sobre a Pedagogia. Tradução de Francisco Fontanella. 5. ed. Piracicaba: Editora UNIMED, 1999. “In:” Introdução, p. 11-37

LA BOÉTIE, Étienne de. Discurso da Servidão Voluntária. Tradução de Laymert Garcia dos Santos. Comentários de Claude Lefort; Pierre Clastres e Marilena Chauí. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.

LAPOUJADE, David. William James, a construção da experiência. Tradução de Hortência Santos Lencastre. São Paulo: n-1 edições, 2017.

READ, Herbert. A redenção do Robô: meu encontro com a educação através da arte. Tradução de Fernando Nuno. São Paulo: Summus, 1986. “In:” Trabalho e diversão, p. 51-52; O artesão, p. 53-56; Descentralização, p. 56-59; Virtude social, p. 59-61

RODRIGUES, Neidson. Educação: da Formação Humana à Construção do Sujeito Ético. Educação & Sociedade, v. 22, n. 76, out. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/MpfHNQQRP5c4LBvN4pgPpwJ/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jun. 2024.

ROUANET, Sérgio Paulo. O olhar iluminista. In: NOVAES, A. O olhar. São Paulo: Schwarcz, 1988. p. 125-148

SANDER, Jardel. Corpo-dispositivo: cultura, subjetividade e criação artística. ArtCultura. Uberlândia, v. 13, n. 23, p. 129-142, jul./dez. 2011. Online.

Published

2024-06-30

How to Cite

LOURENÇO, Arlindo da Silva; ZANETTI, Fernando Luiz.
Teaching in the era of technical reproduction: regression of thought, barbarism and the possibilities of experience in human formation
. Cadernos de Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 1–22, 30 Jun. 2024 Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/25216. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê "Ensinar e aprender na universidade"